Purperhart tafelblad

fietsbel biesje

Nieuw lid
3 sep 2014
3
0
Hallo,
Als metaal-man duik ik eindelijk in het prachtige hout. Mijn eerste houtklus is om een tafelblad te maken van purperhart planken. Kan iemand mij vertellen welke afwerking ik het beste kan toepassen om het hout te laten "leven" en de prachtige paarse kleur te behouden? Lakken lijkt mij te 'plastic'.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hoe mooie de paarse kleur van het verse purperhart ook is, het verkleurt toch naar bruin. Op ons forum vind je daar meerdere berichten over. Het meest optimistisch zijn de houtdraaiers die het purperhart met Shellawax afwerken, waarna het redelijk lang haar kleur behoudt. Maar de purpurhart stroken in mijn tafelblad in de keuken worden bruin. Eerst heb ik het afgewerkt met Osmo hardwax olie en na een aantal jaren gebruik heb ik het vorig haar helemaal opgeschuurd en in Skylt parketlak gezet. Ondanks de UV bescherming in de lak wordt het al weer donkerder. De enige mij bekende methode om de kleur op de frissen (maar dan moet er dus geen lak of olie oid opzitten) is het te behandelen met citroenzuur, niet dat wat uit een uitgeknepen citroen komt maar het echte citroenzuur wat door een aantal forumleden ook altijd met succes gebruikt wordt om ijzer te ontroesten.

jaap
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zoals ik al eerder heb aangegeven is de verkleuring van purperhart in mijn ervaring vooral het gevolg van blootstelling aan zuurstof en hitte (die hitte zal waarschijnlijk de reactie met zuurstof versnellen), en veel minder een reactie op UV-bestraling. Als je het helemaal afsluit dan blijft het lang paars. Je hebt dan inderdaad wel een onaangenaam plastic oppervlak. Persoonlijk zou ik gaan voor een natuurlijker afwerking en het langzaam bruin worden. Mocht je af en toe behoefte hebben aan paars dan kun je altijd het blad weer even opschuren ;)
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Je zou ook kunnen beginnen met een lekker dik blad en er dan 1 maal per jaar ofzo met de handschaaf (of desnoods alleen een schraapstaal) overheen gaan...
 

fietsbel biesje

Nieuw lid
3 sep 2014
3
0
Dank allen voor jullie reacties.
Het blad is nu, reeds geschaafd, 25 mm dik, dus daar kan op den duur nog wel wat van afgeschaafd worden. Ik ga het behandelen met Shellawax. Mocht het na verloop bruin worden, dan kunnen we dat natuurlijk gewoon mooi vinden. Gelukkig zit er een mooie tekening in het hout.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Shellawax op een tafel? Volgens mij is dee Shellawax vloeibaar voor kleine werkstukken. Op een grote schaal gebruik ik shellacream.
 

fietsbel biesje

Nieuw lid
3 sep 2014
3
0
Bij nader inzien toch maar gekozen voor de Osmo Hardwax. En ik vind het ronduit super. Het middel is makkelijk aan te brengen met een schone doek, het trekt prachtig in en laat het hout schitterend "leven".
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.