Paneeldeuren

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
ik wil graag paneeldeuren gaan maken maar nu zit ik met een vraagje, ik begrijp dat je met een contraprofielfrees en eventueel een bossingfrees een paneeldeur kan maken. Hier ga je dan uit van een vaste diktemaat. Wat ik wil gaan doen is paneeldeuren maken voor een kast en ook loopdeuren. Liefst in zelfde stijl maar voor zover mogelijk opgeschaald naar grote. In ieder geval voor de loopdeuren zou ik voor die onderste helft van de deur 1 paneel hanteren en dan de bovenste helft 2 panelen met als het ware een verticale deling. Wat zou een handige methode zijn om een vergelijkbare paneeldeur voor een kast te maken als voor een loopdeur? Ik denk zelf dat zagen ingewikkeld wordt vanwege de 3 panelen in de loopdeur(omdat je de randen dan in een vals verstek op elkaar moet aan laten sluiten naast een 45 graden hoek op de hoeken van de deur) afwerken lijkt me dan veel werk naast dat zagen minder strak zou zijn dan frezen. Met een contraprofielfreesset kan je natuurlijk geen variatie in dikte hebben. en met losse freesjes kan ik ook niet echt vinden wat ik zoek. Eigenlijk zou je met een soort maxi zwaluwstaartfrees wel een profiel contraprofiel kunnen maken op de groef na maar omdat die dingen zo klein zijn is dat ook niet handig. Ik ga trouwens uit van een situatie met bovenfrees al dan niet in een zelfbouw freestafel maar geen echte freestafel. Qua hout ben ik er niet helemaal uit maar het moet uiteindelijk wit geverfd worden dus wellicht wordt het gewoon mdf
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Martijn, kan je even een schetsje van je deuren plaatsen? Ik heb ook net "kastdeuren" van +- 2.1 x 0.6m gemaakt, in mdf, ook paneeldeuren. Daarvoor heb ik een 'schijffrees' gebruikt voor de "gleuven" die het paneel ontvangen en gezien een bossingfrees nogal duur is heb een gewone afgeronde frees gebruikt voor het paneel. Met de bovenfrees onder de tafel, gewoon de geleider telkens een beetje opschuiven tot de gewenste breedte van het afgeplatte deel bereikt is. Met mdf mag je dan wel enkele uren schuren om een glad resultaat te bereiken.
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
zal morgen even schetsje maken, dat paneel kom ik denk ik wel uit het is vooral de manier waarop je de rand maakt zodat ze netjes op elkaar aansluiten. Liefst heb ik in de hoeken geen radius namelijk. Als je 1 paneel maakt kan je de randen in verstek op elkaar laten aansluiten. Maar als je bijvoorbeeld 2 panelen in 1 deur hebt dan krijg je in het midden nog een plank en dan zou je die ook in verstek moetten maken t.o.v. de buitenrand, maar gezien dat dit geen 45 graden kan zijn worden dit dan valse verstekken. Omdat in het bovenste deel waarschijnlijk 2 panelen bevat worden dit nog meer verstekken die ik vast moet gaan zetten met lamello's(zonder lamello trademark ;)) of losse veren of iets dergelijks. kan allemaal wel maar heb liever minder nawerk omdat het om meerdere deuren gaat. bij zo'n frees setje voor op de bovenfrees ( die je overigens ook goedkoop kunt kopen) is dat alles eigenlijk een snelle handeling en je kunt het als lego in elkaar zetten. Alleen gaat dat niet zomaar op loopdeur formaat ;) gezien de toegenomen materiaaldikte
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.