De stofzuiger met cycloon is klaar

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Mooi gemaakt over de statisch electrisiteit ik heb zelf 3weken geleden ook z'n cycloon in elkaar gezet met behulp van een luchtdicht vat van 30 liter.
Zuigt perfect ben er zeer over te spreken. Echter toen ik hem voor de eerst maal goed had gebruikt wilde ik het vat leegmaken.
Ik zag dat door het vacuum trekken (door een plastic zakje in de slang)
Het stevig vat toch vervormd was.
Ik wilde dit met de hand uitdeuken.
Nou ik kreeg mee toch een opdonder van de statisch electisiteit.
Het was 1 grote condensator geworden.
Neem maar van mij aan dat je dit echt niet moet onderschatten.
Ik werk al 30jaar in de electrotechniek het heeft me al vaker gekieteld tussen de vingers maar zulke opdonder had ik nog nooit gevoeld.
Ik heb nu mijn afzuigleiding en mijn vat van binnen en buiten geaard.
Probleem is nu voorbij.
Zou je dit willen aanraden om jou cycloon ook aan aarde te leggen.
Ik denk dat je dit eenvoudig kunt doen door het vat en leidingen te aarden in jou stofzuiger. Er zal wel ergens in jou zuiger een aardpunt zitten.
Ik denk dat jou bouwzuiger ook geaard is.
Koop een rol kopertape plak dit aan jou leiding en soldeer hier een draad aan en leg deze draad aan aarde via jou sofzuiger naar het stopcontact

Veer plezier
 

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
kan dit probleem ook voorkomen met een kunststof vat , of geld dit enkel als het vat in metaal is ?
 

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Hoi Janfest

Mijn vat was/is van kunstof z'n blauwe ton met een klemband 30L.
(Als je een rubber/kunstof balon heb je dan heb je ook statische ontlading dus bij een kunstof vat met veel vrijving dus ook.
Achteraf gezien zou ik nu misschien kiezen voor een metalenvat dit is wat makkelijker aan aarde te leggen.

Wil jou of andere niet bang maken maar toen ik voor de 2de maal mijn hand in het vat stak zag ik gewoon de ontlading naar mijn hand trekken.
(Frankenstein). Het gevaar van brand zou ik dus niet uitsluiten en echt wel serieus nemen.
 

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Kwam net effe googlen direct op onderstaand artikel terecht;

"Statische elektriciteit kan een brand veroorzakenStatische lading op een materiaal kan door het proces heen opgebouwd worden. Wrijving tussen geleidingswalsen en kunststof creëert een lading. Elke nieuwe wrijving zorgt voor een opstapeling van deze statische lading. Zo'n lading kan snel erg hoog worden; ladingen van meer dan 100 kV zijn niet ongewoon. Als een statische lading een bepaald niveau overschrijdt, kan er spontaan een ontlading plaats vinden en kunnen vonken ontstaan. Dit kan leiden tot ontsteking van dampen en dan is een brand niet onwaarschijnlijk".
 

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
dank voor snelle feedback / perfecte timing: was juist van plan één dezer dage een cycloon te bouwen met soortgelijke 30l ton. Een verwittigd mens is een ontlading minder :)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Al vaak besproken, maar nog geeneen geval bekend van een explosie. De mengverhouding bij een stofexplosie komt nogal nauw, en die wordt in een cycloon nooit gerealiseerd. Maar als je geen risico's wil nemen moet je het niet doen natuurlijk.

Het stukje wat hierboven aangehaald wordt schrijft over geleidingswalsen. Ik heb die nog nooit gezien in een stofzuiger en ik denk dat het citaat ergens anders over gaat. Het is nogal verwarrend om dat dan hier aan te halen. Er zijn dan ook geen dampen aanwezig bij het opzuigen van stof zoals in het citaat staat, statische elektriciteit is veel gevaarlijker bij brandbare vloeistoffen, en dat is hier niet het geval.
 

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Hoi William

Waar het om ging was de vraag kan dit ook gebeuren in een kunstof vat.
Wat dit betreft was de sitaat wel duidelijk er ontstaat wrijving dus de kunstof word statis geladen.
Ontstaat er brand? Voor brand heb je idd meerdere factoren nodig zuurstof, brandstof en een vonk. Ik wil ze alle drie niet hebben dus ook zeker geen vonk
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Daarnaast... Als dit al zou gebeuren, is het meest waarschijnlijk het vat idd.. Maar aarden met een koperdraadje op een paar plekken heeft geen enkele zin. Dan moet je het hele vat aarden. Als elektroman zou je dat moeten weten.. Een niet geleidend oppervlak aarden kan wel, maar niet met een enkel draadje.

Mijn systeem draait al 6 jaar. Kunststof flexibele leidingen, stalen vat en pvc-pijp. Stof wordt nagenoeg perfect afgevangen en ik heb nog nooit ook maar heel dicht bij iets van statische elektriciteit meegemaakt. Mijn vermoeden is dan ook dat bij Maurice iets anders fout is gegaan. Een schokje is trouwens nog weer heel anders als een brand veroorzakende vonk, die is erg speciaal. Dat iets oplaadt wil nog niet zeggen dat er ook brand veroorzaakt kan worden..

Iemand die er heul veul verstand van heeft: http://billpentz.com/woodworking/cyclone/ducting.cfm#static_electricity
 
Laatst bewerkt:

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Hoi Rizz

Zal er nog eens grondig naar kijken.
Feit is dat mijn problem nu is opgelost. Ik heb in het vat kopertape geplakt met geleidende plaklaag.
Voor mijn gevoel heb ik een koperen kooi gemaakt waardoor de statisch ladig weg kan.
Er zit dus voor mijn gevoel niet enkel een draadje aan.
Nogmaals als ik het nog eens moet doen dan gebruik ik een metalen vat.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Hoi Rizz

Zal er nog eens grondig naar kijken.
Feit is dat mijn problem nu is opgelost. Ik heb in het vat kopertape geplakt met geleidende plaklaag.
Voor mijn gevoel heb ik een koperen kooi gemaakt waardoor de statisch ladig weg kan.
Er zit dus voor mijn gevoel niet enkel een draadje aan.
Nogmaals als ik het nog eens moet doen dan gebruik ik een metalen vat.

Tape is idd anders als alleen een draadje. Als je dan ook nog de buitenkant beschermt (dus tape aan de buitenkant) en de twee met elkaar verbindt, ben je compleet.. Je hebt nu de alleen de binnenkant afgezekerd. Maar nogmaals, dat je een schok krijgt, wil nog niet zeggen dat de boel in brand kan vliegen, daar is echt wel heel veel meer voor nodig.. Lees bovenstaand artikel en het artikel waarnaar gelinkt wordt in de tekst, van Rod Cole, maar 's goed..
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Wil jou of andere niet bang maken maar toen ik voor de 2de maal mijn hand in het vat stak zag ik gewoon de ontlading naar mijn hand trekken.
(Frankenstein).

Dat verschijnsel kan ook ontstaan omdat JIJ geladen bent, misschien door op rare zolen rondlopen op een rubberen vloer. Ik vonk vaak als ik in een ziekenhuis of zo ben. : )

Ik vind het hele 'brandgevaar door statische elektriciteit' een rare discussie. Die gaat al jaren door en ik heb nog nooit gelezen dat het werkelijk gebeurd is (en dan bedoel ik bij ons hobbyisten — in bedrijven zal men zich wel aan allerlei regels houden die het bij voorbaat uitsluiten — ook al is het geen aannemelijk risico. Lobbyisten maken problemen zodat fabrikanten die voor veel geld kunnen oplossen). Misschien kan iemand met een gedocumenteerd voorval licht brengen in de duisternis?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik vind het hele 'brandgevaar door statische elektriciteit' een rare discussie.

Dát vind ik een rare opmerking....:D
De kans dat het gebeurd is aanwezig, ik was van de week flink aan bezig met de vandikteschuurmachine, toen ik met mijn hand (waaraan een handschoen zat) op de afzuiger leunde kreeg ik met een vrij regelmatige frequentie een tikje (die kon ik door de handschoen voelen)

Het is misschien nooit écht gebeurd, maar veiligheid voor alles....toch ?
Beetje kopertape, paar draadjes er aan en even naar de aarde van je stopcontact
probleem opgelost, geen risico en je behoort niet tot de eeuwige discussie wel/niet (en waarschijnlijk is vrouwlief extra blij omdat je geen poging doet het huis af te branden om te zien wie er nou gelijk had)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Ook voor jou, Toxiq, het is een bepaald type vonk die brand kan veroorzaken, daarbij een set omstandigheden die zeer bijzonder is.. Een tik zegt nog helemaal niets over de mogelijkheid tot brand.. Ik heb hierboven een link geplaatst, met daarin een link naar verder onderzoek. Voordat er onderbuikgevoelens ten onrechte verspreid worden. Dat je jezelf een (vals) gevoel van zekerheid wil geven, snap ik nog wel.. het hele verhaal geldt natuurlijk voor pvc leidingen.. Ik blijf het vreemd vinden dat mensen zomaar over dit soort zaken blijven struikelen zonder er echt wat over te lezen..
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
Ben nu wel benieuwd hoe jullie de boel dan een beetje netjes aansluiten op de aarde?
een krokodillenklem op de aarde van de contactdoos? of laat je uit de WCD of verdeeldoos een blanke aardedraad lopen (evt naar een aardeblokje)?
fotos zeggen meer dan duizend woorden:)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Tijd terug had ik het redelijk simpel opgelost door om de slang die van de cycloon naar de machine gaat een stuk kale Electrodraad eromheen te wikkelen en dat idd gewoon in het wcd met een stekker met alleen die aarde draad aangesloten erin te prikken.
Ik had mijn melkbus daar verder niet op aangesloten maar door de draad via een handvat te laten lopen los je dat ook op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.