Doeklatten

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Op het HMC is het een van de eerste opdrachten om doeklatten te maken. Schaven tot je met je knietjes in de krullen staat. Prima!
Maar, gebruik iemand wel eens deze doeklatten? Ik lees er nooit over op het forum.

Heb van een gevonden oude eiken tafel twee doeklatten in wording geschaafd. Vooralsnog zijn het gewoon "latten" ;)
 

Baan

Actieve deelnemer
31 aug 2012
55
0
Bodegraven
Kun je even uitleggen wat jij met doeklatten bedoeld. misschien dat we ze wel kennen met een andere naam?
ik ken van hmc Rotterdam wel de latten/ balkjes met aan een zijde wat vloerbedekking, zodat je werkstuk niet per ongeluk op een stuk droge lijm staat of vergeten schroef, maar op zo'n lekker zacht balkje.
Gr. Baan
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Nog nooit van gehoord, snap de functie ook niet helemaal. Leg je de latjes op de grond en zet daar het werkstuk op of zo iets???
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ja of op je werkbank. Niks vervelender dan krassen in je werkstuk dat helemaal gaaf geschuurd/geschaafd is. Eerst ene kant schuren, dan omdraaien en de andere kant schuren. Hierdoor krijg je geen krassen of drukplekken. Of nog erger, in je gelakte of geoliede stuk. Worden dus voornamelijk gebruikt in de afwerkfase. Ik ken ze ook als paneel van pak en beet 1200x600.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Daar heb je toch dit soort dingen voor?

Afwasmatje1.jpg


Met enige regelmaat in de aanbieding bij de Lidl of Aldi voor een paar euro.. Daar ga ik niet voor klooien.. :D
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ha, doeklatten, dat is een van de dingen waar ik het HMC het meest dankbaar voor ben. Echt handig, zoiets.
Ik heb er een stuk of 6 gemaakt van 1 meter lange vuren balkjes (kopmaat 2x4 noemen ze dat geloof ik) met die afgeronde randen eraan.
Anti-kras is het eerste doel. Maar ze zijn ook heel gemakkelijk om zwaardere stukken op te zetten, die je daarna gemakkelijk weer kunt optillen omdat je je handen eronder kunt krijgen.
Aan de ene kant zit dus zacht tapijt, de andere kant heb ik beplakt met verhuizerstape, zodat ze ook nog eens bruikbaar zijn bij lijmklussen.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Doeklatten ken ik zeker,maar dat is toch niet zo heel boeiend..?Wel handig bovendien! Ik had ze van 22 mm okoume en daarop vloerbedekking.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.