Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Doeklatten

Doeklatten

Op het HMC is het een van de eerste opdrachten om doeklatten te maken. Schaven tot je met je knietjes in de krullen staat. Prima!
    Maar, gebruik iemand wel eens deze doeklatten? Ik lees er nooit over op het forum.

Heb van een gevonden oude eiken tafel twee doeklatten in wording geschaafd. Vooralsnog zijn het gewoon "latten"

Kun je even uitleggen wat jij met doeklatten bedoeld. misschien dat we ze wel kennen met een andere naam?
    ik ken van hmc Rotterdam wel de latten/ balkjes met aan een zijde wat vloerbedekking, zodat je werkstuk niet per ongeluk op een stuk droge lijm staat of vergeten schroef, maar op zo'n lekker zacht balkje.
    Gr. Baan

Precies, die dingen! Doeklatten lijkt me een treffende naam.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Nog nooit van gehoord, snap de functie ook niet helemaal. Leg je de latjes op de grond en zet daar het werkstuk op of zo iets???

Ja of op je werkbank. Niks vervelender dan krassen in je werkstuk dat helemaal gaaf geschuurd/geschaafd is. Eerst ene kant schuren, dan omdraaien en de andere kant schuren. Hierdoor krijg je geen krassen of drukplekken. Of nog erger, in je gelakte of geoliede stuk. Worden dus voornamelijk gebruikt in de afwerkfase. Ik ken ze ook als paneel van pak en beet 1200x600.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Daar heb je toch dit soort dingen voor?

Met enige regelmaat in de aanbieding bij de Lidl of Aldi voor een paar euro.. Daar ga ik niet voor klooien..

Ha, doeklatten, dat is een van de dingen waar ik het HMC het meest dankbaar voor ben. Echt handig, zoiets.
    Ik heb er een stuk of 6 gemaakt van 1 meter lange vuren balkjes (kopmaat 2x4 noemen ze dat geloof ik) met die afgeronde randen eraan.
    Anti-kras is het eerste doel. Maar ze zijn ook heel gemakkelijk om zwaardere stukken op te zetten, die je daarna gemakkelijk weer kunt optillen omdat je je handen eronder kunt krijgen.
    Aan de ene kant zit dus zacht tapijt, de andere kant heb ik beplakt met verhuizerstape, zodat ze ook nog eens bruikbaar zijn bij lijmklussen.
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Doeklatten ken ik zeker,maar dat is toch niet zo heel boeiend..?Wel handig bovendien! Ik had ze van 22 mm okoume en daarop vloerbedekking.

Forum Rechten