Doosje

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Van een stuk olijfwilg een doosje gedraaid. Het hout bleek te 'los' om draad te snijden, dus een deksel en inzet van palmhout gebruikt. Vanaf het begin had ik het plan er een rozetje op te zetten, maar achteraf ben ik met dit hulst-knopje niet helemaal gelukkig.
Zou een kleinere rozet beter staan? Of alleen maar platter? In donker hout?

Deksel:
galhans_47b.jpg


Het complete doosje:
galhans_47.jpg


Hans
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Jammer Hans,

ik krijg je foto's niet door (slechts rechthoek met kruisje en een naam erin).
Ik denk dat er iets mis is. Wil je nog eens kijken? Ben benieuwd naar je resultaat.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ook ik kan de foto's niet zien, maar ik heb ze opgezocht op de website.
Ik vindt het een erg mooi doosje, en het inzetstuk met schroefdraad vindt ik een toevoeging. Zelf houd ik niet zo van rozetjes, en ik vindt hem inderdaad een tikkeltje groot voor dit doosje.

Groeten

Jan
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hans,

vorm van het doosje vind ik goed. het knopje had van mij persoonlijk kleiner en rond gemogen en misschien van olijfhout?? is maar een idee. het "draad"snijden ben ik nog niet aan begonnen. eerst mijn nieuwe project pepermolen maar eens goed afronden.

rick
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Hans.
Mooi gaaf draaiwerk en fijne nerfstructuur.
De onderste uitgebogen rand staat heel krachtig. De vloeiende lijn naar boven harmonieert hier goed mee. Het holle deksel vind ik op zich prachtig van belijning en in harmonie met contra beweging van het knopje. De cirkels ondersteunen de contouren van het deksel.
De combinatie deksel en doosje kan ik niet plaatsen. Het komt bij mij over alsof je het deksel van een ander doosje hebt gehaald en hierop gezet hebt (wat natuurlijk niet het geval zal zijn). Door de grote ruimte tussen deksel en doosje mis ik het verband en ervaar ik geen vloeiende beweging van zijkant doosje en zijkant deksel.
Heb je ook overwogen om het deksel kleiner te maken en te verzinken in het doosje en dan inderdaad met kleiner knopje? Ik heb het gevoel dat het deksel gaat concurreren met het doosje dat juist vanaf de bodem zo krachtig begint en om zelfstandige aandacht vraagt, zeker met die mooie noest erin.
Trouwens waarom schroefdraad terwijl het knopje suggereert dat je daarmee het deksel kunt lichten.
Als ik nu ook eens zo (positief) kritisch zou zijn op mijn eigen werk................
vr.gr.: Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Hans Scholte zei:
Van een stuk olijfwilg een doosje gedraaid. ........ bleek te 'los' om draad te snijden, dus.............................e rozet beter staan? Of alleen maar platter? In donker hout? Hans
Ha Hans, je foto's zijn nu meer dan beeldschermbreed zichtbaar.
Fraai stukje werk!
Begrijp ik het nu goed dat je schroefdraad mislukt is en dat je het deksel er nu op en af kunt schuiven?
Wat het knopje betreft. Het is een prachtig gedetailleerd stukje werk maar past volgens mij niet op de simpele vorm van het doosje. Ik zie in het deksel in het midden een aanzet omhoog. Als je daar nou meteen een breed plat knopje had gemaakt (zoiets als op foto, maar dan korter steeltje)? Was dan misschien meer in harmonie met de rest.

Attached files
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
@janvandijk: Het deksel van palmhout was gepland, de inzet een aanpassing van het ontwerp tijdens het draaien. Ik zoek nog naar het meest geschikte knopje. Misschien gebruik ik zo'n rozetje nog eens als basis voor houtsnijwerk.

@ rickkoorman: Echte olijf zou fraai staan, maar ik denk dat ik voor contrast ga. De hulst is veel donkerder en grijzer geworden dan de bedoeling was. Het zal eerder ebben, palissander of (imitatie) ivoor worden.

@jan pranger: De spijker op z'n kop! Opzet was het deksel strak tegen het doosje te laten lopen. Door het afbrokkelen van de olijfwilg aan de bovenrand moest ik dat plan verlaten. Een kiertje tussen doosje en deksel was misschien nog acceptabel, maar de ruimte is veel te groot geworden, waardoor het deksel een eigen leven is gaan leiden. De lijn aan de bovenkant van het doosje loopt wat naar binnen, waardoor een vloeiende overgang naar het deksel problematisch zal blijven. Ik zal zien of ik het doosje nog kan opspannen om hier iets aan te verbeteren.
Overigens is het doosje er een uit een serie doosjes met schroefdraad én knop. Zie ook:
20091021_ds70_8896dxops01.jpg


@tjeerd: Het deksel zit op het doosje geschroefd. Omdat ik in de basis geen bruikbare draad kon snijden heb ik er een randje palmhout (een van de beste houtsoorten voor het snijden van draad) ingelijmd. Het rozetje of wat voor 'knopje' dan ook is puur decoratief.

@allen: dank voor het meedenken en jullie opmerkingen.
Ik ben er nog niet uit wat de grootte van het knopje betreft. Met het deksel op het doosje lijkt de verhouding mij goed, op het losse deksel lijkt het knopje wat groot. Misschien speelt perspectivische vertekening op de foto ook een rol.

Hans
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi doosje Hans en vooral ook een mooie discussie over hout en vormen. Misschien komt daar nog bij de kunst van het los laten. Dat is lastig als je wat verlijmd hebt, maar toepasbaar als je aan het creëren bent. Ik begrijp dat jullie houtdraaiers alles op het machien willen maken, maar zo'n knopje leent zich ook heel goed voor een stukje snijwerk uit de hand. James Krenov deed dit ook graag en kan zo'n strak machinaal gevormd stuk een prachtig accent geven.
Ben er zelf ook nog niet erg bedreven in maar heb het wel eens gedaan als knopje op een kistje. Het werd wat anders, dan ik in gedachten had toen ik er aan begon, maar het is wel heel leuk om te doen.

jaap


Attached files
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
@jaap: Fraaie doos is dat. Is het knopje uit ebben? Wat zijn de afmetingen? Wat voor gereedschap heb je gebruikt?

Ik behoor niet tot de school die alles op de draaibank wil maken. Gebrek aan ervaring en vaardigheid remt me totnogtoe af om me aan houtsnijwerk te wagen. Toen in onze club een opdracht voor excentrisch draaiwerk gegeven werd waar ik niets in zag heb ik uit balorigheid dit bokaaltje/eierdopje meegenomen:
20100228_ds70_9466ps01.jpg

Boven en onderkant zijn gedraaid. Verder zijn lintzaag, raspen, Proxxon carver en schuurpapier gebruikt.

Het commentaar van de houtdraaiers ben ik gelukkig vergeten.



Hans
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@hans, het is coração de negro. Geen bewuste keuze maar bij de houthandel in Akkrum hebben ze dat op voorraad en het is prachtig hard en donker hout. Pandora maakt er kralen van voor hun armband collectie.
Gemaakt met de decoupeerzaag, houtsnijmesje en bandschuurmachine.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.