binnendeuren: inkorten, in de haak krijgen..

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
Hallo,

een vraagje (ja ik ben nogal leek in houtbewerking).

De binnendeuren van mijn oude woonst vertonen een aantal gebreken.
het zijn allemaal oude scharnieren waarop je geen instelling kan regelen.

1)Heel veel deuren schuren tegen het kozijn aan, net voor in het slot te vallen, (wel de deur valt niet in het slot, je moet eerst veel kracht zetten om de wrijving tussen het hout te overwinnen). Dit schuren is enkel de laagste tien centimeter van de deur. De deuren hangen blijkbaar niet af... kan ik iets doen buiten de deur wat afschuren ?

2)hoe schuur ik een deur het beste af ? ik kan ze met een belt-sander te lijf gaan, met een elektrische schaaf... (een cirkelzaag lijkt me teveel weg te nemen). De deur is geschilderd; ik dacht zelf een milimeter weg te schaven en dan enventueel te schuren; het schaven omdat de lak dan weg was en het shuurpapier niet kan vollopen.

3) een aantal deuren zijn niet "vlak". ze staan getordeerd. Bijvoorbeeld: bovenaan staat de deur tegen het kozijn; onderaan staat de deur nog 10 cm van het kozijn weg; je kan de deur in het slot duwen door genoeg kracht uit te oefenen en de deur in 1 vlak te zetten. (deze deuren schuren niet tegen het kozijn... dus het vorige probleem was er geen van niet vlak te staan).
hoe kan ik dit verhelpen ? de deuren opspannen in het tegengestelde vlak en een aantal uren zo te laten staan ? ik veronderstel dat de lak hier en daar zal wat losgeven... maar dat moet dan maar. Dan schilder ik nog wel eens.

dank
fille
 

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Hoe is de hangnaad aan de scharnierkant ?
Als dit een behoorlijke naad is zou je het onderste scharnier iets terug kunnen zetten of de knopen van dit scharnier iets terug buigen met een tang zodat de naad aan deze kant kleiner word en aan de hangkant groter.

Is er wel een hangnaad als je de deur helemaal hebt dicht geduwt[of getrapt]?