binnendeuren: inkorten, in de haak krijgen..

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
Hallo,

een vraagje (ja ik ben nogal leek in houtbewerking).

De binnendeuren van mijn oude woonst vertonen een aantal gebreken.
het zijn allemaal oude scharnieren waarop je geen instelling kan regelen.

1)Heel veel deuren schuren tegen het kozijn aan, net voor in het slot te vallen, (wel de deur valt niet in het slot, je moet eerst veel kracht zetten om de wrijving tussen het hout te overwinnen). Dit schuren is enkel de laagste tien centimeter van de deur. De deuren hangen blijkbaar niet af... kan ik iets doen buiten de deur wat afschuren ?

2)hoe schuur ik een deur het beste af ? ik kan ze met een belt-sander te lijf gaan, met een elektrische schaaf... (een cirkelzaag lijkt me teveel weg te nemen). De deur is geschilderd; ik dacht zelf een milimeter weg te schaven en dan enventueel te schuren; het schaven omdat de lak dan weg was en het shuurpapier niet kan vollopen.

3) een aantal deuren zijn niet "vlak". ze staan getordeerd. Bijvoorbeeld: bovenaan staat de deur tegen het kozijn; onderaan staat de deur nog 10 cm van het kozijn weg; je kan de deur in het slot duwen door genoeg kracht uit te oefenen en de deur in 1 vlak te zetten. (deze deuren schuren niet tegen het kozijn... dus het vorige probleem was er geen van niet vlak te staan).
hoe kan ik dit verhelpen ? de deuren opspannen in het tegengestelde vlak en een aantal uren zo te laten staan ? ik veronderstel dat de lak hier en daar zal wat losgeven... maar dat moet dan maar. Dan schilder ik nog wel eens.

dank
fille
 

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Hoe is de hangnaad aan de scharnierkant ?
Als dit een behoorlijke naad is zou je het onderste scharnier iets terug kunnen zetten of de knopen van dit scharnier iets terug buigen met een tang zodat de naad aan deze kant kleiner word en aan de hangkant groter.

Is er wel een hangnaad als je de deur helemaal hebt dicht geduwt[of getrapt]?
Dan is het een kwestie van de deur aan de onderkant iets arm[schuin] schaven.

Voor het getordeerde probleem kan ik even niets verzinnen.
Ik denk niet dat onder spanning zetten veel uithaalt, volgens mij gaat de deur op een gegeven moment toch weer terug naar zijn oude vorm.
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
dankjewel voor de reactie,

de hangnaad (heb het even moeten opzoeken) is onbestaande, dus daar kan ik niet iets met compenseren, ook zijn de scharnieren oud gedoe: dikke ijzeren plaatjes die je absoluut niet kan plooien;

schaven zal het dus worden. (dankjewel dat je onmiddellijk het vakjargon gebruikt). Dat arm (schuin) schaven, hoe doe je dat best. bijvoorbeeld de elektrische schaaf (ik heb geen handschaaf) op 0.1mm zetten en dan 10 keer er over gaan en elke keer van een iets verder gelegen plek beginnen zodat het geleidelijk van 0.1mm naar 1mm afschaven verloopt ?

die getordeerde deuren, het is me wat. ga toch eens proberen om die op spanning te zetten, je hoort ze kraken... ik veronderstel dat stomen zou lukken, maar een deur stomen zie ik me niet doen, zeker niet zo'n aantal.

alvast bedankt
fille

oja nog een vraagje: wat moet je doen als de gaten waar schroeven zitten te veel zijn uitgesleten ? zowel aan de scharnier kant als waar het slot moet zitten ? openboren en er een cindervormige tap in lijmen ? ik kan echt niets anders bedenken
 
Laatst bewerkt:

jjjlll

Actieve deelnemer
Hallo,

een vraagje (ja ik ben nogal leek in houtbewerking).

De binnendeuren van mijn oude woonst vertonen een aantal gebreken.
het zijn allemaal oude scharnieren waarop je geen instelling kan regelen.

1)Heel veel deuren schuren tegen het kozijn aan, net voor in het slot te vallen, (wel de deur valt niet in het slot, je moet eerst veel kracht zetten om de wrijving tussen het hout te overwinnen). Dit schuren is enkel de laagste tien centimeter van de deur. De deuren hangen blijkbaar niet af... kan ik iets doen buiten de deur wat afschuren ?

2)hoe schuur ik een deur het beste af ? ik kan ze met een belt-sander te lijf gaan, met een elektrische schaaf... (een cirkelzaag lijkt me teveel weg te nemen). De deur is geschilderd; ik dacht zelf een milimeter weg te schaven en dan enventueel te schuren; het schaven omdat de lak dan weg was en het shuurpapier niet kan vollopen.

3) een aantal deuren zijn niet "vlak". ze staan getordeerd. Bijvoorbeeld: bovenaan staat de deur tegen het kozijn; onderaan staat de deur nog 10 cm van het kozijn weg; je kan de deur in het slot duwen door genoeg kracht uit te oefenen en de deur in 1 vlak te zetten. (deze deuren schuren niet tegen het kozijn... dus het vorige probleem was er geen van niet vlak te staan).
hoe kan ik dit verhelpen ? de deuren opspannen in het tegengestelde vlak en een aantal uren zo te laten staan ? ik veronderstel dat de lak hier en daar zal wat losgeven... maar dat moet dan maar. Dan schilder ik nog wel eens.

dank
fille

Ad 1, wat is de oorzaak, als je die weet kan je pas maatregelen nemen: schaven of scharnieren verzetten / vervangen, ...
Is het kozijn gaan zetten, zodat de deur onder niet past, of is om welke reden dan ook de deur aan de scharnierkant onder te ver van het kozijn. In het laatste geval zou ik iets met de scharnieren doen. Als de deur te krap in het kozijn zit doordat het kozijn is gaan zetten, kan je aan schaven denken.
Alternatief voor het schaven van de deur is trouwens om met een invalzaag en een liniaal een heel klein beetje van de deur af te zagen.

succes
 

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
wel de deuren schuren al lang tegen het kozijn. (het is mijn ouderlijk huis waar ik een maand moet huisbewaarder spelen), maar het stoort enrom dat ik de deuren moet toemeppen : ik er iets wil aan doen.

het zou kunnen dat het hout verder zwelt omdat de verf op die plaats weg is ?

ik ga dus maar eens schaven en onmiddellijk verven.
iemand een tip om te schaven ? dank
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
De schroefgaten kun je denk ik iets uitboren en er een houten plug/ deuvel in lijmen. Daarna kun je de schroefgaten opnieuw boren.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Hout zwelt niet meer als er een stukje verf mist. De meeste verf is ook dampopen, dus de deur werkt ook als ie geschilderd is.

Elektrisch schaven kan ook met een verloop. Door de druk te varieren, de diepteinstelling te veranderen tijdens het schaven of door het in laagjes op te bouwen.

Voor een scheluw deur zijn deurspanners te koop. Ik heb er eentje, maar die laat ik gewoon zo. Dat ziet er wel authentiek uit :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.