Terug drogen van hout.

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum, vorderingen aan het bed gaan gestaag verder, tzt komen ook foto's uiteraard. Deze staan echter op mijn vaste pc die nu kuren vertoond :(
Zie hiervoor dit topic: http://www.woodworking.nl/showthread.php?10483-Je-bed-haken-zonder-bedhaken/

Omdat anders te veel door elkaar gaat lopen zet ik het even in een apart topic, ik zal later in bovenstaand topic naar hier verwijzen. Terzake...


Een potentieel groot probleem wat ik heb is de opslag van m'n hout.
Het hout was droog, 10% (op bestelling ovengedroogd), het ligt echter onder ons grote afdak, te wachten tot iemand er weer ff aan komt werken. Het is daar niet nat, het ligt ook niet op de grond, maar er is zeker weer vocht ingekropen.
Enkele mooie verstekken sluiten niet perfect en dat kan ik volledig aan het werken van het hout toeschrijven, zonde maar goed ik wist het van te voren...
Over een tijdje kan het naar binnen, heeft iemand tips hoe ik het het veiligst terug kan drogen?

De uiteindes van de balken, waarin diepe sleuven voor de verbindingen gefreesd zijn (35mm diep in 50mm dik), die de hoekpunten gaan vormen, lopen groot risico lijkt me.
Ik dacht met een plantenspuit of natte lap het iets vochtig te houden, 1x per week ofzo?
Ik wil voorkomen dat het gefreesde te snel droogt vergeleken met de rest van de massieve 5cm dikke balk.

Heeft iemand ervaring met dit soort gepruts? :-/
Alvast many thanks!
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Het hout van een vochtig buitenklimaat naar een droger binnenklimaat verhuizen gebeurt best zo geleidelijk mogelijk, om plotse vervormingen en, of scheurvorming te vermijden. Maar vermoedelijk ga je er niet aan kunnen ontkomen. Hout is nu éénmaal een hygroscopisch materiaal wat zich dus altijd gaat aanpassen aan de omgeving. Het was geen goed idee om droog hout buiten te stockeren, nu heeft het hout misschien terug een vochtgehalte van 14 à 15%, = teveel voor binnengebruik. Terug drogen naar 10 à 12% kan alleen binnenshuis, dat gaat sowieso met vervorming gepaard gaan, daar doet een plantenspuit niks aan af. als je het hout op zijn kwetsbaarste plaatsen wat vochtig houd gaat het daar niet werken, maar het gaat er ook niet drogen. Een pats stelling dus, kan je enkel volhouden tot het hout begint te schimmelen, daarna moet je het boeltje wel laten drogen ( en vervormen) om een stap vooruit te kunnen zetten.

De enige manier om een kans op slagen te hebben is het hout trapsgewijs te laten klimatiseren. Haal het hout zo snel mogelijk naar binnen in een onverwarmde maar verluchte ruimte, na een paar weken of maanden kan je het dan opschuiven naar een lichtjes verwarmde en drogere ruimte (slaapkamer?). Probeer tussen de verschillende stappen het vochtgehalte te meten alvorens de boel te verhuizen.

Hout wat al vervormd is keert niet meer terug naar zijn oorspronkelijke vorm, dat is onomkeerbaar, wat krom is blijft krom.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik weet niet of het helpt en hoe lang het al buiten ligt, maar misschien is het een optie om te wachten tot de zomer met het naar binnen halen.
Dan is de luchtvochtigheid buiten en binnen ongeveer hetzelfde en gaat e.e.a. wat natuurlijker.

Nu is het herfst: buiten hoge luchtvochtigheid. ( herfst koppel ik aan veel regen )
Binnen wordt vermoedelijk al gestookt, dus lage luchtvochtigheid.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Tuoh en Lemen,

Dank voor jullie reactie, inderdaad drogen moet langzaam verlopen. Maja wat droogkamers betreft heb ik niet veel keuze, anders had ik het daar natuurlijk direct gezet/opgeslagen.
Onze carport (aan 3 zijden dicht), de garage met droger die de boel vochtig houd, en mijn kamer waar het bed opgebouwd kan drogen.

Eigenlijk is mijn kamer té droog denk ik.
Om toch terug te komen op mijn plantenspuit verhaal. Is het niet mogelijk om met een afbouwschema wat spuiten betreft, de "dunne" delen en de "dikke" delen min of meer gelijkop te laten drogen?
Of de dunne delen misschien wel langzamer?

de dikke delen zijn massief 50mm dik.
Zeg dat ik op dag 0 in mijn kamer de hoeken aan de buiten kant 1x flink vochtig maak.
En dit herhaal elke week voor 1maand; dan een maand elke 2 weken, dan één keer maandelijks 2 of 3 maanden lang en dan stoppen.
Zou dat een optie kunnen zijn, of moet ik meer tijd ervooruit trekken?
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Even voor de duidelijkheid: ik ben geen prof, maar ik denk even hardop met je mee.
Die plantenspuit is leuk bedacht, maar daarmee maak je het houd nat., daarna loop je weg met die plantenspuit en begint het weer als een gek te drogen. Kom je het de volgende dag weer nat spuiten......

Wat je moet bereiken om je hout te drogen is het hout leggen in een ruimte die net een iets lagere RV ( relatieve vochtigheid) heeft dan het hout.
Het hout staat kàn dan niet snel drogen want al snel zal de RV in hout en RV in de ruimte gelijk zijn. Dan moet de RV van de ruimte weer een tikkeltje verlaagd enz.

Ik heb eens een youtube filmpje gezien van een vent die vers gezaagd hout opstapeld en inpakt in bouwplastic. Het plastic wordt overal zo gehangen dat het zijn hout niet raakt. ( de oplat-latjes steken uit)
Onderin het plastic maakt ie een aantal gaten. Hout staat zijn vocht af in die beperkte ruimte, condenseert tegen het plastic wat altijd kouder zal zijn dan dat pakket hout en het water stroomt langs het plastic naar beneden om via die gaatjes te verdwijnen.
Zoiets zou je in je garage kunnen creëren, als die verwarmd is tenminste. ( dat uurtje dat die droger aan staat zal geen roet in het eten gooien )

Zoals gezegd, ik ben geen prof, maar dit is wat ik kan bedenken met de kennis die ik heb.
Maar de plantenspuit zou ik niet aan beginnen
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wanneer ik voorgedraaid nat hout wil laten drogen zonder te scheuren pak ik dit in in papier. Papier ademt wel maar geeft het vocht langzaam af. Het is een soort vertraagd drogingsproces. Wel elke week controleren op schimmelvorming. Ik ken jouw situatie niet, maar wellicht is dit een bruikbaar idee. Ook stop ik het draaiwerk wel onder de houtkrullen of gaatjesfolie. Dit heeft ook een regulerende werking.
Veel succes, Jan Pranger.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.