Loopkruk

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik ben aan het houtbuigen gegeaan om voor elke stok een rondje te maken, waar je arm doorheen kan.
Binnendiameter is ongeveer 100mm.
Ik heb gebruik gemaakt van een mal die in de bankschroef zit, waarvan het bovenste deel draaibaar is en elke 45 graden vast te zetten is met een spijkertje in voorgeboorde gaten.
Ziet er niet uit maar het werkt tot nu toe.
Na 2 cm brak het hout al, dit had ik gewoon koud proberen te buigen, geen optie dus.
Volgende poging.
Hout met plantensproeier nat gemaakt en met een elektrische verfbrander warm gemaakt, dit werkt uitstekend.
Ik ben nu eenmaal rond, plus een stukje, dit zit nu gelijmd en nu moet ik wachten tot de lijm droog is.
Daarna hoop ik door te kunnen gaan met een stukje buigen dan dat stukje lijmen en dan weer een stukje buigen enzovoorts.
Hopen dat de lat niet gaat breken.
De lat is krap 3 mm dik en Rick heeft genoeg latten gezaagd zodat ik fouten kan maken.:)

IMGP3610.jpg

IMGP3611.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Het hout is verschillende keren gebroken zodat de lat te kort geworden is.
Ik heb nu 3 lagen en ik wil er eigenlijk minimaal 4.
Binnendiameter is 100mm.
Ik heb het proefstukje helemaal afgemaakt op het lijmen na en dat ziet er goed uit.

IMGP3619.jpg

IMGP3620.jpg

Foto van het draaiplateau, is heel simpel zoals je ziet.

IMGP3617.jpg

Mal waar om gebogen word, zit een zaagsnede in waar ik het hout achter kan haken.
De hoek is wat afgeschuind zodat het hout minder of niet breekt.

IMGP3621.jpg

Ik ben nu met de definitieve begonnen.
Hij is nu 5 lagen dik en ik wil naar 4 lagen dik.
Maar er is nog niet gelijmd dus ik kan nog alle kanten op.

IMGP3622.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
De 2 delen van de stok met 2 componentenlijm aan elkaar gelijmd (heb ook vulstof gebruikt om kieren op te vullen).

IMGP3626.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Om de ring te kunnen klemmen moest ik een stel kleine klemmen hebben.
Bleek dat ze bij de Action lijmklemmen hadden, die gehaald.
Doen hun werk goed en dat voor €2 per stuk.

IMGP3635.jpg

Ik had als eerste ring er eentje op proef gemaakt, ik heb hem doorgezaagd om te kijken hoever hij opensprong en dat was 1cm.
Ik zit er aan te denken om de twéé anderen ook open te zagen.
Wat denken jullie daarvan?

IMGP3636.jpg
 

StefanA

Nieuw lid
4 okt 2019
19
3
Lemelerveld
Ben nieuw op het forum en heb je topic van begin tot eind met plezier gelezen. Erg mooi hoe je de forumleden mee neemt in het bouwproces. Een erg mooi project met tot nu toe mooie resultaten. Succes met het herstel na je operatie.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Aan de ring waar je arm doorgaat moest aan geschuurd worden en dan is een schuurschijf handig, dus maar eentje gemaakt.
Ik heb genoeg rond schuurpapier in huis van 20 cm doorsnee.
Schijf past in de vierklauw, is dus makkelijk schuren.

IMGP3640.jpg

IMGP3641.jpg

IMGP3642.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Schuurschijf met tafel :)

IMGP3643.jpg

Ring is glad geschuurd en nu kunnen de blokjes eraan. (braken er later weer af).
Maar het eind is in zicht.

IMGP3644.jpg

IMGP3651.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.