Loopkruk

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Pas geleden een botje in mijn enkel gescheurd in combinatie met ernstige artrose levert een loopprobleem op.
Dus krukken gekocht om te kunnen lopen.
Maar in hout lijkt mij veel mooier.
In het houthok gekeken voor stukken hout wat ik kon gebruiken.
2 Taxus stammetjes gevonden.
In eerste instantie een wandelstok gemaakt met een houten bal erop, dit werkt niet.
Nu dus de krukken namaken, maar de stok was te kort geworden.
Stuk er op gemaakt
Bij de overgang van de 2 stukken ga ik minimaal 1laag eiken fineer op plakken.
Misschien ook meer

IMGP1042.jpg

Bij een kruk zit er ook een ring aan waar je arm door kan steken.
Ook uit taxus.
Met de cirkelzaagtafel latjes (fineer) van 1,5mm dik en pongeveer 50mm breed gezaagd, zodat ik theoretisch een ring van 10mm dik kan maken.
Ik heb een mal gemaakt zodat ik de latjes (fineer) op elkaar kan plakken

IMGP1043.jpg
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Kijk, van een naar toch proberen iets moois eruit halen. Hier houd ik van. Ben benieuwd naar het eindresultaat!
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hé Jan.
Dit is geloof ik de "Participatiesamenleving" in een notendop. Alleen participeer jij op je eigen probleem. Vind dat jij er dapper tegen aan kijkt. Veel mensen gaan zitten wachten tot moedertje staat met spullen over de brug komt. HULDE HULDE
Hartelijke groet Hugo
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Hout rond de mal buigen werkt slecht.

Ik heb in de schuur nog een klem liggen om zuigerveren van een motor in te drukken, daarmee gaat het al een stuk beter.

IMGP1240.jpg

De mal heb ik in 2 helften gezaagd en met de zaagtafel een gleuf er ingezaagd zodat er een lijmklem per helft inpast.
De bedoeling is om elke helft met een lijmklem naar buiten te klemmen, zodat het goed aangedrukt wordt.

IMGP1241.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Weer wat verder.
Zo ben ik het ronde gedeelte aan het lamineren, elke dag een laagje, tot de dunne latjes bijna op zijn.
Ik wil er 2 apart leggen om de draaibare verbinding met de stok te maken.

IMGP1244.jpg

Hier is ook te zien waar ik hem verlengd heb(bij de uitsparing), in de uitsparing komt een stukje zwart leer te zitten
Het schuine stuk zit er gewoon nog los in.
De uitsparing had ik een paar mm te ruim gezaagd.
Oplossing, het schuine stuk op de platte kanten 2 dunne latjes gelijmd, het zit nu lekker klem

IMGP1243.jpg
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel tof dat je zoiets gaat realiseren. Ik was een beetje afwachtend om te reageren omwille van wat onduidelijkheid hoe het in elkaar zou steken.
Ik had iets anders in gedachten wat je zou maken. Ik zat in de richting te denken van een soort stoel want tegen een krukje zegt men in België ook een stoeltje.
Geen nood Haantje, het ligt aan mij.
Het lichtje brand nu. Jammer dat je een botje in uw enkel hebt gescheurd in combinatie met ernstige artrose.
Laat ons hopen dat het snel in orde komt.
Met een eigen handig gemaakte loopkruk zal dit des te meer sneller genezen.
Ik blijf het volgen en succes met de volgende bewerkingen.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Het korte stukje rondhout (taxus) een aantal platte kanten aan gezaagd met de zaagtafel.
Deze optie van de Inca voor het eerst gebruikt.

IMGP1326.jpg

Hier de constructie in beeld.

IMGP1328.jpg

hier de gelamineerde ring in ruwbouw, het is niet helemaal goed gelukt.
De openingen die je ziet worden volgestopt met epoxy met een bruine vulstof
In de buurt van de rode streep word hij nog open gezaagd, dit gebeurd pas als de binnenkant geschuurd is.

IMGP1327.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi werk.
Hoe is het met het botje in uw enkel die gescheurd gescheurd is in combinatie met ernstige artrose?
Groetjes Sirjacobs Didier.
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Het scheurtje zal onderhand wel in orde zijn en het lopen gaat kalmpjes aan beter.
Straks is de stok klaar en kan ik weer lopen als eerst.
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Het handvat gemaakt.
Eerst op de draaibank zoveel mogelijk hout weggedraaid en er een pen van 18mm doorsnee aangemaakt, zodat hij straks in het 18mm gat past wat nog in de stok geboort moet worden.
Daarna met de Sabre toots op de haakse slijper, gemodelleerd.
Nu nog schuren


IMGP1331.jpg

IMGP1332.jpg
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Dit is de mooiste therapie die er is, zet hem op Haan.

Doet mij aan mijn oom denken. Kreeg een hersenbloeding en was rechtszijdig verlamd. Na twee weken op leven en dood kwam hij er door. Als therapie werd hij, als meester timmerman, naar de hobby ruimte van het ziekenhuis gebracht. Die avond erna vroeg hij aan zijn zoon om bij de ijzerhandel in het dorp zaag vijlen te halen. De dag er op ging er een zaag in de zaagklem en werd er gevijld. De eerste zaag heeft hem werkelijk anderhalve dag gekost. De laatste, drie weken later, met links gevijld deed hij in een halve dag. Weet dat de jaren erna hij nog steeds voor de hele familie zagen sleep met links. Onze Oom is er al lang niet meer, maar in gedachte nog elke dag bij ons.
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb hem even in elkaar gezet en de lijn bevalt mij niet.
Ter hoogte van het handvat wil ik het verloop minder stijl maken, maar ik ben bang dat het ten koste van de sterkte gaat.
Het gat van het handvat is op een cm na helemaal door.
Terwijl het schuine stuk daar ook een stuk doorheen loopt.
Zie de rode lijnen

IMGP1334.jpg

IMGP1333.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een project de Haan!! Allereerst hoop ik dat het met je enkel weer een stuk beter gaat, maar je houten loopstok en wel een uniek project hier. Het zwakke punt zou je kunnen verbeteren met een wat glasmat en epoxy, of carbon en epoxy
Succes en vooral beterschap,

jaap
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Inderdaad een uniek project.
Het is iets dat me zeker boeit.
Kun je geen nieuw tap in het geboorde gat steken en opnieuw boren onder een schuinere hoek om het handvat wat omhoog te tillen?
Al bij al super werk.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Sirjacobs Didier
ik heb het handvat er uit gehaald en een stukje hout er in pas gedraaid zodat ik het morgen weer in een iets andere stand weer in kan boren

Jaap
Ik denk dat je verkeert denkt.
Ik heb in het dikke gedeelte een sleuf gezaagd in de lengte terwijl ik er een gat van 18mm geboord heb haaks daarop ook in die sleuf.
Nu wil ik aan de achterkant van de stok een stuk dikte weghalen (i.v.m.de vorm), maar ben bang dat ik te weinig sterkte overhoud
 
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Jan
Ik denk dat je gelijk hebt met je rode pijl en handsvat. Het doel van de handgreep is toch ook om op te hangen. Als ik je gewicht moet inschatten :( nee dat doe ik maar niet, dan is er teveel hout weg, ik bedoel het verband is er een beetje uit. Kan je geen handgreep maken die OM de staander heen grijpt. Dus niet er doorheen maar er omheen. Je kan jouw greep wel houden maar dan een soort U van hout er omheen maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.