Ik ga een bootje bouwen!

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Tenminste, dat is het plan.

Dit is een beetje een lange-termijn project. Het is al jaren een droom van me en ik ga maar gewoon beginnen. Ik weet nog niet hoe het allemaal gaat lopen, ik weet zelfs nog niet goed waar het precies gaat gebeuren. Kleine onderdelen maak ik in mijn werkplaatsje, de bouw zelf gaat waarschijnlijk mijn achtertuin gebeuren. Ik verwacht dat ik op een bepaald moment ergens een zeiltje tegen de regen ga ophangen. Ik zie wel. :)

Het is geen project waar ik onafgebroken hard aan ga werken. Het suddert al jaren dus het zou jammer zijn het nu af te raffelen. Ik werk eraan als ik zin heb, en anders doe ik gewoon lekker iets anders. Ik ga proberen het vooral leuk te vinden.

Het wordt de "Macgregor Canoe" van Iain Oughtred. Een leuk (zeil)kanootje waarmee ik lekker in het Waaltje bij mij achter kan ronddobberen. Hij moet er ongeveer zo uit gaan zien. (plaatje gepikt van het woodenboat forum, ik hoop dat de eigenaar het niet erg vindt.)
wynne-canoe-1.jpg

Goed, genoeg gebabbeld, aan het werk. Als eerste maak ik de hulpspanten waaromheen later de boot gebouwd gaat worden.
Een stapel goedkoop 9mm multiplex bij de locale bouwmarkt gekocht, onder de arm gepakt en naar huis gewandeld.
Tot zover gaat het soepel. geen problemen. Dat geeft de burger moed. Dit kan ik!

Nu wordt het iets lastiger. De spanten moeten vanaf de tekening worden overgezet op het hout. Op de tekening staan alleen halve spanten getekend maar ik heb toch liever een hele boot. Daar moet dus nog iets aan gebeuren. Gelukkig zat er bij de tekeningen ook een stapeltje A4-tjes met een paar goede tips. Het gaat als volgt:
- Snij een paar openingen in de basis- en centerlijn op de tekening. (ik noem het maar centerlijn. bestaat er een goed nederlands woord voor 'centerline'?)
- Trek een lijn, haaks op de rand van het hout, op de plek waar de centerlijn van het spant moet komen.
- leg de tekening precies op die lijn op het hout en hou hem op zijn plek met bijvoorbeeld een paar zware stukken hout.
01.jpg

- neem de vorm van het spant over op het hout door op regelmatige afstanden even met een spijkertje door de tekening te prikken.
02.jpg

op de tekening waren de plekken aangeven waar de verschillende gangen terecht kwamen. Het is handig om deze op het hout over te nemen dus ik heb maar gewoon op die plekken geprikt.

- en als je dan te tekening weghaalt heb je de vorm van het spant in gaatjes. :)
03.jpg

- daarna is het gewoon een kwestie van 'verbind de puntjes'
04.jpg

- tekening omdraaien, daarbij gebruikmakend van het al bestaande gaatje in de centerlijn en de openingen in de tekening ...
05.jpg

... en gewoon de gemaakte gaatjes in de tekening nog een keer doorprikken ...
06.jpg

... en voor je het weet heb je het eerste spant uitgetekend. Nog even grof uitzagen zodat hij wat gemakkelijker onder de lintzaag past.
07.jpg

- tenslotte een mooie nieuw lint op de zaag en voorzichtig, en vooral buiten de lijntjes uitzagen. En daar zijn de eerste spanten.
08.jpg

Ik heb het grote spant even op mijn werkbank gelegd en ben erop gaan zitten: het past! :)

Goed, tot zover dit keer. Alle spanten zijn uitgetekend en wachten op de lintzaag. Daarna met schaaf en beitel netjes afwerken tot op de lijnen, de uitsparing voor de kielbalk uithakken en dan ga ik eens nadenken over de volgende klus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
A

Athanor

Guest
Leuk, weer een boot op stapel! Ga ik volgen!

Succes, Fons
 

Maarten_A

Actieve deelnemer
26 aug 2014
32
0
Geertruidenberg
Hoi Ad,

Leuk, een boot bouwen!
Als je dan ook nog een ontwerp van Iain Oughtred kiest wordt het nog een mooie boot ook.
Ik heb zelf, jaren terug alweer, de Auk van Iain Oughtred gebouwd.
Dit is een sloepje van ongeveer 2,36 meter, ook gebouwd in overnaads verlijmd triplex.
Aukje.jpg
Ik heb veel plezier gehad van het boek "Clinker plywood boatbuilding" van Iain Oughtred.
Zijn tekeningen zijn al erg compleet, maar in dit boek word ingegaan op de praktische dingen waar je met het bouwen tegenaan loopt.
Op mijn site (al jaren niet meer bijgehouden) staan ook enkele bouwfoto's.
http://home.online.nl/maarten.adriaans/

Ik wens je veel succes en plezier met het bouwen.
Maarten.
 
Laatst bewerkt:

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
hoi Ad, leuk bootje succes met de bouw, ik ga het zeker volgen.

gr placebo
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Bedankt voor de aamoedigingen. Ik ben nog niet helemaal overtuigd van een goede afloop, maar ik heb er zin in.
Dit is ook het moment voor de eerste lastige beslissing. Voor morgen wordt er goed weer verwacht. Ga ik in de tuin aan het werk of toch maar lekker spanten zagen? We gaan het zien.

Ik denk dat ik na de spanten me bezig ga houden met de voor- en achtersteven. Dat zijn gecompiceerde gebogen stukken gelamineerd hout. Het is een beetje een verplicht nummer om dit van mahonie te maken en daarom wil ik eigenlijk iets anders proberen. Oughtred noemt essen als alternatief. Daar heb ik een mooi stuk van liggen en het lijkt me eigenlijk minstens zo mooi als het eeuwige mahonie. Mechanisch zou het geen probleem mogen zijn, maar waar ik nog een beetje over twijfel is de duurzaamheid. Mahonie is wat dat betreft toch een iets andere klasse. De hele boel wordt ingepakt in de epoxy, dus het zou goed moeten gaan. Kan iemand mij geruststellen of me ervan overtuigen dat essen niet gaat werken?

@Maarten: Dat boekje heb ik net vorige week binnen gekregen. Er in bladerend merkte ik dat ik toch ook een paar dingen goed heb gedaan. :p
Voor ik besloot de macgregor te bouwen heb ik ook het aukje even overwogen. Probleem is dat ik, om bij het water te komen, tussen een paar paaltjes door moet. En daar past geen auk tussen maar wel een kano. Dus werd het de kano.:)
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Weer een gaaf project! Een boot is wel wat anders dan een gezwaluwstaart kistje :rolleyes: . Ik heb enorm veel respect voor mensen die aan zo'n project durven te beginnen!
Veel succes en nog veel meer plezier!
 

Jopie

Nieuw lid
26 jan 2013
23
1
Gaaf! Die bouw ik ook, samen met mijn vader.

Ik heb gekozen voor de lange versie, zonder dek.
Bij ons is inmiddels de romp al helemaal af.
Ik ben erg tevreden over het resultaat. Achteraf gezien hadden we hem meteen in mahonie kunnen maken en transparant kunnen lakken. We hebben nu alleen de bovenste gang van mahonie.

Nu nog het kleine klooi-werk: vlonder, rondhouten, mastvoetje.
En natuurlijk het schilderwerk.

Ik wens je heel veel plezier met de macgregor!!
Joop
 

Maarten_A

Actieve deelnemer
26 aug 2014
32
0
Geertruidenberg
Heel mooi, complimenten!

Ik weet niet welke kleur je de romp (behalve natuurlijk de blank gelakte bovenste gang) gaat schilderen.
Mijn Auk (ook van Iain Oughtred) was roomwit met de bovenste gang ook blank gelakt.
Een dekkende kleur laat wel heel mooi de schaduwlijnen van de gangen zien en dat doet naar mijn mening de hele mooie lijn van jullie boot goed tot zijn recht komen.

Heb je ook foto's van de binnenkant ?
 

Jopie

Nieuw lid
26 jan 2013
23
1
De buitenkant is inmiddels warm donkerblauw (RAL 5000). Staat erg gedistingeerd in combinatie met het mahonie van de bovenste gang en het mahonie van de knietjes en berghout. ;-)
Ik denk er over de binnenkant wit te doen.

Ik heb helaas geen foto's van de binnenkant bij de hand.

Ad, ben jij al een stapje verder??
Groeten,
Joop
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Mooi! Zo moet de mijne er ook ooit een keer uit gaan zien!
Misschien moeten we over jaar of zo maar eens een bootjesbouwersmeeting organiseren. :)
(eerder mag ook, maar dan kom ik op de fiets)

Alle spanten zijn ruim uitgezaagd, ik ben nu bezig ze netjes tot op de lijntjes af te werken. Met een schaafje en een beitel voor de lastige hoekjes valt dat eigenlijk best nog wel mee. Het gaat sneller dan ik had verwacht.

DSC02953.jpg

Mijn laatste twijfels over het nut van zo'n beenvijs zijn nu ook verdwenen.
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Oh, wat word ik toch elke keer jaloers als ik een bootproject zie voorbij dobberen...
Mijn schoonvader heeft een vakantiehuisje aan het water en daar is zijn plastic roeibootje onlangs gepikt. Zou het niet prachtig zijn om...
Misschien als ik ooit eens vijf minuten tijd heb...
Ad, als je eens tegenslag hebt, bedenk dan: you're living the dream. We staan met velen in de rij om je te kunnen navolgen, als we ooit eens vijf minuten tijd hebben...
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Er is op dit forum eigenlijk veel te veel leuks om te lezen.
De kop *ik ga een bootje bouwen* had al een paar keer mijn aandacht getrokken. Eindelijk had ik even 5 minuten tijd! Dus heb ik het draadje kunnen lezen.
Geweldig project Ad, en Jopie natuurlijk ook.
Ik ga dit zeker verder volgen.

Als jullie de botenmeeting op het Kattegat houden kom ik ook!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.