Zwaluwstaart

JépéMast

Nieuw lid
27 okt 2014
14
0
Leeuwarden
Hallo mijn naam is Jépé Mast en ben sinds meer dan 40 hobbymatig bezig met hout. Ben nu gepensioneerd en voer s'zomers een groot aantal projecten uit voor de kinderen en kleinkinderen. S'Winters besteed ik aan de andere hobby auto's.
Heb zojuist voor een project voor mijn zoon een zwaluwstaartbank gemaakt. Hierop passen werkstukken tot 750 mm. Zwaluwstaarten hadden altijd iets magisch. Maar na vele uren op YouTube een bank ontworpen en een freesmal bij een bedrijf in Leeuwarden laten maken. De eerste proefstukken gemaakt en de verrassing was groot toen de verdekte zwaluwstaart er perfect uitkwam na 2x een instelling aangepast te hebben. De onderdelen (staal) zojuist gespoten en volgen week de bak maken waar de zwaluwstaarten in komen.
 

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Lees ik nou Zwaluwstaart, mal en Leeuwarden ik één post?
Mijn interesse heb je! Welkom
( net als hierboven... Nogal visueel ingesteld)
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum! Mooi dat het aantal Leeuwarders groeiende is:)


Fons
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ah een auto liefhebber?!

Boven het vak waar je in reageert, staat een knoppenbalk.
De derde van rechts is om foto's in te voeren.

Succes!
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Met uw lader van uw IPhone kunt het proberen.
Ontkoppelen van de stekker, dan heeft u een USB aansluiting. Dat deel in de usb aansluiting van de computer ( die moet er dan wel opzitten) en ik denk dat het dan moet lukken.
 

JépéMast

Nieuw lid
27 okt 2014
14
0
Leeuwarden
Er komen hier wat foto's van de zwaluwstaartverbindingsbank die ik gemaakt heb. Als eerste zoals eerder al beschreven is de freesmal voor de verdekte zwaluwstaart, steek 25,4 mm met een Festoolfrees S8 D16/14/15 graden en een kopieerhuls van BOSCH rond 17. Volgende week hoop ik als eerste een houten bak voor openhaardhout met zwaluwstaarten te maken. Ik ben nu bezig de mallen voor de open zwaluwstaart te tekenen.. Het wordt een mal met een steek van 37,5 mm. Maar eerst de verdekte en dan de open zwaluwstaart. Dit is een slag ingewikkelder omdat je een extra mal nodig hebt met een rechte frees. Als er nieuws is meld ik dit wel. IMG_0047.jpg.IMG_0042.jpgIMG_0043.jpgIMG_0044.jpgIMG_0045.jpgIMG_0049.jpg
 

JépéMast

Nieuw lid
27 okt 2014
14
0
Leeuwarden
Het eerste project is een houtbak van 550 vierkant met een hoogt van 700.
De bak wordt gemaakt van houten delen bestaande ui ca.10 soorten hout met een wisselende breedte.
2 soorten padoek, lauro preto, rode iep, black willow en nog vele andere. De hoeken worden middels een verdekte zwaluwstaart gemaakt met bankje met een werkende breedte van 750 mm.
 

JépéMast

Nieuw lid
27 okt 2014
14
0
Leeuwarden
Ik ben ook zeer tevreden. Maar makkelijk is het niet Instellen frees(eenmalig op 0,05 mm) de freesmal moet vlak liggen en blijven en sommige houtsoorten splinteren nogal. Maar na een paar pogingen ging het prima. Ik kan nu tot 75 cm breedte werken en dat voor een fractie van de kosten tov fabrieks zwaluwstaart bankjes.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat moet ik nog maar eens zien na te maken met mijn Inca LS Positioner....
Gaaf hoor en dan ook nog eens een eigen bouw gereedschap dat zo goed werkt, daar mag je apentrots op zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.