En nog een nieuwe pen

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtige pennen met een "extraatje" Pieter! En ook een goed verhaal Sirjacobs over het afwerken, en als ik dan de pennen van Pieter zie, blijkt maar weer dat er meerdere wegen naar een mooie Romeinse pen lopen.

jaap
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ah, das een goeie reden om eikenhout te gebruiken. Normaliter zou ik niet voor eik kiezen voor een pen - tenzij het azijnhout (steeneik, Quercus ilex) is.

Inderdaad Henk, eiken is anders doodsaai maar met een beetje contrast erbij wordt 't best wel weer wat.
Tot nu toe kocht ik CA-lijm bij de Action maar er is nu een nieuwe bron aangeboord voor wel heel erg mooie prijsjes:http://www.toolstation.nl/shop/Lijmen+kitten+tapes/Universele+Lijmen/d180/sd2703
Vanaf € 10 leveren ze zonder extra verzendkosten.
 

Tool1

Actieve deelnemer
26 jun 2014
95
0
De lier
Mooie pennen
ga zelf vandeweek ook maar eens een pen draaien
ben er nog niet uit of ik ca wil gebruiken
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie pennen
ga zelf vandeweek ook maar eens een pen draaien
ben er nog niet uit of ik ca wil gebruiken

Moet je zeker proberen Tool1.
Ik was daar ook een beetje achterdochtig in, maar éénmaal toegepast, ben je overtuigt.


Groetjes Sirjacobs Didier.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Vanmiddag even een pen gedraaid voor mijn gitaarleraar. Hij is gisteren 70 geworden, maar rockt nog als een jonkie. Hij was een buurjongen van Jan Akkerman en heeft oa bij Margriet Eshuis gebast.
De balpen is van het type Fancy -gold plate- en ik heb de standaardclip vervangen door een solsleutel. De body is van eik waarin ik de 5 lijnen van een notenbalk heb gebrand met een stuk ijzerdraad.
Afwerking: eerst sanding sealer, dan gekookte lijnolie en vervolgens 10 lagen CA-lijm. Tussendoor telkens schuren met Micro-mesh tot 12000. Op het eind gepolijst met IEEE Ultra-Shine, daarna nog eens met Commandant en tenslotte 2 lagen TurtleWax.
IMG_7936.jpg
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Sol sleutel? Ik noem dat ding al mijn hele leven een G sleutel, wist niet dat ie ook sol sleutel genoemd werd!

Wel een mooie pen trouwens!
Telkens als ik die pennen zie krijg ik zin om een draaibank aan te schaffen. Lijkt me zo leuk om daar aan bezig te zijn.
Ik kan het mis hebben maar het lijkt me heel ontspannend.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Sol sleutel? Ik noem dat ding al mijn hele leven een G sleutel, wist niet dat ie ook sol sleutel genoemd werd!

Taal-afhankelijk. Fransen hebben het bijvoorbeeld vrijwel nooit over 'G', maar altijd over 'sol'. Een trompet in bes is in Frankrijk dus een trompet in sibemol. Het ding heet ook wel een vioolsleutel (tegenover een bassleutel - die andere veel gebruikte, C, sleutel, bijvoorbeeld op de onderregel van een pianopartij).
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Grappig, nooit geweten. Vioolsleutel gebruik ik inderdaad ook.
Bij mijn muzieklessen werd do re mi wel een beetje verwezen naar kindertaal. ( let wel: niet mijn visie, maar van mijn muziek lerares)

Maar het blijft een mooie pen ;)
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Inderdaad mooi met die solsleutel.
Ik had dit al gezien zo'n solteken, maar nog nooit toegepast op een pen.
Pieter toont hier zeker een heel mooi exemplaar.
Gisteren al een 8-tal stukken gelijmd voor balpennen.
Deze zullen weer 2 ringen tonen en als cadeau gegeven worden voor een kerstpakje.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.