En nog een nieuwe pen

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Hallo pennenliefhebbers,
Ik heb er weer een gemaakt. Zelf vind ik het een hele mooie. Het is de Vertex van PSI, in degelijk staal met een 'gun metal' finish.
Het hout is Tineo oftewel Indische appel (Weinmannia trichsperma), geschuurd tot 12000, gelakt met 6 lagen jachtlak, daarna gepolijst met Commandant en afgewerkt met Turtlewax.
IMG_7817.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtige pen met technische look Pieter! Mooie compositie in de foto ook. Waarom schuur je tot 12 duizend? Is dat omdat je schuurt op de draaibank dwars op de houtnerf? Meestal adviseren verffabrikanten om niet verder dan 120 te gaan ivm het "houden" van de verf op de ondergrond. Een glad resultaat krijg je vanzelf met de opbouw van de lagen, soms 14 tot 18 lagen.

jaap
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Waarom schuur je tot 12 duizend? Is dat omdat je schuurt op de draaibank dwars op de houtnerf? Meestal adviseren verffabrikanten om niet verder dan 120 te gaan ivm het "houden" van de verf op de ondergrond.
jaap
Mijn ervarig is dat je de strepen van het schuurpapiergoed blijft zien door de lak heen als je schuurt tot 600. Bij dit soort werk zit je er met de neus bovenop en zie je elke ongerechtigheid. Jij denkt in scheepsafmetingen volgens mij. Ik ga dan nog door met fijner en fijner. Eerst deed ik dat met heel fijn papier van Ron's Biz (tot 2000). Nu doe ik dat met MicroMesh pads ook tussen de laklagen door.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mooie pen. Doet me weer denken aan mijn ijzerhandel. Ik heb echter twijfel of de nummers van micro mes overeenkomen met onze korrel s.
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Daar heb je gelijk in Wim, het komt niet overeen, maar hoe het wel in elkaar zit weet ik ook niet.
Dit geweldige forum met een enorm collectief geheugen en dito kennis weet hier vast wel een antwoord op.
Misschien heeft het iets te maken met de prehistorische Amerikaanse maatvoering.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Pieter,
Ik zit al de ganse tijd te denken waarmee deze pen een gelijkenis heeft.
In mijn kindertijd was het de metalen meccano die een rage was. Waarschijnlijk ken je dit ook.
Metalen plaatjes met bouten en moeren.
Nu ben ik eruit en ik zou uw prachtige pen de "meccano pen" noemen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Pieter,
Ik zit al de ganse tijd te denken waarmee deze pen een gelijkenis heeft.
In mijn kindertijd was het de metalen meccano die een rage was. Waarschijnlijk ken je dit ook.
Metalen plaatjes met bouten en moeren.
Nu ben ik eruit en ik zou uw prachtige pen de "meccano pen" noemen.

Ja, ook ik ben opgegroeid met Meccano zoals velen van onze generatie.
Ik vind je benaming heel treffend en ..... steek/ringsleutel nr. 11 past er op!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mijn ervarig is dat je de strepen van het schuurpapiergoed blijft zien door de lak heen als je schuurt tot 600. Bij dit soort werk zit je er met de neus bovenop en zie je elke ongerechtigheid. Jij denkt in scheepsafmetingen volgens mij. Ik ga dan nog door met fijner en fijner. Eerst deed ik dat met heel fijn papier van Ron's Biz (tot 2000). Nu doe ik dat met MicroMesh pads ook tussen de laklagen door.

Maar als ik je goed begrijp schuur je dus je pen, als deze nog in de draaibank zit, en schuur je dus dwars op de nerf. Ik weet wel dat houtdraaiers altijd eigenlijk dwars op de draad werken ;), maar wij eenvoudige houtbewerkers die meubeltjes en zo maken, zijn daarom zo gecharmeerd van handschaven en schraapstalen, omdat je dan met de nerf mee een prachtig crispy oppervlakte krijgt. Dat is met schuren niet evenaren..... (oei, dit is misschien weer een andere discussie).
Je zou eens met een klein schrapertje waar de vorm van de ronding van de pen deels in zit, het hout met de nerf mee schaven of schrapen. Schuren zou ook nog kunnen maar dan ben je de dwarse schuursporen kwijt.
Maar het is een prachtige pen, met hoekige hardware een erecatcher!

jaap
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mijn ervaring met het schuren van pennen is dat ik geen last heb van schuursporen. In het begin wel. Ik draai het nu wat gladder en begin met k150 te schuren. Begin je met k80 dan moet je aan de eerste twee schuurgangen extra aandacht besteden. Beslist geen korrel overslaan. Voor het schuren van houten pennen stop ik bij k600 of k800. Vaak nog even polijsten met eee ultrashine. Hierna werk ik af met shellacwax
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Wim: Ik ben nog heel erg aan het experimenteren met de afwerking. Ik heb ook veel met de methode die jij beschrijft met IEEE Ultrashine en Shellawax gewerkt, maar ook met CA al of niet in combinatie met gekookte lijnolie. Nu dan een keer met jachtlak. Het resultaat is best wel goed maar je moet telkens tussen de lagen 1 dag wachten en geduld is niet altijd mijn ding.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Pieter ik geef de voorkeur aan een niet te hooglans oppervlak. En snel klaar. Ik moet ook nog een keer beginnen met superlijm. .
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Wim: Ik ben nog heel erg aan het experimenteren met de afwerking. Ik heb ook veel met de methode die jij beschrijft met IEEE Ultrashine en Shellawax gewerkt, maar ook met CA al of niet in combinatie met gekookte lijnolie. Nu dan een keer met jachtlak. Het resultaat is best wel goed maar je moet telkens tussen de lagen 1 dag wachten en geduld is niet altijd mijn ding.

Pieter,
De laatste maal heb ik Cyanoacrylate Superglue gebruikt waarvan de balpennen op de forum staan.
Eerst was ik gebruiker van shellawax om op de balpennen toe te passen, maar nu ik de Cyanoacrylate Superglue methode gebruik ben ik overtuigt deze verder te zetten.
Er wordt geschuurd tot korrel 400 in de draaiende beweging waarvan als laatste beweging in een stilstaande fase is. Ik schuur nog eens vluchtig met de 400 korrel in de lengterichting.
Ik merk hier geen krassen op en de balpen is zeer glad met een zacht aanvoelen.
Ik gebruik een heel goed snijdende beitel waarvan ik de vezels eigenlijk af snij in plaats van dwars op de vezel te draaien.
Je moet dan niet met een te grove korrel beginnen schuren waardoor dat je daar al een te diepe groef maakt om weer tot fijn eindigen. Daar zit volgens mij een grote fout bij velen.
Ik begin meestal met een korrel 220 te schuren tot een 400.
Er worden een 5-tal lagen Cyanoacrylate Superglue opgeplaatst waarvan ze volgens mij perfect zijn. Ik gebruik hier gewoon zacht keukenpapier dat een 4-tal keer dubbel is geplooid om aan te brengen.
Opletten, zeer vlug met het product overgaan en laat het drogen. Je zal merken dat de eerste maal zeer vlug droog zal zijn.
Tussen door schuur ik weer met versleten schuurpapier 400, maar niet met de ronddraaiende draaibank. Gewoon volgens de vezels handmatig en dan goed afstoffen met een proper keukenpapiertje.
Deze bewerkingen herhaal ik dus tot 5 maal toe.
De balpennen heb ik meegenomen naar de Vlaams houtdraaiersgilde en iedereen vond ze perfect en zeer mooi afgewerkt.
Velen zullen het waarschijnlijk ook toepassen nu ik daarvan iets heb uitgelegd.
Hier nog een foto van het gebruikte product.
Om de balpen heel dichtbij te fotograferen lukt me niet omwille van geen professioneel toestel te hebben.
PA290598.jpgPA290600.jpg
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Hier zijn er weer drie, model Sierra, gemaakt met eikenhout, schuin op de nerf gezaagd en met een streepje palissander er door.
Afgewerkt met CA-lijm en gekookte lijnolie, daarna IEEE UltraShine en Shellawax erover.

Verhaal er achter:
Het hout komt van een salontafeltje van de (overleden) opa en oma van onze schoonzoon. Pa en ma wilden het slopen voor de buitenkachel, maar ik vroeg de poten voor draaiwerk. Toen uiteindelijk het huis verkocht was en de inboedel eruit moest zouden mijn poten eraan komen. Helaas, de poten waren hol! Maar niet getreurd, ik kreeg een half tafelblad, ook mooi.
Vorige week kreeg onze dochter een ingeving en vroeg me als Sinterklaascadeau voor haar schoonouders en tevens als dierbare herinnering 2 pennen te maken van het eikenhout van opa en oma. Zie hier dus, ze kan vanavond als ze komen er twee uitkiezen.

IMG_7912.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Inderdaad zoals Nico hier boven schreef, mooi verhaal en heel mooie pennen.
De afwerking is ook prachtig.
Mijn compliment.
Ik begin binnenkort aan een reeks voor nieuwjaarscadeautjes.
Groetjes Didier Sirjacobs.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.