Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 31

En nog een nieuwe pen

Hallo pennenliefhebbers,
    Ik heb er weer een gemaakt. Zelf vind ik het een hele mooie. Het is de Vertex van PSI, in degelijk staal met een 'gun metal' finish.
    Het hout is Tineo oftewel Indische appel (Weinmannia trichsperma), geschuurd tot 12000, gelakt met 6 lagen jachtlak, daarna gepolijst met Commandant en afgewerkt met Turtlewax.
    IMG_7817.jpg
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Prachtige pen met technische look Pieter! Mooie compositie in de foto ook. Waarom schuur je tot 12 duizend? Is dat omdat je schuurt op de draaibank dwars op de houtnerf? Meestal adviseren verffabrikanten om niet verder dan 120 te gaan ivm het "houden" van de verf op de ondergrond. Een glad resultaat krijg je vanzelf met de opbouw van de lagen, soms 14 tot 18 lagen.

jaap

Een heel mooie pen, Pieter.

Mooie pen en afwerking, Pieter.
    Compliment van me.
    Groetjes Sirjacobs Didier.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap Bekijk Berichten
    Waarom schuur je tot 12 duizend? Is dat omdat je schuurt op de draaibank dwars op de houtnerf? Meestal adviseren verffabrikanten om niet verder dan 120 te gaan ivm het "houden" van de verf op de ondergrond.
    jaap
    Mijn ervarig is dat je de strepen van het schuurpapiergoed blijft zien door de lak heen als je schuurt tot 600. Bij dit soort werk zit je er met de neus bovenop en zie je elke ongerechtigheid. Jij denkt in scheepsafmetingen volgens mij. Ik ga dan nog door met fijner en fijner. Eerst deed ik dat met heel fijn papier van Ron's Biz (tot 2000). Nu doe ik dat met MicroMesh pads ook tussen de laklagen door.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Mooie pen. Doet me weer denken aan mijn ijzerhandel. Ik heb echter twijfel of de nummers van micro mes overeenkomen met onze korrel s.
    Laatst gewijzigd door Wim Kluck; 27-10-14 om 19:28.

Daar heb je gelijk in Wim, het komt niet overeen, maar hoe het wel in elkaar zit weet ik ook niet.
    Dit geweldige forum met een enorm collectief geheugen en dito kennis weet hier vast wel een antwoord op.
    Misschien heeft het iets te maken met de prehistorische Amerikaanse maatvoering.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Pieter,
    Ik zit al de ganse tijd te denken waarmee deze pen een gelijkenis heeft.
    In mijn kindertijd was het de metalen meccano die een rage was. Waarschijnlijk ken je dit ook.
    Metalen plaatjes met bouten en moeren.
    Nu ben ik eruit en ik zou uw prachtige pen de "meccano pen" noemen.

A
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door O Peatey Bekijk Berichten
    Mijn ervarig is dat je de strepen van het schuurpapiergoed blijft zien door de lak heen als je schuurt tot 600.
    Ook als je na het 'gemotoriseerd' schuren tegen de nerf in ook steeds met de draaibank stil met de nerf mee (dus parallel aan het bed) schuurt?

Mooie pen.

Forum Rechten