Handboor gevonden - renovatie de moeite waard?

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Hoi allen,

Ik wilde een handboor kopen voor het gebruiken van 'Auger' boren (slangenboor in het Nederlands?). Anyway, het toeval wilde dat ik er een naast de vuilnisbak zag staan dus die heb ik maar meegenomen. Zie bijgaand ook de foto's. Ik heb hem al uit elkaar gehaald voor zover dat kon; de 'boorkop' uit elkaar, de tanden eruit en met een wattenstaafje zitten poeren om de ergste meuk eruit te halen. Ik denk dat hij een tijd buiten heeft gelegen want er zit een hoop modder in.
Vervolgens de houten delen een beetje opgeschuurd. Helaas is rode verf/lak die erop zat flink in het hout getrokken dus dat is momenteel roze. Het handvat (in het midden) zat vast en draaide niet onafhankelijk van de rest van de boor. Na wat sjorren begon hij eindelijk te draaien maar uiteindelijk is daardoor wel het handvat helemaal doorgescheurd (trust me, zo ruw was ik niet...). Ik zou mijn god niet weten hoe ik daar een nieuwe op kan zetten? Hoe hebben ze het oorspronkelijke handvat erop gezet eigenlijk? Kan de boor daar uit elkaar worden gehaald?
Het andere houten stuk (hetgeen je tegen je borst drukt) is keurig gelagerd en draait prima. Ik wilde eigenlijk het hout vervangen voor nieuw hout (leuk klein projectje leek mij) maar ook dat zit muurvast, ondanks dat ik alle schroeven eruit heb gehaald. Ik denk dat hij helemaal vast zit gelijmd aan het metaal. Apart.

Enfin, voordat ik er nog veel meer tijd en energie in ga stoppen de hamvraag: is deze boor het redden waard (en zoja, hoe?) of is het een grappig projectje maar bij teveel tegenwind gewoon in de vuilnisbak mieteren?

Ps: hier een link naar het foto album voor grotere pics: http://www.mijnalbum.nl/Album=66QA6SL6

Gr,
Christian

Foto-76EMYZ4U-D.jpg


Foto-HJIJ8KDY-D.jpg


Foto-HSVGEAM4-D.jpg


Foto-83BEI3GY-D.jpg


Foto-6HQBE33M-D.jpg
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Op een rommelmarkt heb ik er ooit een in goede staat gekocht incl een set boren en een stuk of vier nooitgedagt beitels voor 10 euro... Nou weet ik niet of ik uitzonderlijk geluk heb gehad of niet, maar volgens mij zijn ze in overvloed aanwezig. Laatst zag ik ook een in de kringloopwinkel liggen. Er zat geen prijsje op, dus weet niet wat ze ervoor vroegen. De mijne is een flottjet als ik het goed heb.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Als je het al een verloren zaak vind, is het niet erg om wat ruiger te werk te gaan.
Het handvat halverwege kan je er af slaan zodat je kan zien hoe het in elkaar zit.
Mocht het metaal doorlopen dan jan je twee helften er omheen lijmen.
Zover ik kan zien is de kop een kwestie van goed schoonmaken en wd40 er in spuiten.

Mijn mening is: als je niet verder komt en je kan het niet gebruiken, dan maakt het niet meer uit hoe erg je moet gaan om het weer bruikbaar te maken. Anders is het alleen nog maar voor de sier.

Grts, Raymond
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Zeker de moeite waard om te bewaren, ik heb er speciaal nog één bij gekocht die dat ratelsysteem heeft
en gebruik hem vooral voor schroefdraadtappen in een hoekje en voor schroeven ''met gevoel''.
Een verlengstukje voor bits iets 4 kant geslepen zodat hij mooi grip heeft in de kop van de booromslag.
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Ok dan ga ik het gewoon ff proberen. We zullen zien hoe ver we komen :)
Dat ratelsysteem snap ik niet; wat moet dat doen? Doorslaan bij een bepaalde tegendruk? Want het zit muur en muurvast. Waterpomptang bracht ook geen soelaas.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Zoals SunRayes als zegt: het lijkt erop een verloren zaak te zijn om hem in orginele staat te behouden, dus gewoon in verloren uurtjes aan gaan knoeien tot er wat leuks uitkomt.
Als ie werkt kan het inderdaad handig zijn om er een te hebben. Gaat deze het niet doen, inderdaad rommelmarkten in de gaten houden.

Annekdote ( uit de tijd dat accuboormachines nog geen gemeengoed waren )
Ik woonde vroeger op een woonark. Mijn elektrapaal / -meter stond 4 arken verder. Energie bedrijf ging palen/meters plaatsen per 2 arken.
Komen er 2 van die broekies, trekken de oude kabel uit de muur, hangen de nieuwe op maar die was dikker want we gingen meteen van 2,5mm2 naar 4mm2, dus die ging niet door het gaatje.
Zegt de een tegen de ander pak jij ff de boormachine uit de auto. Knul komt aan en zegt, heb je ergens een stopkontakt?
ik: "ja daar"
en precies op het moment dat hij verrast kijkt dat de machine niet draait zeg ik: "maar die doet het niet."
Hij geïrriteerd: "waar heb je er een die het wel doet?"
Ik: "heb ik niet"
schappachtige blik.
en ik vervolg: "nee je hebt net zelf de toevoer opgerold ei....... Maar uh heb je geen booromslag?"
"een wat?" zeiden ze in koor.
Ik de booromslag gepak,t die mijn pa dagelijks gebruikte, en een gaatje geboord.
Ze keken of ze water zagen branden ;)

Overigens vond ik dat toen wel super triest dat het energiebedrijf geen back-up had voor het moment dat ze geen stroom hebben, dat zal toch wel vaker voorkomen verwacht ik.

Dus een booromslag MOET je gewoon hebben, al is het maar voor de lol.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ze keken of ze water zagen branden ;)

Wat een heerlijke uitdrukking :D

On topic:

Bekijk vooral of de boorkop nog goed werkt, of deze vlot een boor kan inklemmen en of je die daarna weer los krijgt. Als de boorkop "FUBAR" is moet je geen moeite meer doen. WD40 kan hier soms wonderen doen. Als de boorkop ok is kan je volledig loos gaan.
Een booromslag is sowieso heerlijk om te werken. Hoewel ik zelf steeds een accuboormachine binnen handbereik heb zal ik steeds naar de booromslag grijpen. Werkt zoveel leuker.

Veel plezier in elk geval.

Reinoud
 

Baan

Actieve deelnemer
31 aug 2012
55
0
Bodegraven
Wellicht kan je de zaak losweken/ontroesten met citroenzuur, opgelost in water. Staan wel wat draadjes hier en elders op internet. Heb ik pas een raamslot weer werkend gekregen.

eens vragen, of mijn vader e omslagboor nog heeft....lijkt me weer eens leuk om te gebruiken.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Foto-HJIJ8KDY-D.jpg
Die ring bij de pijl zou je iets linksom of rechtsom moeten kunnen draaien en op die manier verander je de draairichting,
dan werkt het net zo als bij een ratel van je doppenset.
Of hij zit vastgeroest bij de 2 witte pijlen en dan moet je dit weer gangbaar moeten maken met kruipolie o.i.d.
Met dit ratelsysteem kun je in een hoekboren of als je te weinig ruimte hebt om een volle slag te maken.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Er wordt een aantal keren verwezen naar WD40.
Waarom niet gewoon kruipolie om de boel los te maken?
Nacht in een bakkie diesel/petroleum ofzo werkt ook goed.

Bij een ( goeie) automaterialen zaak kan je vaak kruipolie nog in jerrycannetjes kopen. Kost een fractie van een dure spuitbus WD40.
WD40 heb ik toch al mijn twijfels over. Het enige wat daar goed aan is, is de reclamecampagne.
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Kleine update: ik heb de twee houten elementen eraf getikt. Ik zal zo even fototje uploaden; dan weet je ook hoe zo'n ding er van binnen uitziet.
Daarna de hele zooi met warm water, cif en een schuirsponsje schoon staan schrobben. Dat voelde wel fris en er kwam warempel een merk tevoorschijn: Flott. Ach, het is dan nog geen kolomboor maar ik kan wel zeggen dat ik een Flott heb ahah :p

De lagers met naaimachine olie ingesmeerd dus het 'borst-stuk' draait een heel stuk soepeler.
Toen meteen maar even een handvat uit een blokje resthout gebeiteld. Dat ging redelijk totdat ik hem in tweeen zaagde om hem te kunnen bevestigen; ik had er even geen rekening mee gehouden dat ik natuurlijk een zaagverlies zou hebben en toen paste het allemaal voor geen drol meer. Enfin; het heeft mij lekker bezig gehouden op deze druilerige dag ;)

Thnx voor de in
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Zucht, die Iphone stuurt weer te vroeg...

Ik zei dus: thnx voor de input en ik vermoedde inderdaad al dat het ratelmechanisme zo werkte. Zit echt helemaal vast dus misschien eens experimenteren met citroenzuur inderdaad. Is dat gewoon 'citroen' citroenzuur? De winkels zijn al dicht maar ik heb nog wel wat citroenen liggen namelijk :p
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Nee citroenzuur is een wit poeder, gebruik je als je jam moet inmaken en dergelijke dingen. Althans daar gebruiken wij het voor,
Ik maak ook de waterkoker ermee schoon. ( we hebben een andere aanslag dan kalk hier )

Maar ik zou gewoon met kruipolie/diesel/ petroleum aan de gang gaan.
Zet die kop vannacht maar ff in een bakkie met diesel.
Je hebt mazzel hij kan een uur langer weken dan normaal!

Citroenzuur zou kunnen werken, maar je moet het aanmaken met water, dus je krijgt meteen weer roestproblemen.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Vandaag via MP een handbediende kolomboor gescoord.
Moet alleen nog even uitpluizen hoe het precies werkt.
Heb het vooral gekocht omdat de boor er zo lekker Vintage uitziet.

2014-10-25 18.10.36.jpg
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hij werkt heel simpel: leg er een stuk hout onder en draai flink aan de slinger. Met de boor in het hout krijg je een beetje tegendruk en gaat het vliegwiel meedraaien. Onderin hou je op met slingeren en door het vliegwiel wordt je boor weer omhoog getrokken. Evt. een beetje meehelpen door de slinger achteruit te draaien.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Oeps, zie nu dat ik het topic van sjeupie heb gekaapt. Had dit in "Show hier je nieuwe oude gereedschap" willen plaatsen. Sorry.
 
Laatst bewerkt:

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
mocht je in de buurt van schiedam wonen, bij het Goed liggen constant meerdere handboren in de bakken voor een euro of vier/vijf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.