Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Handboor gevonden - renovatie de moeite waard?

Hoi allen,

Ik wilde een handboor kopen voor het gebruiken van 'Auger' boren (slangenboor in het Nederlands?). Anyway, het toeval wilde dat ik er een naast de vuilnisbak zag staan dus die heb ik maar meegenomen. Zie bijgaand ook de foto's. Ik heb hem al uit elkaar gehaald voor zover dat kon; de 'boorkop' uit elkaar, de tanden eruit en met een wattenstaafje zitten poeren om de ergste meuk eruit te halen. Ik denk dat hij een tijd buiten heeft gelegen want er zit een hoop modder in.
    Vervolgens de houten delen een beetje opgeschuurd. Helaas is rode verf/lak die erop zat flink in het hout getrokken dus dat is momenteel roze. Het handvat (in het midden) zat vast en draaide niet onafhankelijk van de rest van de boor. Na wat sjorren begon hij eindelijk te draaien maar uiteindelijk is daardoor wel het handvat helemaal doorgescheurd (trust me, zo ruw was ik niet...). Ik zou mijn god niet weten hoe ik daar een nieuwe op kan zetten? Hoe hebben ze het oorspronkelijke handvat erop gezet eigenlijk? Kan de boor daar uit elkaar worden gehaald?
    Het andere houten stuk (hetgeen je tegen je borst drukt) is keurig gelagerd en draait prima. Ik wilde eigenlijk het hout vervangen voor nieuw hout (leuk klein projectje leek mij) maar ook dat zit muurvast, ondanks dat ik alle schroeven eruit heb gehaald. Ik denk dat hij helemaal vast zit gelijmd aan het metaal. Apart.

Enfin, voordat ik er nog veel meer tijd en energie in ga stoppen de hamvraag: is deze boor het redden waard (en zoja, hoe?) of is het een grappig projectje maar bij teveel tegenwind gewoon in de vuilnisbak mieteren?

Ps: hier een link naar het foto album voor grotere pics: http://www.mijnalbum.nl/Album=66QA6SL6

Gr,
    Christian

Laatst gewijzigd door sjeupie; 25-10-14 om 12:16.

Op een rommelmarkt heb ik er ooit een in goede staat gekocht incl een set boren en een stuk of vier nooitgedagt beitels voor 10 euro... Nou weet ik niet of ik uitzonderlijk geluk heb gehad of niet, maar volgens mij zijn ze in overvloed aanwezig. Laatst zag ik ook een in de kringloopwinkel liggen. Er zat geen prijsje op, dus weet niet wat ze ervoor vroegen. De mijne is een flottjet als ik het goed heb.

Als je het al een verloren zaak vind, is het niet erg om wat ruiger te werk te gaan.
    Het handvat halverwege kan je er af slaan zodat je kan zien hoe het in elkaar zit.
    Mocht het metaal doorlopen dan jan je twee helften er omheen lijmen.
    Zover ik kan zien is de kop een kwestie van goed schoonmaken en wd40 er in spuiten.

Mijn mening is: als je niet verder komt en je kan het niet gebruiken, dan maakt het niet meer uit hoe erg je moet gaan om het weer bruikbaar te maken. Anders is het alleen nog maar voor de sier.

Grts, Raymond

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Zeker de moeite waard om te bewaren, ik heb er speciaal nog één bij gekocht die dat ratelsysteem heeft
    en gebruik hem vooral voor schroefdraadtappen in een hoekje en voor schroeven ''met gevoel''.
    Een verlengstukje voor bits iets 4 kant geslepen zodat hij mooi grip heeft in de kop van de booromslag.

Ok dan ga ik het gewoon ff proberen. We zullen zien hoe ver we komen
    Dat ratelsysteem snap ik niet; wat moet dat doen? Doorslaan bij een bepaalde tegendruk? Want het zit muur en muurvast. Waterpomptang bracht ook geen soelaas.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Zoals SunRayes als zegt: het lijkt erop een verloren zaak te zijn om hem in orginele staat te behouden, dus gewoon in verloren uurtjes aan gaan knoeien tot er wat leuks uitkomt.
    Als ie werkt kan het inderdaad handig zijn om er een te hebben. Gaat deze het niet doen, inderdaad rommelmarkten in de gaten houden.

Annekdote ( uit de tijd dat accuboormachines nog geen gemeengoed waren )
    Ik woonde vroeger op een woonark. Mijn elektrapaal / -meter stond 4 arken verder. Energie bedrijf ging palen/meters plaatsen per 2 arken.
    Komen er 2 van die broekies, trekken de oude kabel uit de muur, hangen de nieuwe op maar die was dikker want we gingen meteen van 2,5mm2 naar 4mm2, dus die ging niet door het gaatje.
    Zegt de een tegen de ander pak jij ff de boormachine uit de auto. Knul komt aan en zegt, heb je ergens een stopkontakt?
    ik: "ja daar"
    en precies op het moment dat hij verrast kijkt dat de machine niet draait zeg ik: "maar die doet het niet."
    Hij geïrriteerd: "waar heb je er een die het wel doet?"
    Ik: "heb ik niet"
    schappachtige blik.
    en ik vervolg: "nee je hebt net zelf de toevoer opgerold ei....... Maar uh heb je geen booromslag?"
    "een wat?" zeiden ze in koor.
    Ik de booromslag gepak,t die mijn pa dagelijks gebruikte, en een gaatje geboord.
    Ze keken of ze water zagen branden

Overigens vond ik dat toen wel super triest dat het energiebedrijf geen back-up had voor het moment dat ze geen stroom hebben, dat zal toch wel vaker voorkomen verwacht ik.

Dus een booromslag MOET je gewoon hebben, al is het maar voor de lol.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lemen Bekijk Berichten
    Ze keken of ze water zagen branden
    Wat een heerlijke uitdrukking

On topic:

Bekijk vooral of de boorkop nog goed werkt, of deze vlot een boor kan inklemmen en of je die daarna weer los krijgt. Als de boorkop "FUBAR" is moet je geen moeite meer doen. WD40 kan hier soms wonderen doen. Als de boorkop ok is kan je volledig loos gaan.
    Een booromslag is sowieso heerlijk om te werken. Hoewel ik zelf steeds een accuboormachine binnen handbereik heb zal ik steeds naar de booromslag grijpen. Werkt zoveel leuker.

Veel plezier in elk geval.

Reinoud
    Sucking at something is the first step towards being sorta good at something.

Wellicht kan je de zaak losweken/ontroesten met citroenzuur, opgelost in water. Staan wel wat draadjes hier en elders op internet. Heb ik pas een raamslot weer werkend gekregen.

eens vragen, of mijn vader e omslagboor nog heeft....lijkt me weer eens leuk om te gebruiken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Foto-HJIJ8KDY-D.jpg
    Die ring bij de pijl zou je iets linksom of rechtsom moeten kunnen draaien en op die manier verander je de draairichting,
    dan werkt het net zo als bij een ratel van je doppenset.
    Of hij zit vastgeroest bij de 2 witte pijlen en dan moet je dit weer gangbaar moeten maken met kruipolie o.i.d.
    Met dit ratelsysteem kun je in een hoekboren of als je te weinig ruimte hebt om een volle slag te maken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Er wordt een aantal keren verwezen naar WD40.
    Waarom niet gewoon kruipolie om de boel los te maken?
    Nacht in een bakkie diesel/petroleum ofzo werkt ook goed.

Bij een ( goeie) automaterialen zaak kan je vaak kruipolie nog in jerrycannetjes kopen. Kost een fractie van een dure spuitbus WD40.
    WD40 heb ik toch al mijn twijfels over. Het enige wat daar goed aan is, is de reclamecampagne.

Forum Rechten