Afwerking met wasolie - welke korrel schuren

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Beste collega's,
kleine vraag: met welke korrel schuren jullie de stukken (vb bank of kast) vooraleer ze te behandelen met wasolie? Ik lees hier en daar uiteenlopende zaken, moet er met bepaalde zaken rekening gehouden worden? Ik nam vandaag met een verkoper ervan contact op en die spraken van 80- 100 -120 max. Dat leek me nog zeer grof eerlijk gezegd. Maar het argument was dat anders de olie niet kon opgenomen worden en er zo weer afgeveegd wordt. Hebben jullie goede tips die een feilloze afwerking mogelijk maken?
Groeten, de Kastanjeboom
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik schuur machinaal (Festool ETS 150-5) met korrel 120-150.
80 lijkt me inderdaad veel te grof.
De waarschuwing om niet te fijn te schuren ben ik ook wel eens tegengekomen op een verpakking, maar niet bij hardwaxoil.
Het lekkerste is tenslotte de uitgeharde hardwaxoil naschuren met korrel 320 of met staalwol 0000.
Superglad!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb het gevoel dat die aanbeveling van dat grove schuren uit de vloeren branche komt. Dat is toch de grootse afnemer van die wasolie op dit ogenblik. Schuren doe ik ook een flink stuk fijner tot 180 of zo. Of schaven, en dan helemaal niet schuren. Korrel 80 is echt grof.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als je machinaal, of op de draaibank, schuurt loop je het risico dat je gaat 'burnishen', oftewel dat de de bovenste houtlaag verdicht, waardoor het hout geen olie meer opneemt. Hou fijner je schuurt hoe sneller dit verschijnsel optreedt en hoe minder het schuren de verdichte laag weer opens/wegneemt. Dat gezegd hebende moet ik bekennen dat ik op de draaibank eigenlijk altijd minimaal tot korrel 320 schuur, en regelmatig verder, zeker tot 600, soms 1200.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Zoals gezegd hang het af van het gebruik en gewenste effect. Voor vloeren max P120 want je wil een dikke/diepe en niet te gladde laag. Voor meubels ga ik tot P180 om geen zichtbare krassen te hebben en een satijn effect. Hoe hoger je gaat hoe glanzender, maar dan wordt het oppervlakkig en niet zo duurzaam bestand tegen gebruik.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Korrel 80 vermijd ik. Een geschaafde plank heeft dit niet nodig en er kunnen krassen ontstaan die veel meer schuurwerk met de volgende korrel vragen. Sommige houtsoorten met open poriën zoals eik en padoek blaas ik na het schuren af met perslucht om het stof uit de poriën te krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.