Advies gevraagd: welke houtsoort voor dit tv meubel?

Pien123

Nieuw lid
23 okt 2014
3
0
Hallo Forummers!

Ik ben nieuw op dit forum en heb al veel interessants gelezen hier. Werkt verslavend :D
Nu ben ik van plan zelf een tv meubel te gaan maken. Heb inmiddels al meerdere van dit soort projecten in huis gedaan en dit moet me ook wel lukken.
Ik hoop alleen dat iemand me advies kan geven in het gebruik van het materiaal.

De bedoeling is om onderstaande kast te gaan namaken. Deurtjes en binnenwerk is niet het probleem. De witte buitenkant wel. Ik zou deze graag zo glad mogelijk afgewerkt willen hebben. Nu heb ik gedacht aan witte meubelpanelen alleen die hebben vaak een fijne structuur wat ik niet mooi vind. Tevens wil ik de witte randen (aan de voorkant) iets schuin kunnen afronden. Dan kom ik toch uit op het schilderen van bij voorbeeld MDF?

Kan iemand me tips geven over de houtsoort die hiervoor het stevigst is en meest glad te bewerken? Daarnaast enig idee over de soort verf? Het moet geen hoogglans worden maar wel glad en uiteraard zo slijtvast mogelijk.
Hartelijk dank alvast voor de tips!

Kast1.jpg
Kast2.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor het witte deel zou ik een goede kwaliteit mdf nemen en bij voorkeur afwerken met een 2 componenten lak als DD van de IJssel. Gewoon aanbrengen met een velours of schuimroller. Opbrengen en niet meer aankomen. Voor de voorbehandeling heb ik erg goede ervaring met Tweecolux een 2 componenten blanke PU lak die in een kwartiertje droog is. Wel een laagje of 5 a 6 minimaal en dan mooi vlak schuren met 240 of 320. Ook tussen de lagen een keer met 240 om de opstaande deeltje en stof te verwijderen. De eenmaal uitgeharde DD lak is na een week of zo ook nog prima te polijsten om stofinsluitingen etc te verwijderen. De kopsen kanten van het mdf vergen wel wat extra voorbehandeling met tweecolux om ze goed te vullen.
Een alternatief en wat goedkoper is b.v. Albastine mdf primer en watergedragen witte lak. Ook dit is wel te polijsten. Wel zorgen dat als je aan het aflakken begint de ondergrond een egale witte kleur heeft om doorschijnen in de aflak te voorkomen.

jaap
 

Pien123

Nieuw lid
23 okt 2014
3
0
Voor het witte deel zou ik een goede kwaliteit mdf nemen en bij voorkeur afwerken met een 2 componenten lak als DD van de IJssel. Gewoon aanbrengen met een velours of schuimroller. Opbrengen en niet meer aankomen. Voor de voorbehandeling heb ik erg goede ervaring met Tweecolux een 2 componenten blanke PU lak die in een kwartiertje droog is. Wel een laagje of 5 a 6 minimaal en dan mooi vlak schuren met 240 of 320. Ook tussen de lagen een keer met 240 om de opstaande deeltje en stof te verwijderen. De eenmaal uitgeharde DD lak is na een week of zo ook nog prima te polijsten om stofinsluitingen etc te verwijderen. De kopsen kanten van het mdf vergen wel wat extra voorbehandeling met tweecolux om ze goed te vullen.
Een alternatief en wat goedkoper is b.v. Albastine mdf primer en watergedragen witte lak. Ook dit is wel te polijsten. Wel zorgen dat als je aan het aflakken begint de ondergrond een egale witte kleur heeft om doorschijnen in de aflak te voorkomen.

jaap
Bedankt voor de tip Jaap!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.