Welke (houten) vloer ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nu ik toch lekker bezig ben en het verhuizen steeds dichterbij komt moet ik een lijstje gaan maken met ToDo's voordat de boel vol staat en ik nergens meer bij kan.
Ik heb al een draadje lopen over de muren en de isolatie daarvan

Nu is mijn vraag, wat op de vloeren te leggen
De ruimte waar mijn spulletjes nu staan ligt een dik zeil op de grond, opzich wel aardig, maar als er wat zwaars valt zit er een beschadiging in het zeil, dat ziet er dus niet meer uit na een jaar

Op marktplaats kom je veel gebruikte vloeren tegen (grenen, eiken, laminaat) die tegen een schijntje verkocht worden, dat lijkt me ideaal

Het betreft hier een stenen garage (7,5 x 3)
Wat is hier het best geschikt op de grond ?

Moet ik nog rekening houden met optrekkend vocht oid ? zou ik de vloer eerst vloeistofdicht moeten maken door hem in te rollen met epoxy oid ?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Wat je vroeger veel in werkplaatsen en leslokalen van een lts zag, was een kopshouten vloer, warm, je kunt er makkelijk tijdelijk wat opvast zetten en als je beitel valt hoef je hem niet meteen te slijpen. Destijds werden ze met bitumen geplakt dacht ik, is wel op te zoeken in jellema.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is wel fraai maar ik vrees een stuk arbeidintensiever dan dat ik graag zou willen
Ik zoek eigenlijk een vloer die makkelijker te plaatsen is

Vuren, eiken, grenen vloerdelen of iets in die geest
Op MP staan veel/vaak van dit soort partijen
nu vraag ik me alleen af wat een slimme keuze is, vuren is zachter, vriendeijker voor vallend gereedschap maar wellicht ook niet zo een lang leven beschoren
Dan is er nog de optrekkend vocht vraag, moet ik hier rekening mee houden en zo ja welke houtsoort plaat ik dan beter wel of juist niet
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Ik heb een sporthal vloer,dus een coating.
Makkelijk schoon te houden,en dempt ook nog een beetje.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Tja, je komt weer voor hetzelfde probleem te staan als met muurisolatie. Vocht gaat van warm naar koud, dus komt onder je vloer. Daar moet het dan weer wegkunnen. Dat betekent onder je vloer door ventileren, dus de vloer op regels. Maar misschien kom je wel weg met de vloer direct op een dampdichte folie te leggen. Als je bijv. panlatten gebruikt zou je de vloer daar op kunnen lijmen/timmeren/schroeven. Ik heb in mijn schip een zwevende vloer van underlayment, bevalt me erg goed. Omdat ik daar hoogteverschillen moest wegwerken ligt die vloer op een raster van 2x4's, met een hoh afstand van 61 cm. Die heb ik met een bijna-halfhoutverbinding in elkaar gestoken, zodat de bovenste balken 2 cm boven de onderste uitsteken. Zo staan alle ruimtes met elkaar in verbinding t.b.v. ventilatie.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hmm, daar zit wel weer wat in :(
goed nadenken over de hele constructie dus
Zwevend lijkt nou ook weer niet erg fijn ivm zware machines en dergelijke
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Nou, zwevend is maar een relatief begrip hoor. Ik heb mijn raster van 2x4's op ieder kruispunt met hardhouten wiggen op hoogte gebracht. De vloer is 11,70 x 3,50. De vloer is 'onder het gereedschap en de spullen door' gebouwd. Spullen versjouwen naar het ene deel en dan 1/3 van de vloer leggen. Eerst met touwtjes, waterpas en wiggen de vloer stellen, en daarna kruising voor kruising de wiggen erondervandaan, insmeren met lijm en er weer tussen stoppen.

Ik heb in het midden een dieselgenerator van ruim 800kg door een luik laten zakken en dit met een paar hondjes naar voren gereden en door een uitgesneden opening in het vooronder opgesteld. Daar had die vloer geen enkele moeite mee, het geheel is heel erg stijf.

Ik heb wel de liggers van verschillende lengte gebruikt, zodat er niet op 1 plek in de vloer een naad in de constructie zou ontstaan. Ook de platen van 19mm underlayment liggen verspringend en grijpen met een v-groef in elkaar.

Ik heb als extraatje aan beide zijden een goot in het frame gebouwd, met om de 2 meter een toegansluikje en om de 4 meter een dwarspijp met PVC van 50mm. Zo kan ik makkelijk leidingen wegwerken en desgewenst om de 4 meter oversteken naar de andere kant.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mocht de vloer niet waterpas zijn (en daar ga ik vanuit) dan zou ik liever de vloer egaliseren
Dan is deze snel goed waterpas
Ik zou het liefst de vloer recht op de grond leggen (eventueel met de nodige tussenlagen) als dat mogelijk is
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Dat snap ik. Maar op een schip ligt dat anders.....
Het ging mij er maar om om aan te geven dat zelfs een vloer die tussen de 1 en 15 cm 'zwevend' is, waanzinnig stijf is.
Maar je wilt in een (voormalige) garage ook niet te veel hoogte inleveren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De hoogte is wel toereikend, dus een paar cm missen is niet erg, het is meer het werk waar ik tegenop zie
Natuurlijk moet de vloer niet na een tijdje problemen gaan vertonen dus ik ben blij met alle tips !!
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Voor een schip isoleren gelden heel andere normen. Tis een beetje overdreven om een schuur of garage met een schip te vergelijken wat isolatie betreft. Bepaalde principes moet je wel aanhouden. Bij een schip zijn er altijd grote geschillen tussen binnen en buiten, zeker in de winter. Om een schuur of werkplaats te isoleren met maritieme normen is onnodig geld uitgeven.

Op het forum is genoeg te vinden over doeltreffend isoleren van werkplaats enz.. Een basis is dat je d.m.v roosters aanbrengen het vocht weg kan, principe van inlaat uitlaat.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoi Huib, ik begrijp de normen van ventilatie en roosters en ook grotendeels heb ik nu wel een plaatje hoe ik de muren ga doen
Wat ik me afvraag is of dat ik min of meer rechts streeks op de grond kan leggen
Viltlaag, dampdichtefolie en dan een houtenvloer er op
vocht van boven kan er boven uit, vocht van onder trekt er niet in ?!
De vraag of er veel vocht van onderen komt zou ik graag nog beantwoord zien
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hoi Toxiq,

Je hebt het over een stenen garage, maar wat voor vloer ligt er in?
Is het een betonnen vloer met zandcement afwerking?
Zit er een kruipruimte onder?
Ga je de werkplaats verwarmen?

Grts, Raymond
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het is een betonnen vloer zonder kruipruimte
de muren zijn enkele muren (baksteen)
Ik wil de muren isoleren met houten platen (waarschijnlijk underlayment) met een spouw en isolatie materiaal (nog te bepalen welke) en dampwerende folie
De vloer zou ik graag iets van hout hebben, ook vanwege de isolerende factor
indien ik een barierre kan inbouwen tegen (eventueel) optrekkend vocht dan lijkt het mij ideaal om bijv. iets van die groene vloerplaten op de vloer te leggen en daarop een houten vloer

Op die manier is het isolerend tegen temp en geluid
Verwarmen, ja soort van, moet even zien hoe ik dat ga realiseren
dat wil zeggen dat ik voor de winter wel iets zal plaatsen als vorst beveiliging maar niet echt continue op 20 graden ofzo, dat wordt een beetje te duur ?
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Als je gaat verwarmen kan het eventuele vocht via het bovenste rooster naar buiten. De aanvoer van frisse lucht gebeurt via het onderste rooster. Zo stook je het warm en droog.

Of je de vloer zo op het beton kan leggen weet ik niet. Bij ons zijn de huizen en schuren op zeiknatte grond gebouwd. Onder het huis is een kruipruimte (die bij veel regen echt vochtig is).De laminaat vloer ligt op folie en dempende platen en alles is kurkdroog.

Hoe het zit onder de schuur weet ik niet (beton op fundering)maar nog nooit een vochtige plek gezien, terwijl ik de schuur verwarmt d.m.v een elektrisch kacheltje. Ook de wijze waarop ik heb geïsoleerd geeft geen vocht en achter de isolatie heeft de spauw genoeg ruimte om de ademen. Was eerst van plan om nog extra ruimte te creëren door wat stootvoegen op te maken maar dat is echt overkill in mijn situatie. Zelf zou ik daar niet zo moeilijk over doen en als ik een houten vloer zou leggen in de schuur dan gewoon op rachels zonder folie.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De ruimte is niet gigantisch, dus als je goed isoleert dan kost het verwarmen niet veel, dubbel glas doet bijvoorbeeld veel meer dan een geïsoleerde vloer denk ik.
Zomaar verwarmen enkel wanneer je erin werkt is comfortabel, maar slecht voor je gereedschap, werkstukken en lijm enz. Een elektrische radiator die aanspring om een minimum temp te houden is ideaal, ook voor de RV van de lucht op peil te houden.

je kan checken of je vloer "zweet" door er een plastiek folie op te plakken, en na 24 kijken of er condensatie onder zit of als de vloer eronder donker of nat lijkt. Als dat niet zo is dan heb je geen optrekkend vocht.
Mijn vloer is 15cm gepolierde en gewapende beton, het gebouw is al een jaar of 40 dus de ondergrond is kurkdroog en bij mij heb ik totaal geen optrekkend vocht.
toch wil ik in mijn toekomstige werkhoek een houten vloer zetten, dus volg ik dit met interesse. Hout is veel aangenamer en het beste voor de voeten, rug en gewrichten als je er de ganse dag op staat.
 

kiefw00

Actieve deelnemer
1 mrt 2012
88
2
wolvega
laminaat wordt ook zo op de betonnen vloer gelegd folie-groene platen en dan de vloer. zou alleen geen laminaat in de schuur leggen want als daar zaagsel op komt is het spekglad. heb bij mij zelf folie daarover 4cm pir platen en daarover underlayment platen bevalt prima nog nooit gekeken als er vocht onder de platen zit maar verwacht niks folie wel iets tegen de muur omhoog gezet zodat het als het ware een bak is en dus ook geen vocht vanaf de zijkanten in de vloer kan komen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Benchworks, ga je mondspoelen.... deze ruimte is GiGaMansCave waardig ;)
Ik begrijp wat je bedoeld, maar het is iets dat ik gewoon even goed moet bekijken hoe ik het ga doen, ben wel met je eens dat stuiterende temp ook niet goed is

Ik bezit overigens ook een ontvochtiger die ik af en toe aan kan zetten

De truuk met het plastic is wel een goede, dat kan ik wel even doen
Het huis is ongeveer 15 jaar oud, ik heb geen idee hoe diep grondwater zit en/of hoe vochtig de grond is
Als het hetzelfde is als in mijn huidige woonplaats dan is alles gebouwd op een een enorme zandlaag en zal die niet heel erg nat zijn
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Heb je al aan rubberen matten gedacht? die leg je gewoon los rondom je werkbank en machines je staat dat veel prettiger op en je glij veel minder snel uit als er ergens wat stof of zaagsel ligt het zal ook vast wel wat isoleren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Niet aan gedacht, nu wel en het lijkt mij dat het zo een rommel wordt met losliggende matten
ik wil graag een plekje dat makkelijk schoon te houden is en je niet struikelt over losliggende dingen op de grond
Dat is dus iig geen oplossing voor de langere termijn

Dit ziet er wel opgeruimd/uitnodigend uit

cdaec7204cf314ed54e09b7b0b395828.jpg


Zoekend naar voorbeelden als bovenstaand vindt ik ook veel voorbeelden met matten, toch trekt me dat niet erg

img_0977.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.