Kapex 120 tolerantie ?

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Sinds maandag ben ik in bezit van de Kapex 120. Heb deze vraag ook bij de dealer neergelegd, ik wacht nog op een antwoord (waarschijnlijk begin volgende week). Dacht laat eens deze foto's hier plaatsen en kijken wat jullie er van vinden. Heb alleen nog naar de vlakheid van de tafel bekeken. En deze is vlak als ik het stuk achter tegen de fence aanleg. Maar zodra je deze vooraan legt zie je links en rechts een verschil. Dus als je links iets klemt komt ie rechts vrij, en andersom hetzelfde.. Het gaat om circa 0,5 tot 0,7 mm. Maar toch...

Overzicht wat ik bedoel met 'vooraan' leggen..

Kapex voor overzicht.jpg

Het verschil:

Kapex voor links 1.jpg

Kapex voor rechts 1.jpg


Hebben jullie er ervaring mee?
Alvast bedankt.

Groeten
Dave
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Uit dat draadje:


Klote voor je zeg!! Je verwacht inderdaad bij Festool wat anders. Maar ook daar leveren ze slecht werk af, en dat voor dat geld!
Maar goed, net wat je zegt, het moet de aspirant koper niet afweren. Ook bij andere merken zal dit voorkomen lijkt me...
Ik ben in overweging om een kapex 120 aan te schaffen, dit schrikt me niet af gelukkig. Maar ik zal de machine wel meteen in de winkel controleren en thuis meteen alles checken. Niet dagen laten staan.

Wat ging er mis?
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Uit dat draadje:


Klote voor je zeg!! Je verwacht inderdaad bij Festool wat anders. Maar ook daar leveren ze slecht werk af, en dat voor dat geld!
Maar goed, net wat je zegt, het moet de aspirant koper niet afweren. Ook bij andere merken zal dit voorkomen lijkt me...
Ik ben in overweging om een kapex 120 aan te schaffen, dit schrikt me niet af gelukkig. Maar ik zal de machine wel meteen in de winkel controleren en thuis meteen alles checken. Niet dagen laten staan.

Wat ging er mis?

Dat ik de machine thuis meteen gecontroleerd heb en niet in de winkel? Tja, goede voornemens en geen tijd nemen in de winkel haha..
Maar dat maakt geen verschil, gaat om het probleem en de vraag richting de dealer, of ik de machine nu thuis of in de winkel heb staan!
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Mijn eerste kapex uit de showroom gekocht en daar was veel mis mee. Waarschijnlijk door het rukken en plukken. Omgeruild en uit de doos alles oke behalve de laser. Even langs Festool gegaan en nu zuiver.

Zojuist even gekeken naar het verschil. Tegen de fence vlak en op het puntje een ruimte van 0,2.5 mm aan de linkerkant. Geeft geen problemen want je legt het te zagen materiaal tegen de fence en gebruik de klem (links of rechts) om het materiaal vast te drukken op de tafel. Eigenlijk zaag ik nooit het materiaal los van de fence en zeker niet op het puntje van de tafel.

Veel belangrijker is of het gezaagde materiaal precies haaks is of voldoet aan de gewenste hoek instelling. Zaag je kapex zuiver?

Edit; ook nog even de rechterkant gemeten en als ik links klem zet op het puntje dan rechts 0,5 mm. Zelf ga ik hier niets aan veranderen of langs Festool de kapex zaag zuiver.
 
Laatst bewerkt:

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Als het bed vlak is tegen de fence, trek dan de zaag eens naar voren en meet dan eens opnieuw, er zit namelijk een kleine speling
in het draaigedeelte. Doordat het gewicht achteraan hangt kantelt het draaigedeelte aan de voorzijde iets omhoog
met het naar voren brengen van de zaag en naar beneden drukken kantel je het draaigedeelte goed.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Huib en woodworkpro dank voor jullie reacties!
Ik het morgenvroeg meteen testen met de zaag naar voren halen!! Ik heb zojuist wel een controle uitgevoerd wat betreft de haaksheid, dat zit allemaal goed..
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Als het bed vlak is tegen de fence, trek dan de zaag eens naar voren en meet dan eens opnieuw, er zit namelijk een kleine speling
in het draaigedeelte. Doordat het gewicht achteraan hangt kantelt het draaigedeelte aan de voorzijde iets omhoog
met het naar voren brengen van de zaag en naar beneden drukken kantel je het draaigedeelte goed.

En dit werkt inderdaad! Als je de zaag naar voren haalt en kantelt en is het bed vlak!
Ben evengoed benieuwd naar de reactie van de dealer. Zal dit tzt wel posten!
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
En dit werkt inderdaad! Als je de zaag naar voren haalt en kantelt en is het bed vlak!
Ben evengoed benieuwd naar de reactie van de dealer. Zal dit tzt wel posten!

Dealer zal niet met een oplossing komen of ze moeten meelezen, ik heb begin dit jaar
toen mijn kapex terug naar Duitsland was voor onderzoek, dit ook aangegeven maar nooit een reactie terug op gehad.
Dit probleem zit gewoon in het ontwerp van de machine, ik snap ook niet dat bij zo'n machine het geheel draait op een paar ringen
en een bout verbinding, had van mij wel een lager systeem mogen zijn.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Let er ook op dat als je de Kapex veel achterelkaar gebruikt of continue gleuven zaagt het huis van de tandwieloverbrenging erg warm wordt.
Het vet wordt dan vloeibaar, als je de Kapex dan verticaal vervoert kan het uit de ventilatiegleuven lopen.
 
Laatst bewerkt:

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
De Kapex gaat vandaag terug naar de dealer. Ze wilde zelf een controle uitvoeren op de afwijking.
Als deze niet binnen de 0,3 mm valt dan wordt er iets aangedaan...
We wachten dus af!
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Toevallig dit draadje tegengekomen en ben (als toekomstige kapex koper) wel benieuw wat het eindresultaat is?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.