Houthok

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Vandaag onverwacht een mooie partijtje haard hout kunnen regelen. Echter heb ik nog geen haard hout hok, dus dat moet zsm even geregeld gaan worden.

Hier zijn vast wel lieden met leuke ideeën (Liefst icm een (bouw)tekening) voor een mooi (maar vooral ook practisch) hok. Ik wil er uiteindelijk een kuub of 2 a 3 in kunnen opslaan.

Alvast dank voor het meedenken :) en het resultaat zal hier gepost gaan worden ;)
 
A

Athanor

Guest
Hallo Joris,

Ik heb geen bouwtekeningen, maar wel een paar foto's van de oplossing die ik voor het haardhout heb gekozen. Het afdak rust op Robinia palen (8x8) en steekt rondom ongeveer 20 cm over. Het schuine dak is voorzien van een Sedum-dak waarmee het ingepast wordt in de bosstructuur van onze tuin en omgeving van het huis. Ik zit er nog wel eens aan te denken om nog wat deurtjes met jalouzieen er voor te plaatsen tegen het inregenen.

Succes met je plan!

Groet van Fons



Attached files
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Joris,

Vorig jaar februari nog een houthok gebouwd, van 9 bij 4.
Heb ik wel een aantal foto's van.
Bij interesse, graag even je emailadres, is even handiger als de foto's hier plaatsen.

vr.gr
ERic
 
A

Athanor

Guest
Hallo Eric,

Als we toch een dialoog over houthokken hebben ben ik toch ook wel benieuwd naar de foto's, dus plaats die dan maar gelijk in dit topic! Ik heb de mijne laten zien en dan wil ik de jouwe ook wel zien :p

Groet van Fons
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Hoi Fons,

Hierbij een paar afbeeldingen. Zoals ook aan Joris verteld, is dit geen technisch/optisch hoogstandje. Het is gewoon een groot degelijk houthok, die mooi staat in de omgeving.
Oude pannen erop, geen dakbeschot, je kijkt van de onderkant zo tegen de pannen aan.
De eerste zwaluwen hebben zich al genesteld.....
 

tuoh

Oud hout
Mooi houthok is het geworden, ik heb maar één opmerking, het ontbreken van windverbanden en steekschoren in de constructie.

Die heb je wel nodig om het hok stevigheid te geven tegen rukwinden.

Steekschoren komen tussen middenste rij palen en de nokbalk, en worden op 45° geplaatst.
Windverbanden komen onder de gordingen, maken ook een hoek van 45° tussen onderste gording en nokbalk, en dienen om het dakvlak bestand te maken tegen schranken.

Voor de rest ziet dat er top uit.

Mvg,

André
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik denk dat met een beetje behoorlijke rukwind de pannen als eerste de lucht in gaan. Belasting op de constructie zal vervolgens wel meevallen :lol:

Mijn houthok (momenteel een beetje vertraagd, door dat ongelooflijke %^#$* weer) is niet te vergelijken met dit moois en van veel meer hobby kaliber.
Neemt niet weg dat ik het erg interessant vind om dit soort constructies te zien, daar ik (hopelijk komende zomer) een veranda, van behoorlijk formaat, wil gaan maken.
 

WR1944

Oud hout
Dat is een mooie houtopslag geworden. Zoals al eerder aangegeven is het verstandig een zgn. windverband aan te brengen. Dat kan je doen door in elke wand tenminste één vak aan te brengen met een diagonaal. Een vierkant uit balken kan makkelijk vervormd worden, een driehoek niet.
Voor de vertikale balken in het midden kan je de hoeken bovenin versterken door balkjes onder 45° aan te brengen. Ook een diagonaal onder het grote dakvlak geeft een grotere sterkte.
Pak voor de aardigheid eens de middenbalk beet en probeer die met veel kracht heen en weer te schudden. Als je niet het gevoel hebt dat je aan een betonnen gebouw staat te rukken weet je wat je te doen staat. Vergeet niet dat afhankelijk van de plaats in Nederland er gerekend wordt met windbelastingen van 50 tot 75 kg per m2 en dat valt vaak zwaar tegen.
 
A

Athanor

Guest
Hallo Eric,

Mooi om de foto's te kunnen zien hoor, maar die gore foto's boven het album die we er gratis bij krijgen stel ik niet zo op prijs. :roll: Misschien kun je volgende keer een andere gratis foto site kiezen? :)

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.