Aparte Vandikte en Vlakbank

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nu het zo goed als zeker is dat we van voordeur gaan wisselen en er veel meer ruimte is zou ik wel een losse vandikte en losse vlakbank willen hebben
Best lol van mijn Scheppach HMS260 maar het ombouwen is soms wel vervelend

Nu zou ik ook wel wat nieuwers/moderners willen en wat meer bereik

Echter heb ik (nog) geen idee waar ik naar zoeken moet... Felder, Hammer, Robland of anders ?

Als ik bijv. op MP of google zoek op Vandikte bank + Robland vindt ik alleen maar Combimachines, dat is eigenlijk wat ik liever niet wil

Ik weet, we hebben nog geen sleutel van de nieuwe voordeur, maar hey.... niks zo leuk als de voorpret ;-) :rolleyes:
Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nog geen tips
worden dergelijke machines (los) niet of weinig gebruikt en beschikken de meeste hier over combi machines ?
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ik heb een mooi Hammer A3-31, die schakel je in korte tijd om van vlakken naar aandikte en andersom. Enige nadeel is dat je de hele vandiktetafel circa 200mm naar beneden moet zetten om de afzuigkap in te laten scharnieren, dat kost even een 30 seconden draaien, voor de rest is het 2 hendels los et voila... ik zou toch overwegen om een vvd bank te houden ipv losse tenzij je geld en ruimte over hebt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De ruimte komt zeker goed
Zeker is er straks 7,5x3 beschikbaar maar dat kan makkelijk opgerekt worden tot 10x3
Indien gewenst kan er naast de breedte nog ruimte bijgenomen worden (dat is wel wat ingrijpender)

Geld te veel niet, maar heb het er wel voor over
Beter nu uitgeven zodat ik er nog lang/veel lol van heb
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Dus niet een te transporteren vandikte bank zoals een makita oid. Een echte vandikte beest: Chambon maar voor de hobby zou ik gewoon bij een Hammer blijven.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Klopt Zuma, dat is wel wat ik in gedachten heb
De ruimte is er, mijn ouweheer kwam er pas laat achter wat goed gereedschap waard is, toen hij eenmaal lekker aan het sparen was liet hij het aan mij na, hij heeft er zelf dus niet of weinig lol van gehad
Dat gaat mij niet gebeuren, dan loop ik het liever nu en heb ik er (hopelijk) lang plezier van

Bij voorkeur wil ik ook geen oude machine (al zullen sommige best heel goed zijn) ik zoek dus liever iets moderners

Net even een filmpje bekeken over de Hammer (c in dit geval) mooie machine, dat zeker
Maar die gast die het verhaaltje verteld, dat kapsel... dat kan toch écht niet meer in deze eeuw :)
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zat nog even door te zoeken op de hammer site, daar zag ik de A3 41 vandike staan en ook de A3 41 vlakbank
Dat ziet er fraai uit, helaas geen prijzen online te vinden :(
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een losse vlakbank heeft als grootste voordeel dat je er een kunt kiezen met een lang aan- en afvoerblad, bij combinatie machines is dat toch vaak wat beperkt. Hoe langer het blad, des te makkelijker om lang hout recht te schaven.
Een nadeel is dat je dubbele messen moet hebben, zijn in het algemeen niet uitwisselbaar. Hoeveel tijd het ombouwen kost, scheelt per machine, het omlaagdraaien van het vandikteblad kost vaak het meeste tijd.

Succes
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je moet inloggen bij felder om de prijzen te zien, zo zien zij wie waar naar kijkt. Dus als ze je de dag erna toevallig opbellen moet je klaar zijn om neen te zeggen, mij is dat niet gelukt en nu heb ik er een frees in bestelling :p ...

Een schaaf of vlakbank moet tussen 2 en 3 m voor en achter de as vrij hebben en minstens 1m erlangs, dat is meteen al 8-12 m2 per machine, dus de helft van je ruimte is dan al vol!
Dat gaat denk ik veel vervelender zijn dan het ombouwen van één machine.
Voor grote bedrijven met personeel is het zeker interessant, maar in geval van een hobby of zelfs een zelfstandige is het overkill denk ik.
Investeer dat bedrag dan beter in een iets grotere combi.

ik werk met een Felder AD741, het ombouwen duurt maximaal 20 seconden, maar het echte voordeel is dat de werkstukken die je net geschaafd hebt naast de bank blijven staan. En je kan ze dan meteen door de schaafbank steken. Had ik een aparte schaafbank dan moest ik telkens de werkstukken verhuizen, en dat is zeer ergerlijk.
Nu moeten de geschaafde stukken meestal naar de zaag verhuisd worden om afgekort te worden, en daar kruipt erg veel tijd en moeite in bij grote projecten, ook al staat die amper 3m verder.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Beide bedankt
Ik heb het filmpje van de Hammer nog eens bekeken en wat me nu opvalt is dat er (als ik het goed zie) helemaal geen schaafbank is die alleen maar schaaft, oftewel alle schaafbanken zijn om te bouwen, echter de van diktebank is wel echt alleen een van diktebank

Benchworks, daar heb je wel een goed punt (dat heen en weer lopen) misschien toch mijn mening eens herzien

Hammer op de Felder site, is dit 1 merk, zijn er wel of niet verschillen tussen bijv. de A3-31 van hammer en de AD741 van felder
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het is dezelfde fabrikant, Felder is het originele merk gericht naar de professionele houtbewerker, Hammer is gericht naar hobby en Format4 naar de industrie.
De kwaliteit is dus in verhouding met de doelgroep en prijs.
Er is wel een Hammer schaafbank die geen vandikte functie heeft, de A3 41A. te vinden onder vlakschaafmachine.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Bij de meeste vlak-vandiktebanken moet je eerst nog de geleider naar achteren schuiven, en de 2 vlakken van de schaafbank naar omhoog doen.
De jet heeft dit niet: je kan de geleider gewoon laten staan, en met 1 beweging worden beide schaaftafels naar omhoog gedaan.


Misschien ook het overwegen waard
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Rhynix, bedankt voor de tip, maar alleen al voor de eenvoud waarmee je messen kan wisselen op de hammer (zonder stellen) zou dat al een voorkeur hebben

Benchworks, ik heb me aangemeld op de Hammer site, inderdaad zie ik nu prijzen
Dat wordt ffies flink sparen, een Losse 41a en 41d is toch wel fraai, een combi neemt dan wel weer meer minder ruimte in, dat wel, maar, daar ga ik nog even over nadenken.

Voor wat betreft die ruimte, je schrijft dat je eerder zou investeren in een grotere combi
Als ik dan een dergelijke machine zou kopen kan het maar beter 1x goed zeer doen in de spaarpot en zou ik graag naar een 41a+41d
Wat zie jij nog als optie voor een grotere/betere machine indien het een combi is
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
De ruimte komt zeker goed
Zeker is er straks 7,5x3 beschikbaar maar dat kan makkelijk opgerekt worden tot 10x3
Indien gewenst kan er naast de breedte nog ruimte bijgenomen worden (dat is wel wat ingrijpender)

Volgens mij valt zelf 10 bij 3 in de categorie woekeren met ruimte en zeker niet genoeg voor een losse vlak en vandiktebank.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat ligt er aan hoe het ingericht wordt
als ik beide machines aan 1 kant zet zodat je van het midden beide kan bedienen gaat het al een eind de goede kant op want dan kost het maar 1x loopruimte
Ik ga er iig eens op mijn gemak over nadenken
Net weer een filmpje bekeken met ook ombouwen er in, dat ombouwen vindt ik toch minder....:eek:
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Benchworks, ik heb me aangemeld op de Hammer site, inderdaad zie ik nu prijzen

Verwacht je vandaag of morgen inderdaad maar aan een telefoontje (althans bij Tema toch) Die mensen zitten een ganse dag te wachten op hun pc tot iemand zich aanmeld om hen dan onmiddellijk op te bellen.
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Voor alleen vlak en vandikte is het ruimte zat. Maar dan heb je nog een zaagtafel waar je eigenlijk aan 3 kanten rond je zaagas flink ruimte wil. Een lintzaag, een draaibank, kolomboor, stofafzuiger... Je kunt je afvragen of je de ruimte (en het geld) voor een van de losse schaafmachines niet liever aan een ander soort machine besteedt. Ik zou persoonlijk liever een combi kopen en een mooie kolomboor, bijvoorbeeld.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@Rhynix,

Bij hammer is dat ook zo, gewoon de twee hendels draaien en de tafels in één beweging samen omklappen met de geleider erop.

Benchworks, ik heb me aangemeld op de Hammer site, inderdaad zie ik nu prijzen
Dat wordt ffies flink sparen, een Losse 41a en 41d is toch wel fraai, een combi neemt dan wel weer meer minder ruimte in, dat wel, maar, daar ga ik nog even over nadenken.

Voor wat betreft die ruimte, je schrijft dat je eerder zou investeren in een grotere combi
Als ik dan een dergelijke machine zou kopen kan het maar beter 1x goed zeer doen in de spaarpot en zou ik graag naar een 41a+41d
Wat zie jij nog als optie voor een grotere/betere machine indien het een combi is

De 410mm brede combi is al luxe voor hobby gebruik, om te schaven ga je zelden meer dan 200mm breed nodig hebben, maar bij de vandikte is 410mm wel af en toe fijn voor panelen te schaven. Zelf heb ik jarenlang gewerkt met een 310mm professioneel, ik zou niet meer terug willen gaan van 410mm maar toen was dat geen probleem.
Dus als het voor mij een hobby was zou ik al zeer tevreden zijn met een A31, met wat je uitspaart pimp je die dan ook uit met analoge aflezing van de hoogte, spiraal as of tafel verlengingen.
Bij felder zijn er ook in ieder seizoen fikse kortingen op vele machines, de herfstkorting is misschien al voorbij (schrijf je in voor hun folders) maar wacht dan tot de winter. Je moet gek zijn om bij hun buiten korting te kopen want dat zijn volgens mij gewoonweg de echte prijzen, de rest van het jaar zijn ze opgeblazen om de "kortingsprijzen" aantrekkelijker te doen lijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.