Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

Aparte Vandikte en Vlakbank

Nu het zo goed als zeker is dat we van voordeur gaan wisselen en er veel meer ruimte is zou ik wel een losse vandikte en losse vlakbank willen hebben
    Best lol van mijn Scheppach HMS260 maar het ombouwen is soms wel vervelend

Nu zou ik ook wel wat nieuwers/moderners willen en wat meer bereik

Echter heb ik (nog) geen idee waar ik naar zoeken moet... Felder, Hammer, Robland of anders ?

Als ik bijv. op MP of google zoek op Vandikte bank + Robland vindt ik alleen maar Combimachines, dat is eigenlijk wat ik liever niet wil

Ik weet, we hebben nog geen sleutel van de nieuwe voordeur, maar hey.... niks zo leuk als de voorpret ;-)
    Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen
    Met een hamer past alles...

Nog geen tips
    worden dergelijke machines (los) niet of weinig gebruikt en beschikken de meeste hier over combi machines ?
    Laatst gewijzigd door Toxiq; 23-10-14 om 19:56.

Ik heb een mooi Hammer A3-31, die schakel je in korte tijd om van vlakken naar aandikte en andersom. Enige nadeel is dat je de hele vandiktetafel circa 200mm naar beneden moet zetten om de afzuigkap in te laten scharnieren, dat kost even een 30 seconden draaien, voor de rest is het 2 hendels los et voila... ik zou toch overwegen om een vvd bank te houden ipv losse tenzij je geld en ruimte over hebt.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

De ruimte komt zeker goed
    Zeker is er straks 7,5x3 beschikbaar maar dat kan makkelijk opgerekt worden tot 10x3
    Indien gewenst kan er naast de breedte nog ruimte bijgenomen worden (dat is wel wat ingrijpender)

Geld te veel niet, maar heb het er wel voor over
    Beter nu uitgeven zodat ik er nog lang/veel lol van heb

Dus niet een te transporteren vandikte bank zoals een makita oid. Een echte vandikte beest: Chambon maar voor de hobby zou ik gewoon bij een Hammer blijven.

Klopt Zuma, dat is wel wat ik in gedachten heb
    De ruimte is er, mijn ouweheer kwam er pas laat achter wat goed gereedschap waard is, toen hij eenmaal lekker aan het sparen was liet hij het aan mij na, hij heeft er zelf dus niet of weinig lol van gehad
    Dat gaat mij niet gebeuren, dan loop ik het liever nu en heb ik er (hopelijk) lang plezier van

Bij voorkeur wil ik ook geen oude machine (al zullen sommige best heel goed zijn) ik zoek dus liever iets moderners

Net even een filmpje bekeken over de Hammer (c in dit geval) mooie machine, dat zeker
    Maar die gast die het verhaaltje verteld, dat kapsel... dat kan toch écht niet meer in deze eeuw :-)
    Laatst gewijzigd door Toxiq; 23-10-14 om 20:31.

Ik zat nog even door te zoeken op de hammer site, daar zag ik de A3 41 vandike staan en ook de A3 41 vlakbank
    Dat ziet er fraai uit, helaas geen prijzen online te vinden

Een losse vlakbank heeft als grootste voordeel dat je er een kunt kiezen met een lang aan- en afvoerblad, bij combinatie machines is dat toch vaak wat beperkt. Hoe langer het blad, des te makkelijker om lang hout recht te schaven.
    Een nadeel is dat je dubbele messen moet hebben, zijn in het algemeen niet uitwisselbaar. Hoeveel tijd het ombouwen kost, scheelt per machine, het omlaagdraaien van het vandikteblad kost vaak het meeste tijd.

Succes
    sometimes you just need a bigger hammer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    Ik zat nog even door te zoeken op de hammer site, daar zag ik de A3 41 vandike staan en ook de A3 41 vlakbank
    Dat ziet er fraai uit, helaas geen prijzen online te vinden
    Voorheen moest je registreren om prijzen te zien, als ik het me goed herinner, maar nu niet meer, je moet wel even de gewenste versie selecteren:
    http://nl.feldershop.com/be/Schaven/...mer-A3-41.html

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Je moet inloggen bij felder om de prijzen te zien, zo zien zij wie waar naar kijkt. Dus als ze je de dag erna toevallig opbellen moet je klaar zijn om neen te zeggen, mij is dat niet gelukt en nu heb ik er een frees in bestelling ...

Een schaaf of vlakbank moet tussen 2 en 3 m voor en achter de as vrij hebben en minstens 1m erlangs, dat is meteen al 8-12 m2 per machine, dus de helft van je ruimte is dan al vol!
    Dat gaat denk ik veel vervelender zijn dan het ombouwen van één machine.
    Voor grote bedrijven met personeel is het zeker interessant, maar in geval van een hobby of zelfs een zelfstandige is het overkill denk ik.
    Investeer dat bedrag dan beter in een iets grotere combi.

ik werk met een Felder AD741, het ombouwen duurt maximaal 20 seconden, maar het echte voordeel is dat de werkstukken die je net geschaafd hebt naast de bank blijven staan. En je kan ze dan meteen door de schaafbank steken. Had ik een aparte schaafbank dan moest ik telkens de werkstukken verhuizen, en dat is zeer ergerlijk.
    Nu moeten de geschaafde stukken meestal naar de zaag verhuisd worden om afgekort te worden, en daar kruipt erg veel tijd en moeite in bij grote projecten, ook al staat die amper 3m verder.

Forum Rechten