Esdoorn.

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Vanmorgen deel 2 van de stam (ook het dikste) in delen gezaagd ik heb nu 1 stuk van 90cmx90cm diam. 2stukken van 90cmx80cm diam. en 1 stuk van 80cmx75cm diam.
PA020007.jpg

Met kunst ven vliegwerk 2 delen naar binnen gebracht (enorm zwaar).
PA020002.jpg

Mijn zwaard van de kettingzaag was te kort om de stam helemaal door te zagen maar ik had iut mijn bouwcariëre nog een gasbetonzaag overgehouden en al zaagd die in hout wel niet zo heel soepel, het is me toch gelukt.
PA020001.jpg


zoals je hier ziet is de diameter gemiddeld 78cm het dikste stuk haalt de 90cm.
PA020004.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Vandaag de onderste 2 stukken van de stam verzaagd.
PA150040.jpg

Grootste diameter 70cm, kleinste 20cm.
Nog 18 stuks voordraaien dan heb ik weer een grote klus aan de kant.
PA150042.jpg

Kachelhout nog opruimen dan is de plaats weer opgeruimd.
PA150039.jpg
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
26 stuks liggen inmiddels te drogen onder papieren zakken (onderzijde en bovenzijde).
Even gekontroleerd op schimmelvorming.
De schaal rechts op de voorgrond begon wat groen uit te slaan.
PA150048.jpg

Nog een keertje omgedraaid voor de foto.
PA150052.jpg

Hier weer alles ondergestopt. Nog 18 stuks te gaan.
PA150053.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie collectie Rien. Het doet me denken aan de bekende Nederlandse klompjes die op de grond liggen.
Ik denk dat je uw hartje zal kunnen ophalen om alles tot zijn fijne afwerking te draaien.
Nu hopen dat ze geheel blijven.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Rien: gebruik je geen bowl saver om meer rendement (lees meer schalen) uit je stam te halen?

Nee Pieter ik gebruik geen bowlsaver. Ik wilde al een tijd wat groter draaiwerk maken en nu kwam deze Esdoorn voorbij, dus eerst maar snel een buitendraaiinrichting aangeschaft (is ook al weer een behoorlijke investering). Verder vind ik het nog steeds leuk om op het einde van de dag in een enorme berg krullen te staan, en met deze krullen maak ik een goede kennis weer blij. Er zat in het hart van de stam wel behoorlijk wat houtrot, maar ik heb straks toch 44 stuks schalen en potten waarvan de grootste diameter c.a. 70cm is.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Mooie collectie Rien. Het doet me denken aan de bekende Nederlandse klompjes die op de grond liggen.
Ik denk dat je uw hartje zal kunnen ophalen om alles tot zijn fijne afwerking te draaien.
Nu hopen dat ze geheel blijven.
Groetjes Sirjacobs Didier.

Dat heb je goed gezien Didier, maar ik woon dan ook in de klompenstreek van Brabant.
Ik heb wel goede hoop dat het overgrote deel heel blijft, mede dankzij de goede tips van Leo van de Loo.
Wat betreft het afdraaien, daar heb ik hopelijk nog vele jaren de tijd voor en dat is natuurlijk ook het mooiste deel van de houtdraai-hobby.
Maar als ik de laatste serie weggewerkt heb ga ik eerst mijn bureau-wandmeubel afwerken.
ik heb vorige winter de massief eiken kasten gemaakt en ik wil deze winter de rest (panelen-deurtjes en laden} afwerken.
Groeten Rien.
nieuwe kast.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.