Esdoorn.

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik heb vandaag een Esdoorn gekocht van een groenbedrijf die de boom moest rooien in opdracht van de gemeente.
Toen door de gemeente c.a. 4 maanden geleden een kapvergunning voor een Esdoorn werd aangevraagd ben ik meteen gaan kijken wat het was.
Gemiddeld 70-75cm doorsnede en hij zag er gezond uit.
Vanmorgen is de stam in 2 delen van 3,5m afgeleverd, jammergenoeg zit er in het hart een zachte (rotte) kern van 10x20cm.
Maar er blijft toch nog enorm veel hout over.


P9070135.jpg


P9070137.jpg


P9080140.jpg
O ja Leo nog bedankt voor jou informatie.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik ga dit zelf verwerken, stukken afzagen en schalen-vazen voordraaien.
Ook wil ik wat nathout draaiwerk maken.
Dus de komende tijd ga ik veel krullen maken.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb vandaag een Esdoorn gekocht van een groenbedrijf die de boom moest rooien in opdracht van de gemeente.
Toen door de gemeente c.a. 4 maanden geleden een kapvergunning voor een Esdoorn werd aangevraagd ben ik meteen gaan kijken wat het was.
Gemiddeld 70-75cm doorsnede en hij zag er gezond uit.
Vanmorgen is de stam in 2 delen van 3,5m afgeleverd, jammergenoeg zit er in het hart een zachte (rotte) kern van 10x20cm.
Maar er blijft toch nog enorm veel hout over.


Bekijk bijlage 21320


Bekijk bijlage 21321


Bekijk bijlage 21322
O ja Leo nog bedankt voor jou informatie.

Ziet er best goed uit Rien, die rotte kern is veel kans het gevolg van verkeerd/slecht snoeien van een tak aan de boom, too bad.

Er zal best wat mooi getekend hout rond dat rotte stuk zitten volgens mij, als het mogelijk is plaats het hout uit de zon of tenminste leg er iets over om de zon er af te houden, dicht afdekken zou ik afraden in een vochtig Nederland, grote kans op schimmel vorming.

Nou afwachten wat je er van gaat maken, veel plezier er mee :), maar ben wel voorzichtig met die zware stukken hout 1thumb.gif
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Rien,
uw kennende zal het prachtig worden.
Mooie draaibank trouwens.
Een collega van mij heeft onlangs precies dezelfde aangekocht.
Hij was de derde in België
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Nog aan schaal voorgedraaid.

P9160169.jpg

Er zit nog een rotte plek in deschaal.
P9160173.jpg

Zo die is ook weggedraaid.
P9160176.jpg

Nog de gebruikelijke foto op de vijverrand en dan kan ook deze schaal gaan drogen.
P9160191.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Lijkt al good op een grote schaal Rien :cool:

Een opmerking, Ik vind de tenon nogal klein voor die maat schaal.

Ik gebruik normaal een recess als daar heb je meer hout rondom than met een tenon.

Good luck met de verdere stukken en het drogen.

Een vraag, hoe groot is de schaal (doorsnee) en hoe dik is de rand ? van de eerste met de schors er nog aan (Natural edge) ?
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Lijkt al good op een grote schaal Rien :cool:

Een opmerking, Ik vind de tenon nogal klein voor die maat schaal.

Ik gebruik normaal een recess als daar heb je meer hout rondom than met een tenon.

Good luck met de verdere stukken en het drogen.

Een vraag, hoe groot is de schaal (doorsnee) en hoe dik is de rand ? van de eerste met de schors er nog aan (Natural edge) ?

P9140159.jpg
De 1é schaal is zoals je op de foto kunt zien 56,5cm met een wanddikte van 52mm.
De 2é schaal is 53 cm met een wanddikte van 50mm.
De tenon (voet?) is 95mm ik heb namelijk geen grotere bekken voor mijn "super nova2"
 
Laatst bewerkt:

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Mooi project!
mag ik vragen wat het hout voor de boom heeft gekost? en hoe het naar jou is gebracht?
Hartelijk dank,
Rik
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Mooi bank. Ik ben benieuwd naar het eindproduct. Uit ervaring kan ik zeggen dat het niet leuk is als er een stuk van een grote schaal afbreekt. Je bank kan gaan lopen. Ik zou voor minimaal 125 mm gaan.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Bekijk bijlage 21491
De 1é schaal is zoals je op de foto kunt zien 56,5cm met een wanddikte van 52mm.
De 2é schaal is 53 cm met een wanddikte van 50mm.
De tenon (voet?) is 95mm ik heb namelijk geen grotere bekken voor mijn "super nova2"

Dat zijn goede maten Rien, het leek mij een wat zware rand/wand op het eerste gezicht.

Nu een ander vraag die Ik erg voornaam vind, namelijk de voordraai-guts die jij gebruikt hebt, is dat een spindle guts ??

Ik kan beter wat foto’s hier bij zetten zodat we weten waar we over praten, en niet met te verwarren namen.


Als het zoiets is als in de twee foto’s hier dan werk je met de verkeerde/gevaarlijke draai beitel, deze zijn te gebruiken aan lang hout (Spindels) niet voor Schalen en kops hout,
de staart is te zwak en je kan waneer je haakt aan het hout buigen als je geluk hebt of afbreken, met beter harder staal, en dan weet je niet waar de beitel naartoe geslingerd word :eek:

SRG asley Iles.jpg The zwakke staart.jpg
Je denkt dat gebeurd nooit, meeste mensen willen het niet bekennen als dat gebeurd, maar hier zijn twee foto’s die late zien dat het wel degelijk gebeurd, en Ik zou dat niet op mijn geweten willen hebben om daar niet voor te waarschuwen.
goodkoop staal.jpg zwakke staart maakt het gevaarlijk.jpg

Voor schalen draaien gebruik je vol-rond stalen beitels zoals in de volgende foto’s, misschien gebruik je die al, maar Ik dacht dat met de maat die je aangaf het veel kans een SRG was (Spindle Roughing Gouge) vroeger werd dat een roughing gouge genoemd, maar omdat er enkele ongelukken gebeurd waren met deze beitels, worden ze hier nu meestal Spindle Roughing Gouge genoemd.
full round steel tools.jpg P&N draai beitels.jpg Be SAFE 1thumb.gif
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ja Leo, jou eerste foto is de beitel warmee ik veel hout weghaal (alleen aan de buitenzijde).
Ik gebruik hem voor dit werk alleen maar bij nat hout en altijd van het centrum naar buiten toe draaiend.
Bij het buitenste deel waar ik het echte kopse hout tegenkom ga ik over naar de schalenguts.
Maar toch bedankt voor de waarschuwing, ik ga hier zeker nog meer op letten.
Overigens zien die P&N tools er erg goed uit.

Gr, Rien
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.