220/230 - 380 - 400 ik snap het niet

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bij hoofdzekeringen van 25 ampere mag je de groepen niet zwaarder afzekeren dan 16 ampere ivm selectiviteit. Daar kan je heel veel op laten draaien, alleen niet allemaal tegelijkertijd.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ah zo
Tot 35a is hetzelfde vastrechttarief, is dit nog iets dat bij woningen haalbaar is ? of zou 25 al toereikend zijn ?

Ik zal ook een draadje openen over de speurtocht naar machines, als ik weet wat die nodig hebben wordt het al makkelijker
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
bijna goed. Een van de weinige manieren om succesvol dood te gaan aan netspanning is met beide handen: fase en null of L1 en L2 beet te pakken, Hierdoor zal de aardlek niet aangesproken worden. Simpelweg omdat er geen lek naar aarde is.
Stroom maakt in dit hele verhaal niks uit, het gaat om spanning. Als we de wet van ohm er even bij halen R=U/I, Gemiddeld ben je ca 1 meg ohm en, uit mijn hoofd, is 50mA door je hart dodelijk. Dus 400V is niet gevaarlijker dan 230V. Als je, je best doet kan je aan allebei prima dood gaan.

Dan zal ik nog even een aardlek uitleggen. Een aardlek meet de ingaande en uitgaande stroom als het verschil te groot is slaat deze uit. Het verschil is de lek naar aarde. In de gebruiksaanwijzing van je aardlek schakelaar staat dat je deze minimaal 1 maal per moet testen omdat anders het mechanische vast kan komen te zitten waardoor deze met een aardlek niet werkt.

Waarom krijg je een schok als je maar 1 draad aanraakt. Je lichaam is een capaciteit (het is instaat om lading op te slaan). omdat het lichtnet AC is wordt je geladen en ontladen en dat voel je hoofdzakelijk in je middenrif(au). 50 Hz is net een mooie frequentie om je hart te ontregelen dat maakt dit gevaarlijk en de aardlek hoeft hier niet op uit te schakelen. Dit gebeurt het meest en daarom moet je de spanning uitzetten als je eraan werkt.
Stroom maakt wel degelijk uit. Je kan op twee manieren dood gaan door elektriciteit: je hart begeeft het door de spanning of je wordt verbrandt. Voor hartfalen heb je inderdaad geen stroom nodig, maar voor verbranding wel. Ik heb al een schok gekregen van 7500 V (ontsteektrafo van oliebrander), gelukkig zonder erg. Het vermogen wat zulk een trafo kan leveren is gelukkig erg klein want als het een hoogspanningslijn geweest was, had ik het niet kunnen doorvertellen. Maar zelfs met 230 V kan een grote stroom maken dat je het niet kan navertellen. Er zijn genoeg mensen die de dood gevonden hebben door een elektrisch apparaat dat in bad is gevallen, of zoals ooit hier in het dorp, een betonmolen die een aardfout had. De man die de molen vulde stond met zijn voeten in het water en toen hij de molen aanraakte was het te laat. Er was dan wel geen aardlek aanwezig (40 jaar geleden).
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
752
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Op de site van liander zie ik een verschil van ruim € 500,-- Voor mij de overweging om de 3x25 te handhaven en af en toe maar de storingsdienst voor te laten rijden voor € 90,-- per keer.:)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Rinus, welk verschil bedoel je ? en waar zou je de storingsdienst voor laten rijden ?

-----------------------------------------

Inmiddels heb ik 3fase aangevraagd.
De dame van Liander vertelde mij dat het € 200,81 kost als dezelfde kabel(s) gehandhaafd kunnen blijven of als die vervangen zouden moeten worden dan wordt het 804,90

Ik zou een offerte krijgen voor het hoogste bedrag, dan zou er een monteur komen kijken wat er precies moet gebeuren en dan als de kabel niet nodig is een opdrachtbevestiging krijgen voor 200,81

Echter kreeg ik vanmiddag al een opdracht bevestiging voor € 200,81
Niks mis mee, die heb ik maar snel bevestigd (lijkt mij dat ze het nu wel moeten doen voor dat bedrag, er wordt nergens gesproken over kabels en dergelijke)

Binnen 10 dagen laten ze weten wanneer ze komen

Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.