mijn hout is te nat, maar nood breekt wet

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Probleem de winter komt eraan hier in Noorwegen.
Voor die tijd wil ik in mijn schuur een aantal stellingen maken. Hoeft niet heel netjes maar moet wel blijven staan.

Nu heb ik net een (witte) els in planken en 2x3" staan te zagen maar de vochtmeter geeft geen vocht aan....of liever boven z'n bereik. Error dus. ( OL )
Of ik nog aan vuren toe kom betwijfel ik, maar ook dat zal te nat zijn.

Wie heeft er zicht op wat er gebeurd als ik toch die stelling maak van die els?


De palen komen op beton te staan en aan de bovenkant kan ik ze aan het plafond vast maken. ( 2,5meter )
De 'planken' zelf zijn metalen stelling delen. Dus dwars op de palen komen gewoon tengels waar die stellingplaten op komen te liggen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je moet er vooral rekening mee houden dat het hout krimpt in alle richtingen behalve de lengte. De planken zou ik echt eerst drogen, de 2x3 duims palen kun je, mits de draad een beetje recht loopt, volgens mij gewoon opstellen. Tengels er dwars op zijn volgens mij ook niet zo'n probleem. Als je echter uitsparingen in de palen hakt en daar de tengels in legt, zul je zien dat die verbinding ruimte gaat vertonen, omdat de tengels dunner worden.

Verder zou het natuurlijk allemaal kunnen gaan schimmelen als het kletsnat is, of je ijzer roesten.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Als het bericht slecht is dood je de boodschapper......maar je hebt mazzel, want dit is eigenlijk precies wat ik horen wilde (maar niet durfde te hopen!)

Wat betreft de planken ben ik niet heel duidelijk geweest. De planken die ik uit de boom gezaagd heb worden de tengels na een kennismaking met de tafelzaag.
De werkelijke 'planken' voor de stelling zijn van metaal. Die staan nog redelijk netjes in de verf dus die weerstaan een beetje vocht wel.
Tengels schroef ik gewoon tegen de 2x3en, is in mijn geval sterk genoeg en het is makkelijker als er later een plank verplaatst moet.

Wat betreft de schimmel heb je een goed punt! Hoewel ik niet verwacht dat schimmels in de winter zullen beginnen te groeien, en het hout tegen de lente al goed droog is, zal ik er toch een schimmelremmer op smeren.
Volgens mij is dat spul niet duur, en wordt ook veel gebruikt hier. ( ik zou niet opkijken als het voornamelijk chloor is )

Dank voor je hulp.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.