vochtgehalte eiken

Erik Schreurs

Actieve deelnemer
17 okt 2014
59
0
Hallo allemaal

Ik heb een partij eiken op de kop getikt nu heb ik vandaag de vocht meter erin gedrukt en die 15 % aan is dit geschikt voor tafelbladen ?
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Voor buiten wel. Voor binnen zou ik het onder de 10% willen hebben. Ik vind het altijd lastig dit te meten omdat het vochtgehalte nooit door de hele plank hetzelfde is en ik wil ook niet de hele plank vol gaatjes ponsen. Uiteindelijk gaat het er om dat het hout in evenwicht is met zijn omgeving. Wat ik wel eens doe bij een partij hout is om een "gemiddelde" plank te wegen en dit gewicht over de tijd te evalueren. Als het dan ongeveer constant blijft zit ik goed. Voor wat betreft de opslag ruimte dan! Komt de tafel in huis, dan zou je eigenlijk de planken ook in huis moeten laten drogen. Aaargh!

Maar 15% is wel erg hoog voor binnen gebruik.
 

Erik Schreurs

Actieve deelnemer
17 okt 2014
59
0
Bedankt voor je reactie .
en als het buiten onder een afdak staat zal het dan nog vochtiger worden of toch droger of blijft het het zelfde ?
En bij een bedrijf nog verder laten drogen is dat een optie of wordt het kosten plaatje dan wel erg hoog ?

Boel vragen .....
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Buiten onder een afdak zal het niet heel veel meer verder drogen schat ik in. Ik haal het altijd naar binnen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Nu buiten in dit seizoen gaat het niet snel drogen, tocht en latten tussen de planken doet wel heel veel.
Aan 15% blijf ik er ook van af, 9 als het moet en onder 6 als het kan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.