Probleem Mennekes stekker

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Hoi,

Ik verwacht donderdag een nieuwe machine (op 3x400V). Ik heb tot op heden mijn Mennekes opbouw stopcontacten in de kelder nog nooit gebruikt. Eén stopcontact wil ik later verplaatsen maar voorlopig wil ik een verlengkabel gebruiken, deze heb ik nog liggen (gebruikt voor een mortelsilo). Echter deze stekkers passen vreemd genoeg niet op die stopcontacten. De stopcontacten zijn type 1557 (32A-6H / 220/380V). De stekkers aan de verlengkabel typ 3 (16A-6H / 220/380V).
De kabel naar de stopcontacten is 5x4mm2 en afgezekerd met 4 polige 20A automaat. Moet ik mijn stopcontacten veranderen naar 16A type ofwel een andere verlengkabel nemen (deze is mogelijk te dun?) ?

Welk type hebben de machines normaal ?
BTW: dit is in België.

thx
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik zou een korte verloopkabel maken van 32 ampere naar 16 ampere stekstekker-contrastekker. Past de verlengkabel wel op je nieuwe machine? Hoeveel vermogen is de machine, dat bepaald de dikte van de verlengkabel.

Meest gebruikte? In elk geval 5 polig, 32 of 16 ampere dat weet ik niet, maar probeer ze allemaal hetzelfde te houden.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Strikt genomen zul je geen 16A stopcontact na een 20A zekering mogen hebben (verzekering). Afhankelijk van de aderdikte in de kabel naar je machine is een verloopkabel inderdaad het handigste, denk ik. 2.5mm2 zul je toch wel moeten hebben als de zekering 20A is. De stekkers/stopcontacten verschillen inderdaad bij het vermogen, boven 32A zijn ze nog weer anders (nog groter).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Juriaan ik snap niet wat je bedoelt. 20a is meer dan je stekker of wat de machine trekt. Of bedoel je dat die zekering niette meer selectief is. Voor de leken er moet altijd een stapje tussen zitten. Dus zekering of automaat 16a dan moet de volgende zekering geen 20a maar 25a zijn. In dit gevalzou de hoofdzekerig dus 35a moeten zijn.
 

piefon

Nieuw lid
3 jul 2011
20
0
Juriaan ik snap niet wat je bedoelt. 20a is meer dan je stekker of wat de machine trekt. Of bedoel je dat die zekering niette meer selectief is. Voor de leken er moet altijd een stapje tussen zitten. Dus zekering of automaat 16a dan moet de volgende zekering geen 20a maar 25a zijn. In dit gevalzou de hoofdzekerig dus 35a moeten zijn.
Die stekker is bedoeld voor gebruik tot 16A; De zekering is 20A.
Dit wil zeggen dat er zich een situatie kan voordoen dat de stroom hoger is dan die 16A, tot waarop de stekker 'veilig' gebruikt mag worden. Als er een stekker van 32A gebruikt zou worden na een zekering van 20A, dan slaat de zekering af voordat er een kritische stroom wordt bereikt voor de stekker.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Bedankt voor de reacties. Ik zou denken dat 16A ruimschoots voldoende is, ik kan eventueel de automaat veranderen naar 16A dan is er geen probleem. Nu is het ook zo dat bij 'gewone' verlengkabels deze ook meestal een kleinere sectie (1,5mm2) hebben dan de leiding (2,5mm2).
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Je ziet in veel werkplaatsen dat ze voor het gemak alle machines maar met 32A stekkers uitrusten.
De technische dienst vervangt dan als het nodig is de 16A stekker dan door 1 van 32A.
Dan heb je maar alleen maar de 32A wandcontactdozen nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.