Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

welk voordeel van snelheidsregelaar op schuurmachine.

Ik ben van plan een makita excenter schuurmachine te kopen.
    nu is het goedkoopste model zonder snelheidsregeling.
    de duurdere allemaal met.
    wat is het voordeel van een machine met regelaar?
    Waarom zou je minder snel willen schuren?
    Is het om minder materiaal af te nemen want dan kan een fijnere korrel toch ook het zelfde effect geven

Als je langzamer schuurt met grove korrel wordt een en ander minder warm dan op hoge snelheid met een fijnere korrel. Afhankelijk van het materiaal wat je schuurt kan dat een voordeel hebben. Ik heb - en dat is ook de enige keer dat ik op minder dan max geschuurd heb - een aantal deuren met lijnolieverf kaal geschuurd. Op hoge snelheid werd de verf gummy-achtig en dan werd het een smeerboel in het schuurpapier. Met korrel 40 op de traagste stand ging het wel.

Juist met de nieuwe lakken met weinig oplosmiddelen voorkomt het het vollopen van het schuurpapier = kleine bolletjes. Hoe langer de verf er op zit hoe minder het probleem behalve de lijnolie producten. Gebruik trouwens bij de nieuwe lakken zo fijn mogelijk schuurpapier. Je moet deze lakken veel dunner opbrengen (met de kwast) hierdoor zie je bijna alles in je ondergrond. Vroeger kon je gewoon over k80 geschuurd lekker vol opzetten nu gaat dit niet meer je krijgt meteen zakkers.

Dus het is wel aan te raden om een model met variabele toeren aan te schaffen?

Als je (ook) geschilderde oppervlakken wil gaan schuren wel.

Heeft eigenlijk geen zin je krijg bij een lager toeren tal alleen maar diepere schuur krassen mits je gebruik gaat maken van scotsbride schuurpads in dat geval kan je goed schuren met een lager toeren tal.

Ok vriendelijk bedankt voor de informatie allemaal

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RoTo Bekijk Berichten
    Heeft eigenlijk geen zin je krijg bij een lager toeren tal alleen maar diepere schuur krassen mits je gebruik gaat maken van scotsbride schuurpads in dat geval kan je goed schuren met een lager toeren tal.
    Festool adviseerde op de beurs een weekje geleden standje 3 op de rotex 90 met fijn papier k 240. Wie het beter weet mag het zeggen. Mij maakt het niet zoveel uit. Ik werk binnen toch met lakplamuur dan ben ik alle kleine gaatjes ed kwijt. Korrel 40 zal ik niet gauw gebruiken. Je hebt meestal veel werk eraan om een mooi oppervlak te krijgen.

Forum Rechten