keukendeurtjes

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Bedankt allemaal voor het uitzoeken en de adviezen. Dat ik een beetje verzand raakte in de geleiders kan de beste gebeuren heb ik inmiddels door :eek:. Fijn dat ik daarmee op het goede spoor gezet ben. Zoals gezegd, het wordt een jaar project, dus in de mei vakantie hoop ik de eerste foto's van mijn nieuwe lades te kunnen posten.
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
@Renault, maak jij gebruik van ladefront bevestigingsmateriaal van bijvoorbeeld Blum om de fronten aan de lade "doos" te monteren of monteer je het front rechtstreeks tegen het voorste paneel van de lade met euro schroeven?

Je gaf aan voor de inhoud van de lades het liefste te werken met multiplex, dat wilde ik ook doen. Waar zou jij de fronten van maken? Ik denk nu nog aan MDF, maar ik maak me zorgen als ik bijvoorbeeld een kop hete thee uit mn handen laat vallen en dat loopt van het aanrecht af en druipt over de lades. MDF is zo poreus. Kan ik de fronten ook niet beter van multiplex maken? De fronten lopen naar mijn idee de meeste kans op beschadigingen. Daar twijfel ik nog over.

Mijn corpus voor de ladekasten is 80 cm. De inhoud minder dan 80 en de lades dus ook minder dan 80 cm. Even ter bevestiging, de door jou aangegeven multiplex 12 mm is voor mijn ladeproject dus toereikend.
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Hoi Je kan ook Hettich softclose geleiders nemen die zijn goed en niet zo duur, ik had ze vorig jaar bij gerritse in de aanbieding voor ongeveer 16 euro per set, kijk even daar of ga er langs. Dat scheelt ook in kosten.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ladefront bevestig ik rechtstreeks op de ladebak dmv 4,0x25 schroeven (30 is te lang uitgaand van een ladefrontdikte van 18, 18+12=30)

Ligt eraan voor welke look je wilt gaan. In principe kan het allebei. Echter, naar mijn mening, voor multiplex aan de buitenkant moet je het juiste gereedschap (lees zaagtafel met voorritser) hebben ivm uitbreken. Als je het op de juiste manier zaagt en monteert hoeft dat bij de ladebak zelf niet, dus zo monteren dat je splinterkant uit het zicht is. Maar ik zou gewoon voor mdf gaan, kopsekant goed dichtmaken door extra voor te gronden en goed schuren! Kopse kant eerst p180, dan zonder af te blazen gronden,daarna opschuren met p220, dan nog keer gronden, dan schuren met p320. Daarna met de vlakke kanten nog keer gronden dan aflakken. Je kan twee keer aflakken indien niet dekkend.

12Mm moet voldoende zijn, hoe diep wordt je ladegeleider
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
De ladegeleider wordt 550 mm diep. 600 mm past niet, omdat dat de diepte van de buitenzijde van de kast is.
Als ik de site van de verkoper moet geloven, dan zou dit

Inbouwlengte = lengte geleider +3mm, dus 553 mm zijn.

Als ik jouw vorige post goed begrijp, dan ga jij uit van 550-10 = 540 mm, maar dan hoef ik niet de uitsparingen aan de achterzijde van de lades te maken.
 
Laatst bewerkt:

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Is het niet een idee om van die "zelfbouw" laden pakketten te overwegen? Hoef je alleen nog maar de bodems en frontjes zelf te maken. Zijn al te vinden voor de prijs van enkel Blum/Hettich geleiders. Zie b.v. http://www.ladegeleider.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000092&lang=NL of http://www.ladegeleider.nl/index.php?item=&action=page&group_id=20000033&lang=NL of

Heb zelf ooit voor een kledingkast met Hettich Quadro V6's lades op maat gemaakt. MDF lade met een underlayment front en dat viel me eerlijk gezegd best tegen. Uiteindelijk wel gelukt, maar heb het gepresteerd tot 2x toe de technische tekening verkeerd te begrijpen :)
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Dag Miekol,

Tja, dat is het risico van zelf iets proberen te maken als amateur :). Vandaar dat ik eerst een voorbeeld van mdf ga maken.
De zelfbouwpakketten hebben niet de look en feel die zelf graag wil, maar toch bedankt voor het meedenken.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
ts wil juist houten lades...

Ja 553 is minimaal! Iets meer is altijd beter. Maar dat is ook weer afhankelijk van je leidingwerk achter je kast, of die moet je onder je kast wegwerken. Als je uberhaupt al leidingwerk hebt.
Die 540 is inderdaad de lengte. Sparing is afhankelijk van voor en achterzijde, maak je die evenhoog als de zijden en met een groef voor de bodem dan moet je een sparing maken. Maak je ze 13+12 korter (13 overhang voor ladegeleider, 12 voor bodem) dan hoef je geen sparing te maken en wordt de lengte (beter gezegd diepte) van je bodem dezelfde maat als de lengte van je zijde, 540mm.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Dag Miekol,

Tja, dat is het risico van zelf iets proberen te maken als amateur :). Vandaar dat ik eerst een voorbeeld van mdf ga maken.
De zelfbouwpakketten hebben niet de look en feel die zelf graag wil, maar toch bedankt voor het meedenken.
Ah ja, niet goed gelezen, sorry. Eerst een proefstuk maken is heel verstandig, had ik ook moeten doen ;) Ik ging de mist in met de diepte van de binnenlade (is die inclusief of exclusief latere front) en ik had de 'bevestigingsblokjes' waar de geleider onder de la in moest komen op de bodem geschroeft, maar dit bleek ook te laag. Uiteindelijk met een ophoogblokje kunnen oplossen, maar vind het zelf altijd beetje zonde van al het werk als je eindigt met een noodoplossing. Ook al is het volledig uit het zicht. Voelt toch niet goed :)

Voordeel van de Blum's is dan wel dat er overal zo'n malletje voor is. Succes ermee :)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Om het splinteren van multiplex tegen te gaan kun je ook voorsnijden met een scherp stanleymes.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@Inezke, die sparingen aan de achterzijde hebben een functie. Daar zou ik niet van wakker liggen.

Kijk maar in het filmpje:


En dan maakt het type lade geleider niet zo veel uit.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@Inezke: we zijn nu mei, de maand waarin u veel aan de keuken ging werken, hoe vorderen de werken?
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
We schuiven het nog 1 jaar op. Eerst moet de buitenboel nog geschilderd worden. Ik ben wel een bedombouw, maatwerk wasrek, wandmeubel en speeltafels verder. De verhuizing en het bijbehorende klussen hebben veel tijd, geld en energie gekost. Eerst maar weer even sparen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Das mooi, dan kan je meteen werken met de nieuwe ladegeleiders van BLUM. Tip-on Blumotion.
Dus druk en open en soft close.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.