keukendeurtjes

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
ja, daar was ik aan het kijken en kwam er niet uit. Ik wilde ook voor de Movento gaan, maar vond de Tandem geleiders meer lijken op die van de Ikea. Aangezien ik voor een van basis van Ikea ga, was ik aan het twijfelen. De Movento is inderdaad ook wel duurder. Ik vroeg me af of je dat nu echt gaat merken in de praktijk. Weet je toevallig of je blu motion en tip on, later kunt toevoegen i.v.m. spreiding van kosten zeg maar?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ja dat ga je zeker merken! De tandem zijn zeker niet de ikea geleiders. Verschil tussen tandem en movento zit hem in het afstellen. Je kan niet later blumotion of tip on toevoegen. Je kiest voor een van beide, of tip on, of blumotion. Die twee dingen werken (helaas) niet samen. Maar goed, mocht alles te duur worden, een beuken houten latje kost niet zoveel iv metalen geleiders. Wat ik wel weet, ik geef graag een beetje meer uit om een fatsoenlijke geleider te hebben die ik eventueel over een jaar nog bij kan stellen...
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Vandaag gebeld met een leverancier. Zijn antwoord was dat de Movento geleiders de gemoderniseerde variant van de Tandem geleiders zijn. Weten we dat ook weer :). Inmiddels ben ik er wel uit. Ik ga voor de Movento basis en later de Blumotion toevoegen. Althans ik dacht te begrijpen dat dat toch wel kon. Een combi van de twee (tip on en blue motion) kan inderdaad niet. Twijfelde over de Tip on, omdat ik geen goede, mooie oplossing had om mijn lades greeploos te maken. Dan had tip on uitkomst geboden. Die heb ik inmiddels wel gevonden. Ik weet niet goed wat je met de opmerking over het het beukenhouten laatje bedoelt.
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Is het misschien handig om een plan en een budget weer te geven.
misschien kan er mee gedacht worden.

Je zocht ook al naar een houtachtige uitstraling voor de deurtjes.
een Fins vuren underlayment met mooie tekening is een goedkope oplossing.
Laat dan wel de tekening van onder naar boven mooi doorlopen.
ongeveer 3 x 30'euro ( inschattend van uw omschrijving)
trek daar de kosten van de basiskasten vanaf en je hebt een budget voor ladegeleiders en grepen.
blad en spoelbak weet ik niet hoe u dat wilt.
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Ik merk dat mijn ontwerp verandert afhankelijk van de technische mogelijkheden. Daarnaast ben ik nog steeds niet uit het ontwerp van de bovenkasten, maar goed, ik zal een poging wagen.
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
houten lade en wit mdf.jpg
Bovenstaande vind ik heel mooi (vol hout met mdf) en dat streef ik na, maar ik ik denk dat het dit gaat worden. Multiplex met MDF. Dat gaat wel lukken, dat heb ik eerder gedaan.
multiplex lade en wit mdf.jpg
 
Laatst bewerkt:

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
bovenkasten.jpg Het idee qua bovenkasten. Het is idee is om naar een wat industrielere uitstraling te gaan dan op het plaatje. Maar zoals gezegd, ik ben daar nog niet uit. Ik heb nu nog geen oven en magnetron in het ontwerp zitten, dus wellicht dat er toch nog geschoven gaat worden.
 

Bijlagen

  • bovenkasten.jpg
    bovenkasten.jpg
    10,5 KB · Weergaven: 437

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Nog een tip als je laden maakt.. de front en achterkant zet je tussen de zijden met bv een domino of lamello. Dit zorgt ervoor dat de trekkrachten die je erop uitoefent niet een keer met het front in je handen laat staan als de lijmverbinding faalt. Anders dus dan op de foto met de multiplex lade. Je kan trouwens je keuken "greeploos" maken met bluemotion. Zal even kijken of ik er een afbeelding van kan vinden.
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Nog een tip als je laden maakt.. de front en achterkant zet je tussen de zijden met bv een domino of lamello. Dit zorgt ervoor dat de trekkrachten die je erop uitoefent niet een keer met het front in je handen laat staan als de lijmverbinding faalt. Anders dus dan op de foto met de multiplex lade. Je kan trouwens je keuken "greeploos" maken met bluemotion. Zal even kijken of ik er een afbeelding van kan vinden.

Ik wilde eigenlijk gaan werken met deuvels en houtlijm ipv domino of lamello. Toch niet sterk genoeg begrijp ik?
Ben benieuwd naar je greeploze oplossing.
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Dag Bob, bedankt voor de filmpjes. Daar ga ik zeker wat aan hebben. Ik moet nog maar zien of dat het definitieve ontwerp gaat worden.
Ik heb ook nog een wandbrede kast in de planning staan. Ik denk er nu over om een integraal ontwerp te maken, waarbij de kwast en keuken een geheel gaan worden qua uitstraling. In dat geval komen de glazen deuren te vervallen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Kortom, nog steeds in de ontwerp fase dus.

Er is helemaal niets mis met deuvels en houtlijm. Stevig genoeg.

Lamello's is weer een latere ontwikkeling om sneller te kunnen werken. Niet iedereen is daar bekend mee.
Het wordt tegenwoordig ook in de bouwmarkt verkocht. Als je vertrouwd bent met deuvels gewoon zo laten.

Je kan ook eerst een ladebak maken waar je later het front tegenaan schroeft. Net als in de film.

Movento ladegeleiders zijn voor greeploos. Kijk maar in de filmpjes.
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ja, deuvels zijn ook prima! Zolang je haaks op de openingsrichting gebruikt helemaal prima. Front zou ik inderdaad ook van binnenuit op de ladebak schroeven.

Van de greeploze frnten kan ik geen foto vinden. Maar je zaagt als het ware de bovenkant van het fronr onder 35/45 graden. Volgende front komt een cm of 3 hoger zodat je ruimte hebt om je vingers tussen te zetten. Ik heb het ook gedaan zie hier: http://www.woodworking.nl/showthread.php?8677-Gemoesterd-esdoorn-dressoir&highlight=lift+dressoir

Voor de bovenkasten is het helemaal makkelijk, gewoon het front 1 cm onder de corpus uitlaten steken ;)
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Super blij met jullie reacties. Dit zijn van die praktische tips waar ik iets aan heb. Weer een stap verder qua ontwerp. Mijn greeploze lades zijn weer terug en ik heb de zaaglijst voor de lades aangepast. :eek: Ik had ze deuvels niet haaks gepland. Verder besloten om te gaan werken met spanbanden en ik ga een hoekprofiel in 4 stukken laten zagen, zodat ze als lijmmallen kunnen dien. Ik hoor het mijn zwager nog zeggen. Leuk die architecten, ze bedenken vanalles, maar met de verbindingen houden ze geen rekening. Vandaar mijn vragen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@renault: die Movento ladegeleiders zijn toch bedoeld als "greeploos" . Je duwt en het gaat open(Tip on).

@inezke: architecten weten heel veel van verbindingen. Communicatie in een proces, daar short het wel eens aan.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ineske, dit wordt een mooi draadje. Ik vind het leuk als iemand (nog echt open voor suggestie, zoals hier), zijn of haar ontwerpproces deelt met het forum.

Ik volg het met toenemend plezier :)

mvg
klaas0639
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Voordat we verzanden in techniek is het misschien beter dat TS aangeeft wat haar wensen en ideeën zijn. En allerbelangrijkste BUDGET!
Een budget valt en staat met uitvoering.

Over hoe dingen gemaakt moeten worden kan altijd geholpen worden. Zoals, hoe zet ik het beste een lade in elkaar met mijn mogelijkheden.

Kortom dus, ideeën, budget, plan, uitvoering.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
@bob, ja en nee ;). Het is afhankelijk wat je kiest. Óf blumotion (softclose), óf tip-on (greeploos) alhoewel een combinatie mooi zou zijn zonder de "greeploze" ( infeite is het nog steeds een greep) versie die ik aangaf is dat dus niet mogelijk. Movento is een stapje luxer dan de tandem geleiders, het zit hem puur in het afstelgemak. Tandemgeleiders kan je alleen in hoogte verstellen en je kan de bak kantelen (zodat hij evenwijdig met je kastcorpus komt) de movento kan je ook links en rechts afstellen zodat je de fronten iets na kan stellen als het bovenliggende front een fractie buiten de lijn ligt. Ook kan je hem iets in diepte stellen.

De maten van de bak zal ik vanavond of morgen even een universeel tekeningtje/beschrijving voor maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.