keukendeurtjes

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Beste forumleden,

Ik heb even gezocht op dit forum en zag ergens staan, dat het goedkoper is om een keuken te kopen, dan zelf te maken.
Ik overweeg zelf de basiskasten bij de blauw/gele doos te halen en de keukenkastdeurtjes zelf te maken van mdf en of triplex.

Reden hiervoor is dat ik een aantal zaken/samenstelling wil die ik daar niet kan aanschaffen en ook elders niet gemakkelijk gevonden krijg en ik vind e.a. stiekem toch wel duur. Hoe staat het dan met het kostenplaatje? Loont het dan wel de moeite om zelf aan de slag te gaan of rijzen de kosten uiteindelijk toch nog de pan uit. Over de lades twijfel ik nog. Die zou ik eventueel ook zelf nog kunnen maken. Loont dat nog?
Ik heb wel enige ervaring met zelf lades maken en het renoveren van oude keukenfrontjes, maar begon na het lezen toch te twijfelen of het geen onbegonnen werk is.
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nou, als je de kunde en de kennis hebt dan is het wel te doen. Alleen moet je wel een hoop gereedschap aanschaffen als je het binnen afzienbare tijd wilt doen. Den aan een gatenrij set van bijv. Festool, een bovenfrees, frezen, zaagtafel etc.

Nu heb je van dat gereedschap natuurlijk veel langer plezier, maar dan moet je het ook gaan gebruiken. Doe je dat niet of gebruik je maar een klein deel van het gereedschap dan is het alsnog een grote investering. Ik zou dan goed een kosten/baten plaatje maken om te zien of het over 10 jaar uit kan.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Er hangt heel veel af van wat je juist wil gaan doen (keukenstijl) en welk gereedschap je voorhanden hebt en hoeveel tijd je ter beschikking hebt.

Ikzelf heb onze eigen keuken als eerste werkstuk gemaakt. Er zitten bijgevolg een paar foutjes in (voornamelijk met de bovenfrees van de kant van deurtjes 'afgekanteld' omdat ik de machine niet voldoende beheerste), maar niets onoverkomelijk, en als ik ze ooit definitief afwerk en opnieuw schilder werk ik deze weg. Grootste fout hier is schuld van verfwinkel: watergedragen vernis over lak die verkleurd is door het zonlicht van de schuiframen. Moet volledig herschilderd worden, maar heb voorlopig geen tijd.

Ons budget: ongeveer 5000 euro aan toestellen, kraan en spoelbak (miele... inductievuur...), ongeveer 1000 euro aan beslag (schuifgeleiders, scharnieren, poten, greepjes etc., ongeveer 750 euro aan hout (MDF, afgekante meubelpanelen want kan zelf niet afplakken, en een beetje den als timmerhout en eik voor een paar open legplanken), ongeveer 250 euro aan verf en aanverwanten. Werkblad is voorlopig, was het goedkoopste blad uit de DHZ dat er was... Keuken met een wand van 4m tegen muur en twee kolomkasten, een groot schiereiland van 120 cm x 240cm. Keuken in landelijke stijl, MDF paneeldeurtjes. Prijs voor gelijkaardig ontwerp bij chique keukenwinkels liep uiteen van 25000 tot 35000 euro. Heb door die keuken te maken kunnen verantwoorden fatsoenlijk gereedschap & combi te kopen.

Je hebt wel een zekere kennis nodig en voldoende tijd. Benodigd machinepark kan beperkt zijn: (inval)cirkelzaag, bovenfrees + eventueel bovenfreestafel, schroefboormachine en een lamello of domino of deuvelmachine. Wat lijmklemmen...

Grootste drijfveer moet volgens mij wel de zin zijn om dit (en meer) te doen, anders kan je beter alles in ikea halen.
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Hmm, ik krijg de indruk dat ik echt veel te simplistisch denk of dat de lat bij jullie aanmerkelijk hoger ligt.
Ik denk even aan het budget buiten keuken apparatuur. Dat kan ik in theorie allemaal opnieuw gebruiken.

Het gaat enkel om deuren van de onderkasten.
3 onderkasten met fronten van 60 breed x 80 hoog => koelkast en diepvries en vaatwasser
3 ladekasten 80 breed x 80 hoog=> fronthoogtes 40 cm, 27 cm en 13 cm => inductie kookplaat en spoelbak

Ik dacht Mdf plaat op maat (laten) zagen, (laten) frezen, scharnieren/grepen erop en gronden/aflakken de handel. Lekker simplistisch dus. De fronten voor op de lades bevestigen leek mij het meest ingewikkeld. Wat zie ik over het hoofd?

Ik ga voor strak modern (Scandinavisch). Geen decoratief freeswerk. Enkel 2 horizontale lijnen in de deuren voor de diepvries, koelkast en vaatwasser.
Deze wil ik gelijk laten lopen met de lijnen van de lades.

Ik heb wel de zin om aan dit project te beginnen, maar de tijd is beperkt. Ik heb 2 weken. Apparatuur wil ik huren indien mogelijk.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik schat zo voorzichtig in dat je wel 2 weken nodig hebt om je goed te orienteren wat je graag wilt hebben, hoe je e.e.a. precies gaat construeren en welke houtverbindingen daar bij horen, welke scharnieren en kadegeleiders je wilt gebruiken, de grepen, wel materiaal je wilt gebruiken en hoe je dat af wilt gaan werken. Als je dit regelmatig doet, is dat geen probleem, maar met weinig ervaring en een deadline van 2 weken........ Voor een eigen signatuur zou ik overwegen om de onderkasten, lades, blad en accessoires allemaal bij dezelfde winkel te kopen en dan zelf de deurtjes en lade fronten te maken en daar een mooi geheel van maken.

jaap
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Dat is precies mijn bedoeling Jaap! Zelf enkel de deurtjes en lade fronten maken.
Zelf lades maken is ook geen goed idee als ik je goed begrijp. Dat gevoel had ik al een beetje, maar ik twijfelde nog, omdat ik dat juist wel eerder heb gedaan.
Wat denk je? Is dat binnen 2 weken te realiseren? Wat voor houtsoort raad je aan voor de deurtjes en fronten. Ik wil ze lakken (ik heb al een houten vloer, anders was ik voor eiken gegaan), dus het hoeft geen "mooie" houtsoort te zijn.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het lijkt mij niet al te moeilijk uit te voeren, zoals u het voorstelt.
Gewoon mdf op maat laten zagen, scharnier -en handgreepgaten boren, kantje breken, mdf ontvetten en aflakken(blank). Of gronden en kleur lakken. Met een boormachine en boren en wat schuurpapier en verf moet het lukken.

Zelf de lades maken is hoeft ook niet al te ingewikkeld. Ik zou wel voor volledig uittrekbare geleiders kiezen.

http://youtu.be/XgLAnovW9s8
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Als als ik het zo lees kon het allemaal wel eens vies tegen vallen om het met 2 weken voor elkaar te krijgen.. Waarom koop je niet de goedkoopste deurtjes e.d erbij, zodat je jezelf ruimte en tijd geeft om het zelf te doen? Eventueel kan je de Ikea deurtjes ook proberen te vermaken tot datgene wat je uiteindelijk wil.

het voordeel daarvan is dat ze al passen, de scharnieren erin kunnen en dat de keuken al goed bruikbaar is zonder dat je in alle kastjes kijkt. Want zoals ik aangaf, ik denk dat je je vergist in de hoeveelheid werk en in de tijd die nodig is om het zelf te doen. Ook als je laat zagen en frezen (wat geen garantie is dat het exact wordt wat je wil).
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Bedankt voor het meedenken. Ik ben eruit. Ik ga de komende weekenden besteden aan het maken van de lades en in mei vakantie nemen om de keuken eruit te halen en body er in te plaatsen. Kan ik het najaar gebruiken om de deuren en de fronten van de lades te maken.

Het idee van het zelf maken is natuurlijk ook dat ik het leuk vind om te doen en het voldoening geeft. Klaas je brengt me wel op een idee. Ik ga 1 goedkoop ikea deurtje erbij kopen en die als mal gebruiken. De lades zijn dan wat minder fancy, maar zelf maken is wel een optie. Zoals gezegd, ik heb ze al vaker zelf gemaakt van berken triplex, ook voor een keuken.

Er zijn mensen die er niet tegen kunnen als ze tegen een keuken aan moeten kijken die half af is. Daar heb ik geen probleem mee.
Ik zie meer op tegen het eruit slopen van de huidige keuken.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Voor de lades kan je ook kant en klare lades kopen van ikea. Scheelt je een hoop werk. je hebt dan wel een lade front nodig als mal.
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Ikea heeft alleen maar witte gelamineerde lades. Ik vind houten lades juist zo mooi. Ik ga wel naar het geleidingssysteem van Ikea kijken en 1 lade kopen als voorbeeld. Iemand nog een tip welk houtsoort ik het beste kan gebruiken? Ik denk nu aan triplex ivm werking en kromtrekken etc.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Waarom koop je niet een tweedehands kwaliteitskeuken op marktplaats. Alle maten zijn immers standaard. En je hebt een solide frame. Bovendien heb je dan tevens de juiste maten voor deurtjes en lades. Voor de deurtjes heb ik MDF zware persing met eikenmotief genomen. Hang en schuifwerk zijn van Blum. Blad kun je zelf maken of bestellen.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Dag Jan, ik heb daar naar gekeken, maar mijn ervaring is dat een kast van 80 cm breed moeilijk te krijgen is en 3x een kast van 80 cm breed helemaal.
Voor minder dan 200 euro heb ik bij IKEA het frame. Op MP heb ik voor ongeveer 500 euro een complete keuken, maar dan moet deze nog gedemonteerd worden en daarna weer opnieuw opgebouwd. Plus ik heb een uiteindelijk een hoop restmateriaal/afval wat ik weer moet afvoeren. Blum vind ik heel mooi, maar is wel weer duurder dan het hang en schuifwerk van IKEA. Daarnaast vind ik de Blum geleiders er complexer uitzien en ik heb twijfels of het mij lukt om dat goed voor elkaar te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Woont er niet een forumlid bij je in de buurt, die je kan helpen met b.v. het zagen en afwerken van de kanten? Je hebt enthousiasme, een beetje ervaring nu nog een duwtje in de rug en het komt wel goed! Ik heb wel eens kerstdiner gekookt op een los fornuis en een werkblad op schragen.

jaap
 

Inezke

Actieve deelnemer
16 okt 2014
54
0
Amersfoort
Waarom koop je niet een tweedehands kwaliteitskeuken op marktplaats. Alle maten zijn immers standaard. En je hebt een solide frame. Bovendien heb je dan tevens de juiste maten voor deurtjes en lades. Voor de deurtjes heb ik MDF zware persing met eikenmotief genomen. Hang en schuifwerk zijn van Blum. Blad kun je zelf maken of bestellen.
Vr.gr. Jan Pranger.

Dag Jan,

Ik zag bij Ikea dat zij ook gebruik maken van Blum geleiders, de Tandembox plus. Voor welke geleiders heb jij gekozen? De movento of de tandemgeleiders en waarom? Ik twijfel nog tussen die twee.

Daarnaast maakt IKEA gebruik van 14 mm dik materiaal. Ik zit zelf te denken aan 18 mm of 16 mm, zowel voor de bodem als de zijkanten. 14 lijkt me te dun of valt dat toch mee. De lades gaan in een kast van 80 cm breed.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik heb de keuken laten maken bij www.kleindesign.nl in Heerenveen.
Plaatmateriaal MDF groene persing - dikte 18 mm - Blum geleiders, waarbij de lade geheel geopend kan worden, zodat gemakkelijk pannen geplaatst kunnen worden.
De lades zijn 90 cm breed. Appratuur en granietenblad tot volle tevredenheid scherp ingekocht bij 1 2 3 keukenapparatuur in Veenendaal. Laten plaatsen door ZZPér.
Prijs zeer concurrerend met keukencentra.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Mooi voor de movento ladegeleiders gaan. Die kan je op alle manieren nastellen, dan kan het haast niet mis gaan... de ladegeleiders van Ikea zijn inderdaad Blum, maar van beduidend lagere kwaliteit. En lastiger, en dus moet je nauwkeuriger maken, af te stellen. Die kleine meer prijs is het zekerwaard. Anders kan je op houtenlade.nl ook nog op kijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.