Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Onderwerp: Hardhoutenkozijn

Hardhoutenkozijn

Hoi,

Ik heb een mooie plaat alustabiel van 54 mm dik gekocht om er een voordeur van te maken.

Nu wil ik ook mijn deurkozijn vervangen met een hardhoutenkozijn.

Zal ik de kozijn laten maken of is het zelf goed te doen door de stijlen bij de bouwmaat te halen?

En de deur moet die dan terug gebracht worden op de randen naar 40 mm, dus een sponning die in de kozijn valt.

En als ik de kozijn laat maken is er iemand hier die dat kan doen?

gr

Henkie

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Dat is altijd een moeilijke keuze, zelf doen is vaak wel goedkoper.
    Ik heb hetzelfde probleem maar dan met het maken van een klein raampje met dubbelglas.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Ik betaal €36 (ex BTW) voor een binnendeurkozijn (bouwpakket). Voor buitendeuren zal het wellicht een paar tientjes meer zijn. Daar kan je het niet zelf voor (laten) maken denk ik.

Die kant en klare buitendeur kozijnen zijn leuk maar meestal is het niet echt kwaliteit,het is gevingerlast met afvalhout.
    De ene stijl is bijvoorbeeld een stuk zwaarder dan de ander,zegt ook al een hoop denk ik. Het beste is gewoon meranti uit 1 stuk hout.

Zijn er zowieso kant en klare buitendeurkozijnen? Een buitendeurkozijn moet passen tussen je metselwerk en het is handig als er een standaardmaat deur in past.

De onderdorpel van het nieuwe kozijn, moet die van hout worden? Persoonlijk zou ik kiezen voor een dts onderdorpel oid.
    Komt er een gewoon slot of een driepuntsluiting in de deur/kozijn?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RPosdijk Bekijk Berichten
    . Het beste is gewoon meranti uit 1 stuk hout.
    Maar dan geen meranti van de bouwmaat...

Boven en onderdorpels zijn gewoon in te korten, boven op de dorpel zijn inkepingen gemaakt op de standaard breedtes.
    wel moet aan de stijlen het profiel van de dorpel worden ingezaagd. persoonlijk zou ik voor een hard stenen of honolite onderdorpel gaan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blom3dd Bekijk Berichten
    Maar dan geen meranti van de bouwmaat...
    dat bedoel ik

Net als bij een dts onderdorpel zou ik bij hardsteen of holonite kiezen voor neuten, en niet het hout contramallen op de onderdorpel.

hoi geen onderdorpel nodig,

waarom niet bij de bouwmaat en waar dan wel bijvoorbeeld?

en als ik het zelf doe dan natuurlijk de stijlen passend maken aan elkaar, maar dan met deuvels verbinden ofzo van 14 mm bijv?

Forum Rechten