Wat is het toerental van een Scheppach hm1 cirkelzaag?

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Ik zat even met mijn gedachten te spelen en vroeg mij af hoeveel toeren het zaagblad van een Scheppach hm 1 maakt.
Je kan kiezen uit 2 snelheden d.m.v het verleggen van de V-snaar, en dan wou ik graag weten hoe snel is de langzaamste?
De snelste mogelijkheid is alleen voor de schaaf neem ik aan?.

Waarom ik dit wil weten? misschien is het mogelijk om en een (door) slijpschijf op te zetten en dan lichte metaal op te bewerken.

Het is nu nog maar een idee en wou graag weten of ik ook iet over de kop zie of schadelijk is voor de machine.
 

chris.nl

Nieuw lid
10 aug 2014
17
0
Slijpschijven zijn gemaakt voor slijptollen. Dit is niet voor niets. Die schijfjes zijn gemaakt voor een bepaald toerental en gaan ze te hard, dan is de kans reëel aanwezig dat zo'n schijfje uit elkaar spat. Google maar eens op arbo filmpjes over slijpen (niet vlak voor je gaat eten). Draait ie te langzaam dan gebeurt er weinig.

Nog los van de troep en ellende die het geeft in je machine...
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik denk dat het geen goed idee is om dit te proberen. Een slijptol van 180mm draait ongeveer 8000rpm, iets dat je zaag niet gaat halen. Daarnaast zit je met asgat dat waarschijnlijk niet klopt en als je het voor elkaar krijgt geeft het een vonkenregen en een hitte waar het apparaat niet voor is gemaakt.

't Is een creatief idee, alleen denk ik dat het verstandig is om het een idee te laten. :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.038
2.575
Als je het toerental naar 1400 toeren kan brengen, kan je er een ridgid droogzaagblad op zetten. Deze hebben uit mijn hoofd een boring van 25.4. Deze bladen zijn heel geschikt om dunnere metalen te zagen. Er zijn ook nog andere fabrikanten die dit soort zagen leveren. Er zijn ook zaagbladen voor in een handcirkelzaag.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Nou weet ik nog niet wat het toerental van de Scheppach is, een 230 mm slijpschijf mag max 6600 toeren hebben, iets lager is voor mij geen probleem.
Een Ridgid droogzaagblad zie ik niet zitten omdat ik niet genoeg vermogen heb met de Scheppach denk ik.
En een pas ring is zo gemaakt op de draaibank.
Ik zou het dan alleen gebruiken voor het lichtere werk en geen dikke stukken staal te bewerken maar meer voor het lichtere nauwkeuriger werk.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Je moet vooral doen wat je niet laten kan, ik zou het je alleen sterk afraden om een doorslijpschijf in een zaagtafel te zetten. :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.038
2.575
Als je een metaalzaagblad in je cirkelzaag zet kan je er gewoon recht mee zagen, een doorslijpschijf wandelt altijd, waardoor het moeilijker is om een mooie snede in metaal te maken. Ook in aluminium krijg je met een doorslijpschijf een grote braam. met de metaal

droogzagen, krijg je een perfekte snede. Een scheppach heeft volgens mij een 1500 of 2200 watt elektromotor, wat meer dan genoeg is. Bij bv feramotools hebben ze kleinere zaagbladen die op 3700 toeren mogen draaien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.