Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

gastles geven houtdraaien

Hallo,

Een docent van mij heeft mij gevraagd of ik een keer een les wil geven over houtdraaien. Aangezien geen een docent hier wat over weet en ik dit al vrij lang doe vroegen ze dit.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die hier tips voor hebben welke onderwerpen ik het beste kan vertellen en zo.
    ik wil ook wat draaien tijdens de les, wat zou iets goeds zijn om te draaien als voorbeeld waar veel vormen in zitten.
    groet jordi

Tolletjes. Altijd leuk om weg te geven. Zowel het 'priktol' model als het 'vingertol' model, en eventueel een zweeptol. En als je het helemaal leuk wilt maken, een tippetop....

Je kunt natuurlijk altijd vertellen over de relatie tussen hoe je draait en de nerf in het hout, waarom een houtdraaibeitel geslepen is zoals hij geslepen is, verschil tussen snijden en schrapen, veiligheid (losse mouwen, haren, gezichtsmasker, schuurstof), enzovoorts.

Jordi,
    Wat goed dat je door je docent gevraagd bent voor een demo te geven.
    In de bijlage vind je een lesvoorbeeld waarbij de meeste technieken aan bod komen.
    7 DRAAI VORMEN.pdf
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Jordi je zou kunnen beginnen welke basisbeitels je gebruikt en waar ze voor dienen: guts, afsteekbeitel en wellicht de platte beitel.
    Als draaivoorbeeld: de cilindervorm is de basisvorm voor het snijdend draaien - vanuit deze basisvorm kun je een kegelvorm draaien - in de kegelvorm kun je enkele inkepingen steken en die vervolgens met de platte beitel taps toelaten lopen, zodat een kerstboompje ontstaat - voetje eraan en afsteken. Succes verzekerd.
    Op zaterdag 25 oktober (volgende week dus) is er een landelijke demodag van Radius (landelijke houtdraaivereniging www.houtdraaien.com) in Ede. Daar kun je meerdere houtdraaiers aan het werk zien, waaronder mijn persoon. Ook leuk om foto's te maken om een indruk te geven wat hedendaags houtdraaien inhoud.
    Voor velen een eye opener.
    Veel succes, Jan Pranger.
    www.arstorno.nl
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Bedankt voor alle tips. Door drukte op school was ik het topic helemaal vergeten. Ik ga het er vandeweek even over hebben met mijn docenten.
    groet jordi

Forum Rechten