bison PU tix fiber voor verlijmen eiken tafelblad

Erik Schreurs

Actieve deelnemer
17 okt 2014
59
0
Goedemorgen allemaal

even een korte vraag :

is Pu tix fiber van bison geschikt om eiken te verlijmen tot tafel blad ?

alvast bedankt !!!
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Goedemorgen allemaal

even een korte vraag :

is Pu tix fiber van bison geschikt om eiken te verlijmen tot tafel blad ?

alvast bedankt !!!

Ja, qua sterkte prima, maar bij het verlijmen van planken onderling gebeurd het vaak dat na het schuren de fibers in de lijmnaad omhoog komen
en je dus een opstaand randje krijgt. Zelf gebruik ik voor het verlijmen van planken aanelkaar de gewone TIX bruin.
 

Erik Schreurs

Actieve deelnemer
17 okt 2014
59
0
Bedankt voor het antwoord !!
Tix bruin is dat ook van bison ?
en is dat ook geschikt voor dikke tafel bladen 6 - 8 cm dik ?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Waarom je keuze voor PU tix fiber? Voor binnen werkt gewone houtlijm meer dan prima (hoewel dat moeten we nog testen natuurlijk). Ik zou voor mooi meubelwerk ook kijken naar de kleur van de lijmnaad, de schuurbaarheid, en als het een grote lijmklus is, de open tijd etc.

jaap
 

Erik Schreurs

Actieve deelnemer
17 okt 2014
59
0
Ik snap je reactie jaap gewone hout lijm is inderdaad prima maar ik heb nu een klem systeem aan de wand en gewone houtlijm druipt dan over het hele werkstuk heen dus ben nu op zoek naar andere lijm wat niet druipt
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dan zou ik er wat zuiniger mee smeren en als je je tafelblad blank wilt afwerken, ook niet met een natte doek de uitgeperste lijm verwijderen, maar wachten tot het hard is en met een schraper of beitel (de schraper is wat veiliger) weg halen. Alleen de lijm dit tussen de planken zit heb je wat aan.

jaap
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Bedankt voor de tips maar qua kracht wat raad je aan of maakt dit geen verschil ?

Ja BISON TIX bruin. Qua sterkte is er tussen de verschillende lijmen niet zoveel verschil, alleen de verwerkingstijd en klem tijd kan verschillen.
Ik heb wel eens een test gedaan tussen BISO TIX, BISON houtlijm D4, BISON polymax, BISON polymax Hightac voor het verlijmen van merbau.
Qua sterkte brak het hout en niet zelf de lijmnaad bij al deze lijmsoorten.
 

Erik Schreurs

Actieve deelnemer
17 okt 2014
59
0
Bedankt voor de info !! Ik ga maar eens wat verschillende uit proberen maar polymax valt af die blijft flexibel lijkt me niet aan te raden voor een tafelblad
nogmaals bedankt !!
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
gewoon de professionale lijn van Bison Pu-Tix (standaard) ik gebruik altijd transparant en de niet sneldrogende variant (express genaamd). Die met vezels is alleen voor grote spleten. Dat wil je niet hebben bij verlijmen
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
gewoon de professionale lijn van Bison Pu-Tix (standaard) ik gebruik altijd transparant en de niet sneldrogende variant (express genaamd). Die met vezels is alleen voor grote spleten. Dat wil je niet hebben bij verlijmen


De fiber is ervoor om de lijmnaad zelf nog sterker te maken, het beste te gebruiken voor constructie doeleinden die niet voor zichtwerk zijn.
De transparante PU TIX gebruik ik niet meer omdat deze sneller afbrokkelt dan de bruine versie, de bruine versie is sterker en taaier.
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
183
27
Nijkerk
www.etsy.com
De PU of bruislijmen hebben de neiging om vullend te werken. Het bruisen gebeurd ook alleen op plekken waar de te lijmen delen tegen elkaar worden gedrukt. En toch ontstaat dan een weliswaar kleine maar zichtbare lijmnaad. Witte houtlijm daarentegen trekt in het hout en geeft een onzichtbare lijmnaad mits de te lijmen delen perfect aansluiten. Bij zuiver werk zou ik dus altijd witte houtlijm gebruiken.
 

Plothyzz

Nieuw lid
7 okt 2012
11
0
Als je nog meer over de verschillende soorten en krachten/sterkte wil weten. Youtube dan eens Matthias Wandell. Die heeft een mooi filmpje over verschillende lijmsoorten en de sterkte van de verbindingen. komt bruislijm iig niet goed uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.