Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

bison PU tix fiber voor verlijmen eiken tafelblad

Goedemorgen allemaal

even een korte vraag :

is Pu tix fiber van bison geschikt om eiken te verlijmen tot tafel blad ?

alvast bedankt !!!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik Schreurs Bekijk Berichten
    Goedemorgen allemaal

even een korte vraag :

is Pu tix fiber van bison geschikt om eiken te verlijmen tot tafel blad ?

alvast bedankt !!!
    Ja, qua sterkte prima, maar bij het verlijmen van planken onderling gebeurd het vaak dat na het schuren de fibers in de lijmnaad omhoog komen
    en je dus een opstaand randje krijgt. Zelf gebruik ik voor het verlijmen van planken aanelkaar de gewone TIX bruin.

Bedankt voor het antwoord !!
    Tix bruin is dat ook van bison ?
    en is dat ook geschikt voor dikke tafel bladen 6 - 8 cm dik ?

Waarom je keuze voor PU tix fiber? Voor binnen werkt gewone houtlijm meer dan prima (hoewel dat moeten we nog testen natuurlijk). Ik zou voor mooi meubelwerk ook kijken naar de kleur van de lijmnaad, de schuurbaarheid, en als het een grote lijmklus is, de open tijd etc.

jaap

Ik snap je reactie jaap gewone hout lijm is inderdaad prima maar ik heb nu een klem systeem aan de wand en gewone houtlijm druipt dan over het hele werkstuk heen dus ben nu op zoek naar andere lijm wat niet druipt

Dan zou ik er wat zuiniger mee smeren en als je je tafelblad blank wilt afwerken, ook niet met een natte doek de uitgeperste lijm verwijderen, maar wachten tot het hard is en met een schraper of beitel (de schraper is wat veiliger) weg halen. Alleen de lijm dit tussen de planken zit heb je wat aan.

jaap

Bedankt voor de tips maar qua kracht wat raad je aan of maakt dit geen verschil ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik Schreurs Bekijk Berichten
    Bedankt voor de tips maar qua kracht wat raad je aan of maakt dit geen verschil ?
    Ja BISON TIX bruin. Qua sterkte is er tussen de verschillende lijmen niet zoveel verschil, alleen de verwerkingstijd en klem tijd kan verschillen.
    Ik heb wel eens een test gedaan tussen BISO TIX, BISON houtlijm D4, BISON polymax, BISON polymax Hightac voor het verlijmen van merbau.
    Qua sterkte brak het hout en niet zelf de lijmnaad bij al deze lijmsoorten.

Bedankt voor de info !! Ik ga maar eens wat verschillende uit proberen maar polymax valt af die blijft flexibel lijkt me niet aan te raden voor een tafelblad
    nogmaals bedankt !!

gewoon de professionale lijn van Bison Pu-Tix (standaard) ik gebruik altijd transparant en de niet sneldrogende variant (express genaamd). Die met vezels is alleen voor grote spleten. Dat wil je niet hebben bij verlijmen

Forum Rechten