Vrijhandelsverdrag met de USA.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De laatste tijd zijn er in de krant enkele artikels verschenen over een nieuw vrijhandelsverdrag met de VS dat er zit aan te komen. Het laatste artikel ging over zonnecreme en het verschil in benadering in de VS en Europa. Het artikel was eigenlijk een toelichting op de moeilijkheden om een verdrag te sluiten.
Nu, zonnecrème interesseert me eigenlijk niet, maar gaat dit verdrag ook betrekking hebben op invoerrechten voor spullen die ons wel interesseren?
Zoals gereedschap en machines.
Heeft iemand daar meer informatie over?

Mathieu
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Mathieu,

Ik ben geen expert ten aanzien van TTIP, maar weet wel het nodige van EU recht. Voor zover ik kan nagaan worden importheffingen op goederen uit de VS afgeschaft, dat levert dus lagere prijzen op in de EU voor Amerikaanse goederen.

Groeten,
Hans
 

WR1944

Oud hout
Van wat ik er van begrepen heb krijgen de grote bedrijven meer en de overheid minder invloed op im- en export. En als je ziet wat de grote bedrijven uithalen in Amerika om een Republiekeinse regering te krijgen kan je de rest wel raden. Ook allerlei beschermende maatregelen zoals verbod van genetisch gemanipuleerd materiaal gaat verdwijnen en het volk wordt de pineut. En de grote bedrijven groeiden nog groter.
Zoals ik het uit de pers verneem is het geen positieve ontwikkeling.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dat er allerlei duistere krachten met veel geld gaan trachten om de akkoorden te manipuleren is te verwachten.
Het artikel in de krant ging over het feit dat er in de VS geen behoorlijke zonnecréme te koop is, enkel door wettelijke beperkingen en regels. Omgekeerd gaat Europa waarschijnlijk moeten toegeven om onder andere GGO's en andere behandelde voedingsmiddelen toe te laten.
Maar wat mij nu vooral interesseert is of de invoertaksen gaan wegvallen, of lager worden. En volgens Hans dus wel.
Het zou leuk zijn, want sommige zaken zijn in Europa niet of moeilijk verkrijgbaar. Zo heb ik onlangs een set kopieerringen met originele Bosch zelfcentrerende houder gekocht bij Woodcraft. In Europa heb ik hem niet gevonden. Verzending was 24 dollar, wat ik aanvaardbaar vond. Als je zware dingen gaat bestellen, wordt het uiteraard wel prijziger. Ik zie me dan ook niet dadelijk een gallon Titebond bestellen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mathieu, ik vrees dat het voordeel van mogelijk lagere prijzen voor amerikaanse spullen niet opweegt tegen het mogelijke rampscenario voor velen..

Lees hier; http://www.foodwatch.org/nl/onze-campagnes/onderwerpen/standpunt-ttip/2-minuten-info/

en beslis..
Dit artikel komt overeen met het de post van Wim.
Eigenlijk kan ik de redenering van de VS moeilijk volgen. Enerzijds zijn ze zeer streng, onder andere om schadeclaims te vermijden, aan de andere kant zeer laks.
We kunnen enkel hopen dat het toch de goede richting uitgaat en we er echt beter van worden.
En dat we goedkoper produkten kunnen bestellen. Maar die aankopen van particulieren via internet zullen waarschijnlijk maar een klein aandeel vormen in het ganse verdrag.
 

WR1944

Oud hout
Staar je niet blind op een mogelijk prijsvoordeel. De leidende krachten zijn die van de grote bedrijven. Dat blijkt wel uit het feit dat alles achter gesloten deuren gebeurt. Nu Amerika economisch in de versukkeling dreigt te geraken probeert men (de multinationals) op alle manieren grip op de zaak te houden. Google maar eens op namen als Monsanto of kijk wat fracking te weeg brengt. In Pennsylvania zijn er al gebieden waar je geen grondwater meer kunt gebruiken door de vervuiling. Er kwam zoveel methaangas uit de drinkwaterkranen dat je voor verwarming kon gebruiken.
http://stateimpact.npr.org/pennsylvania/tag/methane-migration/

Op het moment dat de overheid de controle over wat de grote bedrijven mogen en kunnen doen uit handen geeft ben je echt verloren. Die bedrijven denken alleen maar aan korte termijn winst. De voorbeelden in Amerika zijn daarvoor het beste bewijs.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik geloof ook dat de motivatie achter zulk een verdrag vooral bestaat uit grove winst maken op korte termijn voor multi nationals, en alles wat hen in de weg staat moet weg. Bv, voorzorgprincipes die medicatie, voedsel, GMO's en andere chemicaliën hier pas toestaan nadat bewezen is dat ze "veilig" zijn, al zijn de tests hier ook niet altijd te vertrouwen.
En om het oude continent hiervoor te straffen voeren ze in de VS wetten uit die bv Europese schimmelkazen illegaal maken in de VS omdat schimmel of Kinder surprise eieren levensgevaarlijk zijn.

nu was er onlangs een reportage op de Franse staatstelevisie die aantoonde hoe de lobby van multinationals de Europses comissie in zijn zak heeft zitten, daar ging het over de tabaks- industrie.
Zulke verdragen zijn er dus al in enkele sectoren en de consument is steeds de dupe, het is een kwestie van gigantische sommen geld achter gesloten deuren te storten aan de commissie zoals de tabaks industrie dat doet, en ze krijgen "carte blache"
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Eigenlijk had ik het niet zo bekeken. Ik ging er van uit dat een vrijhandelsverdrag vooral ging over het openstellen van de grenzen en afschaffen van handelsbeperkingen/invoerheffingen. Maar nu is mij duidelijk dat het om veel meer gaat, en dat de machtige concerns het grote woord voeren.
Bedankt voor de info.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.