Amerika....? Shoppen

wouter383

Nieuw lid
14 okt 2012
18
1
leiden
Eind deze maand ga ik naar Amerika en nu is daar ook van alles te koop..
nu vroeg ik me af of jullie nog tips hebben van spullen die hier niet of moeilijk te koop zijn of prijs technisch de moeite waard zijn om naar te kijken en mee terug te nemen naar m'n werkplaats.

hoop dat jullie wat leuke tips hebben..
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Artillery pry bar. Zou ik meenemen maar je moet maar net om zo'n koevoet verlegen zitten. En nogal groot denk ik.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Houd rekening met invoerrechten, gaat goed met een leatherman, maar als je een Festool Domino, 2 deWalt accuboren en een Makita vandiktebank door de douane probeert te krijgen heb je een uitdaging ;) .
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
een gallon titebond III
Kost hier iets van 80 euro, daar 32 dollar...
Mijn maatje is piloot, vliegt er wekelijks dus neemt wel eens wat voor me mee, lekker hoor
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Prijsverschil is echt bizar soms.
Ik heb op mijn usa trip een fluke 87 V gekocht voor 179 dollar, precies dezelfde hier 599 euro. En ik kreeg er Nederlandse handleiding bij.

Dus veel plezier Wouter, neem een lege koffer als je gaat :D
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Prijsverschil is echt bizar soms.
Ik heb op mijn usa trip een fluke 87 V gekocht voor 179 dollar, precies dezelfde hier 599 euro. En ik kreeg er Nederlandse handleiding bij.

Dus veel plezier Wouter, neem een lege koffer als je gaat :D
Nee niet te snappen. Je had hier altijd twee uitvoeringen een gekeurde = gecalibreerde en en gewone daar zat ook een prijsverschil in. Nog steeds niet te verklaren hoor. Maar profiteer er van zolang het kan.
 

WR1944

Oud hout
Veel zaken die door Amerika in Europa worden aangeboden gaan van de hand voor wat een gek er voor geeft. In het kader van handelsverdragen mogen Amerikaanse bedrijven met een vestiging in Europa het alleenrecht van verkoop bedingen. Er is dan geen sprake meer van parallel import. Dus ze kunnen vragen wat ze willen. Dat is het effect geweest van een stevige lobby in Brussel om het principe van vrije handel om zeep te helpen. Omgekeerd proberen niet-Amerikaanse bedrijven in Amerika mee te doen met het prijsniveau en gaan dan lager zitten dan de prijzen in bijvoorbeeld Europa.

Levi 501 jeans €90-$40 om eens wat te noemen.
Bij Festool was het in de USA flink goedkoper maar nu de worst die voor de neus van de Amerikaanse houtbewerkers heeft gewerkt zijn de prijzen geleidelijk aan gestegen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Loop in ieder geval eens binnen bij een lokale Woodcraft (als er eentje in de buurt zit), of anders toch in ieder geval een Rockler of ... en kijk je ogen uit. Eén van de dingen die mij in de States altijd opvalt is de verkrijgbaarheid van allerlei zaken - vaak lijkt het of iedereen een 'Baptist' (of .. vul maar een hobby in) om de lokale hoek heeft. En zelfs standaard hardware stores hebben een beter aanbod van hand- en powertools dan de meeste gerenommeerde gereedschapszaken 'over here'; inclusief veel gereedschappen die hier niet eens bekend zijn, maar wel HEEL handig en zinvol.
 

WR1944

Oud hout
Inderdaad Henk, toen ik eenmaal begon met actieve houtbewerking hier keek ik m'n ogen uit bij Home Depot, Lowe's en Woodcraft. Omdat de prijzen aangenaam laag waren heb ik eigenlijk meer gereedschap gekocht dan ik strikt gezien nodig had. En toen ook nog m'n spullen uit Nederland aankwamen kon ik spreken van een overdosis. En nu men ook het gemak van Europese zaken heeft ontdekt van hang- en sluitwerk voor bijvoorbeeld keukenkasten ga ik me steeds meer thuis voelen. Alleen die stomme inche-maatvoering moet nog de nek worden omgedraaid.
 

wouter383

Nieuw lid
14 okt 2012
18
1
leiden
Ja dat is me bijna een keer gebeurt. Was ik ook in USA geweest en had een iPad en andere dingen gekocht. Werd ik aangesproken en mocht ik meelopen maar ik had veel geluk want degene die uiteindelijk mijn koffer wilde inzien was een oud klasgenoot en het enige wat ik te horen kreeg was "hey hoe is het?" En de koffer is nooit open gegaan :)
blij dat ik nooit gepest heb ;)
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Houd rekening met invoerrechten, gaat goed met een leatherman, maar als je een Festool Domino, 2 deWalt accuboren en een Makita vandiktebank door de douane probeert te krijgen heb je een uitdaging ;) .
Ik heb het hier nog nergens voorbij zien komen, maar voor de duidelijkheid: je mag maximaal €430 aan goederen invoeren van buiten de EU bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/w...e_betalen_krijg_ik_vrijstelling_van_belasting

Zelf ben ik dit jaar voor de 6e X naar de VS op vakantie geweest, en ik heb nog nooit controle bij de douane gehad of zelfs gezien.
Op schiphol heb je dan 2 poortjes: eentje met "iets aan te geven" daar zie je niemand vrijwillig door gaan, terwijl de meeste passagiers toch aardig shoppen in de VS......
En een poortje met "niets aan te geven" als je daar door bent sta je gewoon weer "buiten", ook bij dat poortje heb ik nog nooit controle gezien.
Volgens mij azen ze meer op nep merkspullen uit Azie of verboden planten en dieren.

Dit jaar heb ik ook weer aardig wat tools meegenomen in de koffer:D
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
IK zie anders regelmatig mensen die hun koffers open moeten maken, en zelf ben ik er ook wel een paar keer uitgepikt. O.a. toen de grens nog lager was. Toen zat ik er overheen, maar de bijbetaling die men uitrekende was zo laag dat ik uiteindelijk, na een half uur oponthoud alsnog door mocht lopen... En ik ben 1 maal door het 'iets aan te geven' poortje gegaan, toen ik een iPad meenam die op rekening van de zaak aangeschaft was - geen belasting betalen op zakelijke goederen geeft maar rompslomp bij vervolg-handelingen...

Maar inderdaad, de pakkans is betrekkelijk laag
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Henk, was dat ook bij vluchten uit de VS dat je controles had, of bij andere landen ?
Ik heb zo het idee dat de VS niet echt een hoge prio heeft bij de douane.

Van het jaar op vakantie in de VS heb ik nog een 28oz Estwing klauwhamer gekocht, daar kun je rake klappen mee uitdelen!
 

wouter383

Nieuw lid
14 okt 2012
18
1
leiden
Bedankt voor de reacties.

ik heb wat rond gekeken en zie leuke dingen. Zie ook dat je hier goedkope sets tackers kan kopen.
alleen is de maatvoering van de nieten en nagels hetzelfde bij ons...??

alvast bedankt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.