Flinke lijst nieuw gereedschap, voornamelijk Veritas

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Hoi allen,

Waar ik tot vorige week nog aan het kijken was voor (dure) tafel- en verstekzagen, ben ik op een gegeven moment overstag gegaan en heb besloten te investeren in mooi handgereedschap en traditioneel houtbewerkings cursussen. Gister belletje met Paul Sellers gehad om wat mogelijkheden te bekijken.
Enfin, helaas is goed handgereedschap toch wat duurder dan ik had gehoopt maar als je goed koopt dan hoeft het maar een maal, toch? ;)

Ik heb het internet afgestruind naar reviews, ervaringen e.d. om een selectie te maken en vervolgens de Zwitserse winkels, online marktplaats (die is zoals gebruikelijk vrij mager....het zit hier niet in de aard van het beestje denk ik) en zelfs de kringloop afgegaan. Eigenlijk allemaal zonder echt goed resultaat. Zodoende is voor mij de beste optie import vanuit Duitsland, te weten via de hier bekende Dieter Schmidt. Aangezien ik niet voor elk wissewasje 20 euro verzendkosten wil betalen heb ik maar meteen een hele lijst gemaakt met alles wat ik zou willen hebben om een goede start te maken. Ik hanteer hier even de Engelse termen omdat ik daar voornamelijk mee werk/zoek en de terminologie vind ik op zichzelf al lastig zat zonder de vertaalslag te maken:


  • Smoothing plane Veritas No. 4 (A2 staal)
  • Low Angle Block plane Veritas (A2 staal)
  • Skew Rabbet plane Veritas (A2 staal)
  • Small plough plane Veritas (A2 staal)
  • Extension kit plough plane Veritas
  • Tongue blade 6mm
  • Honing guide Veritas
  • Combinatie slijpstenen 120/1000 en 1000/3000
  • Starret combination square
  • Marking gauge Veritas
  • Een dan nog een paar clamps, een Veritas frontale meubelmakers bankschroef, hold-fasts, etc.


Mijn bedoeling is het maken van:
- klein meubilair (krukjes, bijzettafeltjes, voetenbankjes)
- (stellage)kasten
- accessoires zoals schilderij lijsten (voor januari moet ik bijvoorbeeld meerdere schilderij lijsten maken van 600x700mm)

Dit alles van nieuw-, schroot- en compleet onbewerkt hout. Met die laatste bedoel ik boomstammen, boomstamschijven, stronken.

Zoals je ziet ben ik redelijk op de Veritas toer gegaan. Ik ben al snel 'loyaal' aan een merk en Veritas lijkt mij een topmerk.
In het lijstje zijn de rabbet- en plough plane wellicht het minst essentieel (met een beetje geduld kom je ook heel ver met een beitel en een no. 4 schaaf). Dus ik weet nog niet of ik liever een no. 6 plane erbij wil in plaats van de rabbet en plough planes.... Wat denken jullie?
Ik verwacht het gros van mij werk wel te kunnen doen met de no. 4 maar het hout waarmee ik de schilderij lijsten ga maken is bijvoorbeeld een partij hout afkomstig van een oude berghut. De planken (4000x200x25mm) zijn aan de ene brede zijde mooi verweerd over die tientallen jaren heen, dus die zijde wil ik zo houden. De brede achterkant is een beetje krom getrokken en die wil ik uitvlakken, alsmede 1 van de smalle zijden.
Deze zullen vervolgens eerst over de lengte gezaagd worden (van 200mm naar 80mm breed) en daarne verstek in de hoeken verstek. De bedoeling is om dit verstek perfect te schaven op mijn futselplankje.
Mits ik de plough en rabbet plane heb kan ik natuurlijk gemakkelijk mooie messing-groef verbinding maken in de verstek gezaagde hoeken (of...kan dat eigenlijk wel in kopshout?) alsmede een groef aan de binnenzijde van de lijst voor het glas. Met een bijtel is dit denk ik toch wel lastig.

Ik heb expres geen router plane erop staan; ik denk dat de een poor man's router (beitel in een hoek door een stuk hout) afdoende is voor het moment. Misschien nog een Shoulder plane erbij in plaats van de Rabbet...?
Het is een redelijke waslijst aan spullen en ik moet er nog even een nachtje over slapen maar ik hoor graag even jullie input alvorens een nier te doneren zodat ik genoeg geld heb voor alles.

Ps: ik heb ook de JUUMA's gezien...wellicht afdoende voor het werk dat ik ermee ga doen doch ik hoor af en toe van kleine afwijkingen in de zool, de haaksheid, de bijtel, e.d. Ik heb daar bij nieuw gereedschap weinig zin in en ben erg gecharmeerd door Veritas moet ik zeggen. Voor mij heeft gereedschap ook een 'feel' erbij. Zo heb ik laatst een Hitachi accu-boor/schroef machine gekocht. Prima deal, perfect apparaat. Maar.....ik kan er gewoon niet echt blij van worden. Toen ik dit zei in de winkel (een week na aankoop) keek de verkoper mij een beetje glazig aan maar ik vermoed dat jullie mij op dit vlak wel snappen....
Gisteren ook nog een nieuwe Stanley Bailey no. 4 in mijn handen gehad......nehhh

De praktijk zal er wel op uitdraaien dat ik uiteindelijk maar de helft koop omdat ik het niet weet te verantwoorden aan mijzelf, om over een paar manden alsnog de rest te kopen...Maargoed.

Gr!
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Zoals wel eerder op dit forum naar voren is gebracht is het aanschaffen van relatief duur gereedschap vaak een kwestie van nodig hebben. Zoals ik ook doe is wachten op de noodzaak en dan pas kopen. Op die manier koop je geen gereedschap waar je later van merkt dat je het niet nodig hebt of er ook een ander stuk gereedschap voor kunt gebruiken.
Begin met een goede basis set aan gereedschap en laat de rest gewoon op je af komen. Dan kan je de investering over een langere periode uitsmeren en heb je er ook meer profijt van.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Als je met ruw hout werkt, zou ik nog zoeken naar hout splijt techniek, Bijl, wig, haalmes, motorzaag, oid
2de helft van de lijst is erg nuttig om te hebben, maar al die schaven zijn behoorlijk aan de prijs, er bestaan ook houten schaven, hoor!
En ik hoor je ook niet over een inval cirkelzaag....

succes
 

simmeke

Nieuw lid
7 jan 2013
17
0
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt met 'de feel' en Veritas heeft dat inderdaad. Zelf kocht ik laatst toch een JUUMA Low Angle Jack Plane in plaats van een Veritas en man man, toch een bijzonder goed schaafje hoor. Was echt aangenaam verrast. En dezelfde 'feel' als Veritas.... voor minder dan de helft.
Werk ook met waterstenen en na wat gepruts met glasplaat en schuurpapier toch een diamantsteen van 400 grit aangeschaft. Werkt zo fijn om men stenen weer vlak te maken.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Wat die schaven aangaat: ik denk dat je er een no6 bij moet nemen. Omdat je geen frees koop zijn de sponningschaaf en de veerploeg/ploegschaaf (ik doe het lekker in het Nederlands :p ) eigenlijk nodig om die te vervangen. En als je toch bezig bent zou ik een grondschaaf/horletoet zeker overwegen.

De no6 is vooral erg fijn bij langere werkstukken. Om te slijpen zou je nog kunnen kijken naar diamantplaaten ipv de stenen. Deze zijn vergevingsgezinder en blijven vlak. Ze staan bij mij ook op de verlanglijst. :)
 
Laatst bewerkt:

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
Heb je contact gehad met Paul Sellers? Bijzonder dat je dan gaat voor schaven met beitels van A2 staal, ik dacht dat Paul daar niet echt van gecharmeerd/onder de indruk was. Hij verkondigd juist altijd dat de oude dunne (Stanley/Record) beitels prima zijn en veel sneller te slijpen.

Verder:
- Mijns inziens heb je geen honing guide nodig, uit de hand lukt prima (ik vind zelfs beter!)
- Kijk eens naar de diamantsteen van Baptist (eventueel ook de Chinese natuursteen) en het afwetten op leer met Flexcut Gold o.i.d.
- Koop de dual marking gauge van Veritas, fantastisch ding.
- Ik gebruik holdfasts van Gramercy tools, goede grip en nette prijs.
- Veritas bench dogs of puppies (2 stuks?)
- Aftekenmesje vergeten? Wel zeer belangrijk! Die van Veritas is erg goed en eenvoudig.
- Verder nog beitels (van Lidl/Aldi = prima)? Hamer voor het beitelwerk (Thorex 712 38mm)?
- Veritas is perfect spul, JUUMA schaaf zou ik zelf direct kopen, is gewoon goed.

Moet alles nieuw zijn? Er is ook veel tweedehands gereedschap van prima kwaliteit te koop.
Oude Stanleys zijn prima (vindt Paul ook). Bijvoorbeeld de grondschaaf (router plane) ik heb een Stanley 71 1/2 uit ongeveer 1910, werkt prima en het heeft een bepaalde charme... €40 o.i.d. van Ebay, Ducotools heeft ze ook voor een klein beetje meer (bijvoorbeeld http://www.ducotools.eu/pic/image/IMG_0814.JPG).

Werkbank met bankschroef kan je zelf maken, bekijk mijn topic eens (http://www.woodworking.nl/showthread.php?10741-Werkbank-voor-ambachtelijk-houtbewerken) waarin een aantal Sellers-methoden voorbij komen (poor man's router etc.)
 
Laatst bewerkt:

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Zoals wel eerder op dit forum naar voren is gebracht is het aanschaffen van relatief duur gereedschap vaak een kwestie van nodig hebben. Zoals ik ook doe is wachten op de noodzaak en dan pas kopen. Op die manier koop je geen gereedschap waar je later van merkt dat je het niet nodig hebt of er ook een ander stuk gereedschap voor kunt gebruiken.
Begin met een goede basis set aan gereedschap en laat de rest gewoon op je af komen. Dan kan je de investering over een langere periode uitsmeren en heb je er ook meer profijt van.

Ben ik met je eens. Het 'probleem' hier is dat ik het lokaal (hier in Zwitserland) erg lastig kan vinden. Hoe absurd dit ook klinkt en ik werk zelfs in de bouw (!). Dus om nu voor elk schaaf de standaar shipping costs van 20 euro te betalen vind ik een beetje suf.... :/

Ik geloof dat je een paar (zwaluwstaart)handzagen vergeet.
Ik vreesde al voor deze opmerking. Gelukkig is zelfs een Veritas maar een euro of 60 dus ik ga mij daar eens in verdiepen dit weekend :)

Als je met ruw hout werkt, zou ik nog zoeken naar hout splijt techniek, Bijl, wig, haalmes, motorzaag, oid
2de helft van de lijst is erg nuttig om te hebben, maar al die schaven zijn behoorlijk aan de prijs, er bestaan ook houten schaven, hoor!
En ik hoor je ook niet over een inval cirkelzaag....

Mijn ruwe hout haal ik bij de boswachter en kan ik dus redelijk 'nauwkeurig' op maat aangeleverd krijgen. De rest doe ik inderdaad met een bijl, maar een moterzaag is overkill. Wigjes gewoon van hout, werkt prima.
Ik moet toegeven dat ik de houten schaven totaal links heb laten liggen omdat ik dacht dat die mineur zouden zijn op ieder vlak. Uiteraard zijn er liefhebbers maar 'time goes on...'. Wellicht vergis ik mij daarin?
Voor wat betreft de (inval) circelzaag; ik vermijd expres elektrisch gereedschap, op mijn accu boormachine na.


Ik begrijp heel goed wat je bedoelt met 'de feel' en Veritas heeft dat inderdaad. Zelf kocht ik laatst toch een JUUMA Low Angle Jack Plane in plaats van een Veritas en man man, toch een bijzonder goed schaafje hoor. Was echt aangenaam verrast. En dezelfde 'feel' als Veritas.... voor minder dan de helft.
Werk ook met waterstenen en na wat gepruts met glasplaat en schuurpapier toch een diamantsteen van 400 grit aangeschaft. Werkt zo fijn om men stenen weer vlak te maken.
Hmm...

Een 'froe'! Ook zo iets dat je in de VS op elke hoek vindt, en hier moet uitleggen wat dat überhaupt is...
Ik heb inderdaad geen flauw benul wat een 'froe' zou moeten zijn. Hij staat genoteerd op mijn research lijstje ;)

Wat die schaven aangaat: ik denk dat je er een no6 bij moet nemen. Omdat je geen frees koop zijn de sponningschaaf en de veerploeg/ploegschaaf (ik doe het lekker in het Nederlands :p ) eigenlijk nodig om die te vervangen. En als je toch bezig bent zou ik een grondschaaf/horletoet zeker overwegen.

De no6 is vooral erg fijn bij langere werkstukken. Om te slijpen zou je nog kunnen kijken naar diamantplaaten ipv de stenen. Deze zijn vergevingsgezinden en blijven vlak. Ze staan bij mij ook op de verlanglijst. :)
Thnx voor je input :)

Heb je contact gehad met Paul Sellers? Bijzonder dat je dan gaat voor schaven met beitels van A2 staal, ik dacht dat Paul daar niet echt van gecharmeerd/onder de indruk was. Hij verkondigd juist altijd dat de oude dunne (Stanley/Record) beitels prima zijn en veel sneller te slijpen.

Verder:
- Mijns inziens heb je geen honing guide nodig, uit de hand lukt prima (ik vind zelfs beter!)
- Kijk eens naar de diamantsteen van Baptist (eventueel ook de Chinese natuursteen) en het afwetten op leer met Flexcut Gold o.i.d.
- Koop de dual marking gauge van Veritas, fantastisch ding.
- Ik gebruik holdfasts van Gramercy tools, goede grip en nette prijs.
- Veritas bench dogs of puppies (2 stuks?)
- Aftekenmesje vergeten? Wel zeer belangrijk! Die van Veritas is erg goed en eenvoudig.
- Verder nog beitels (van Lidl/Aldi = prima)? Hamer voor het beitelwerk (Thorex 712 38mm)?
- Veritas is perfect spul, JUUMA schaaf zou ik zelf direct kopen, is gewoon goed.

Moet alles nieuw zijn? Er is ook veel tweedehands gereedschap van prima kwaliteit te koop.
Oude Stanleys zijn prima (vindt Paul ook). Bijvoorbeeld de grondschaaf (router plane) ik heb een Stanley 71 1/2 uit ongeveer 1910, werkt prima en het heeft een bepaalde charme... €40 o.i.d. van Ebay, Ducotools heeft ze ook voor een klein beetje meer (bijvoorbeeld http://www.ducotools.eu/pic/image/IMG_0814.JPG).

Werkbank met bankschroef kan je zelf maken, bekijk mijn topic eens (http://www.woodworking.nl/showthread.php?10741-Werkbank-voor-ambachtelijk-houtbewerken) waarin een aantal Sellers-methoden voorbij komen (poor man's router etc.)

Mijn contact met Paul Sellers was maar kort hoor; ik heb nog geen cursus o.i.d. bij hem gedaan. En ik weet dat hij de pre-WO2 schaven prima vind maar, ookal kun je ze in Nederland op marktplaats vinden, hier in Zwitserland vind je enkel een paar houten schaven met scheuren en hoeken eruit. That's it en welgeteld 1 (!) metalen record schaaf. That's it.
Het A2 staal heb ik gekozen omdat ik het VM11 (of hoe het ook heet) een beetje overkill vond.

Voor wat betreft de rest van je lijstje:
- Mijns inziens heb je geen honing guide nodig, uit de hand lukt prima (ik vind zelfs beter!) - Wellicht heb je gelijk; ik heb alleen af en toe was outdoor messen geslepen en dat doe ik uit de hand. Die hoeven echter niet zo scherp als een schaaf...
- Kijk eens naar de diamantsteen van Baptist (eventueel ook de Chinese natuursteen) en het afwetten op leer met Flexcut Gold o.i.d. - Ik had inderdaad goede dingen gelezen over de diamantsteen van Baptist. Ik ga even kijken of ik meer zaken bij Baptist kan halen i.v.m. verzendkosten naar Zwitserland.
- Koop de dual marking gauge van Veritas, fantastisch ding. - Ja, die staat op de lijst :)
- Ik gebruik holdfasts van Gramercy tools, goede grip en nette prijs. - Precies die stond op de lijst
- Veritas bench dogs of puppies (2 stuks?) - Idem
- Aftekenmesje vergeten? Wel zeer belangrijk! Die van Veritas is erg goed en eenvoudig. - Ik dacht gewoon mijn Zwitsers zakmesje te gebruiken....scherp mesje is een scherp mesje...right? Of zie ik hier iets over het hoofd?
- Verder nog beitels (van Lidl/Aldi = prima)? Hamer voor het beitelwerk (Thorex 712 38mm)? - Ik heb nog een 3-set Stanley liggen. Die ga ik eerst eens verslijten. Hamer met 'zachte' kop heb ik nog liggen.
- Veritas is perfect spul, JUUMA schaaf zou ik zelf direct kopen, is gewoon goed. - I.c.m. de opmerking van Simmeke moet ik wellicht mijn idee over Juuma een beetje bijstellen. Scheelt wel een godsvermogen.

Wat mij betreft hoeft zeker niet alles nieuw te zijn maar aangezien hier in Zwitserland geen ster te vinden is moet alles vanuit het buitenland komen. Zodoende moet ik alles ongezien kopen, verzendkosten betalen en douane kosten. Dan is het verschil met nieuw uit Duitsland halen niet zo groot meer aangezien ik op nieuwe producten geen BTW hoef te betalen (uiteraard bij de grens wel de Zwitserse BTW). Ik ga wel even contact opnemen met een paar lokale hout ateliers om uit te vinden waar ze hun zooi vandaan halen, want ik snap er de ballen van.

Werkbank heb ik een paar weken terug in een drieste bui in een paar dagen in elkaar gezet. Het blad heb ik expres nog niet vastgezet zodat ik wellicht nog een verdieping erin kan zetten (ik ben er nog niet over uit of ik dat nu fijn vind of niet...) en een apron (grote verticale plaat aan de voorkant...?) erop kan zetten en aan kan passen aan een goede kwaliteit bankschroef. Er zit nu een 'standaard' bankschroef op het blad gemonteerd maar daar ben ik niet heel blij mee. Voor de time being ok maar er moet snel een meubelmakers bankschroef op komen. Ik ga je topic iig even bekijken :)
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik weet niet of je nog vrienden of familie hebt in Nederland waarmee je op goede voet staat, maar dan zou je op Marktplaats de gereedschappen kunnen zoeken en uitonderhandelen, en dat dan een van de familie of vrienden deze ophaalt. Wanneer er dan een stuk of wat klaarliggen kunnen ze op bezoek komen of ze opsturen naar Zwitserland. Dat kost wellicht wat meer tijd, maar dat scheelt ook flink centen.

Ik had laatst namelijk een Stanley no78 voor 2 tientjes, een tijd daarvoor een no6 voor ook 2 tientjes en daarvoor een ouderwetse no4 met 2 beitels voor 25 euro. Nieuw zou dat toch rond de 200/250 euro uitkomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.