Voorbereiding voor de grote Woodworking.nl lijm test!

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een plan waar ik al lang mee rond loop, een grote Woodworking.nl lijm test. Compleet met filmpjes, foto's, voor en door onze forummers van Woodworking.nl. Maar het wordt een monsterklus als we breed en diep er in willen gaan en het vergt ook veel voorbereiding. En we moeten dingen onderzoeken waar we wat aan hebben. Deze discussie is om eerst te inventariseren hoe wel willen testen, lijmen we hout koud op elkaar, langs hout, kops hout. Hout met verbindingen, pen/gat, vingerverbinding, lamello, deuvels, domino. Voor binnen en of buiten, welke houtsoorten, welke lijmen en dan natuurlijk welke combinatie van hout, lijm en condities als binnen en/of buiten. Om onze fantasie te laten gaan kunnen we van alles bedenken, maar om het een beetje praktisch te houden moeten we onszelf ook weer beperkingen op kunnen leggen. Om fouten te voorkomen moeten we alle testen minimaal dubbel uitvoeren. Mijn idee is dat ons uitgangspunt de lijm moet zijn. Dus een lijst met lijmsoorten die we willen testen en onder welke condities. Moet je d2 bloot stellen aan een dag onder water b.v. dus houden we ons aan de voorschriften van de leverancier, of gaan we ook een beetje de grenzen opzoeken en doen we misschien een verassende ontdekking? Als bijlage even stiekem een oude test uit Fine Woodworking, waar nog wel eens aan gerefereerd wordt.

Laat maar horen!

jaap

ps. ik maak dit onderwerp tijdelijk sticky zodat het bovenaan blijft staan
 

Bijlagen

  • 124=56-hoe sterk is lijm.pdf
    854,1 KB · Weergaven: 262

Domi84

Nieuw lid
18 jun 2013
6
0
Lijkt mij een interessante test. Geeft in ieder geval antwoord op een vraag die bij velen speelt(tenminste bij mij).

Mijn eerste gedachte is dat je een lijst van veel gebruikte en goed verkrijgbare lijmen moeten opstellen. Misschien aangevuld met een paar "exoten".

Daarnaast ook een lijst met veel gebruikte (generieke) verbindingen.

De test opstelling is in het artikel wel heel klinisch. Mijn idee zou zijn om te werken met afgewogen gewichten(zakken zand bijvoorbeeld) die op een bepaalde afstand gehangen worden.

Qua D1/2/3/4/ is volgens mij lastiger. Een dag water is niet representatief. Een jaar in de regen is representatiever. Duurtest eraan plakken?

Ga dit draadje eens volgen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik ben wel benieuwd naar de prestatie van de Bison PU Tix uit de pro-lijn. Deze gebruik ik eigenlijk het vaakst. Droogt niet supersnel maar is wel heel erg stevig naar mijn ervaring. Dus ik ben wel benieuwd naar een vergelijkende test
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik denk dat wil je een echt goede test wilt hebben, je veel verschillende soorten verbindingen moet maken met verschillende materialen.
Bepaalde lijmsoorten zijn universeler inzetbaar, maar zal daardoor voor een specifieke lijmtaak zwakker zijn. Ook zijn er lijmsoorten die poreus met niet poreus kunnen verlijmen en daardoor zwakker zullen scoren op hout/hout verbinding.

Welke lijm je uiteindelijk het beste kan gebruiken hangt uiteindelijk ook van de toepassing af.
Of we moeten de pvac lijmen onderling vergelijken en de constructie lijmen apart van de montage kitten etc.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wat me ook belangrijk lijkt om te testen is hoe de lijm sterke schommelingen in vochtigheid overleeft. Is wel lastig testen, want het duurt wel even voor het hout de omgevings vochtigheids graad heeft overgenomen. Maar je zou een paar verbindingen eens een tijdje buiten kunnen leggen in de herfst en daarna weer drogen bij de CV of zo.

Wat dat betreft is dit testje interessant. Beenderlijm doet het beter dan witte houtlijm als het buiten ligt:

http://pegsandtails.wordpress.com/2013/04/07/the-efficacy-of-animal-glue/
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Wat praktische ideetjes die in mijn hoofd opborrelen:
  • Laat de verbindingen op een gestandaardiseerde manier maken door forumleden
  • Het ontwerp van de verschillende verbindingen op het forum publiceren analoog aan de kistjes-projecten
  • Iedere verbinding wordt, per lijmtype, door minstens twee mensen gemaakt
  • Iedereen maakt iedere verbinding twee keer, zo zijn er altijd minstens 4 testobjecten per type verbinding/lijmsoort. Daarmee wordt toevallige extreme testwaarden een beetje uitgemiddeld.
  • Voortgang van de fabricage houden we bij in een apart topic, net als bij de kistjes.
  • Nadat alle verbindingen zijn gemaakt doen we ergens een forumdag, waarbij ook de meetapparatuur aanwezig is.
  • Onder het genot van een oliebol/appelflap/kop koffie etc. gaan we alle verbindingen testen.
  • En zo hebben we weer een gezellige, doelmatige leuke woodworking.nl dag.
  • Het hout wordt centraal ingekocht bij Masave, zo hebben we wat dat betreft gelijkwaardige constructies en komt het puur op de lijm aan.

Schiet er maar op, het is bedoeld als voorzetje.

groet, Karel
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Persoonlijk zou ik er voor zijn om de test op 1 'gestandaardiseerde' lokatie, onder supervisie van 1 persoon uit te voeren. Dat komt de representativiteit/vergelijkbaarheid van resultaten beslist ten goede. Wellicht kan Rick wat werkplaatsruimte aanbieden ;-)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@henkverhaar, daar ben ik ook voor, maar bij Rick kunnen we ook niet meten. Het hele proces bestaat m.i. uit een aantal delen.

- globale beschrijving wat we willen gaan doen, hoe we het gaan doen en wat de resultaten, de doelen moeten zijn.
- welke lijmen
- welke houtsoorten
- welke testen, mbt verbindingen, condities als vocht etc
- het maken en verlijmen van alle proefstukken
- het testen zelf
- resultaten samenvoegen, filmpjes, foto's verslagen en meetgegevens
- borrel!

Voor consistentie moeten het maken van de proefstukken op 1 locatie gebeuren. De speling in een houtverbinding is van grote invloed (denk ik, moeten we nog testen natuurlijk) op de sterkte. De condities waaronder gelijmd wordt moeten ook dezelfde zijn. Het uiteindelijke testen moet met geschikte apparatuur gebeuren en daarvoor zat ik te denken aan een hoge school oid waar ze over deze spullen beschikken.
Ben ik nu nog een stap vergeten of moeten we 1 stap opsplitsen?

jaap
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Misschien is een instalatie waar je een gelijke trek kracht op kan zetten. en daarna verder kan uitbouwen tot de verbinding breekt.

Wat voor materiaal willen we gebruiken. alleen massief hout of ook plaatmateriaal?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Leuk zoon forum test,
enige kanttekening van de test van mathias wandel, of van testen uberhaupt, ik maak een verbinding en stress deze zoveel dat ie kapot gaat. is net zo iets als de "zuinigheid" van auto's testen in het lab, en dan met deze gegevens reclame maken. Natuurlijk wel interssant maar niet relevant. (misschien als je het hout op een werktuigbouwkundige manier toepast)
mij lijkt het vooral nuttig een test met lijm techniek in combinatie met vochtigheid.(kopshoutensnijplankjes) Een ander punt wat ik graag zou testen is duurzaamheid. Dan moet je toch over een lange adem beschikken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Een ander punt wat ik graag zou testen is duurzaamheid. Dan moet je toch over een lange adem beschikken.

Er staat ergens zo'n kist van een pharao in een museum die gelijmd is. 3000 jaar oud. Iemand zo'n lange adem? :cool:
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Is de overschilderbaarheid ook een idee om mee te nemen in de test?

Ja, dat kan en ook de schuurbaarheid. Laat de uitgeperste lijm eenmaal uitgehard zich goed schuren of smeert je schuurpapier dicht.

@blom3dd, ja, daar heb je ook een punt. Het gaat mij niet zo zeer om een winnaar, maar wel om te weten of de lijm goed genoeg is voor je klus. Verschil tussen d2 en d4 in de praktijk, is bruislijm echt zo goed, epoxy op vochtig eiken etc.

jaap
 

Domi84

Nieuw lid
18 jun 2013
6
0
@henkverhaar, daar ben ik ook voor, maar bij Rick kunnen we ook niet meten. Het hele proces bestaat m.i. uit een aantal delen.

- globale beschrijving wat we willen gaan doen, hoe we het gaan doen en wat de resultaten, de doelen moeten zijn.
- welke lijmen
- welke houtsoorten
- welke testen, mbt verbindingen, condities als vocht etc
- het maken en verlijmen van alle proefstukken
- het testen zelf
- resultaten samenvoegen, filmpjes, foto's verslagen en meetgegevens
- borrel!

Voor consistentie moeten het maken van de proefstukken op 1 locatie gebeuren. De speling in een houtverbinding is van grote invloed (denk ik, moeten we nog testen natuurlijk) op de sterkte. De condities waaronder gelijmd wordt moeten ook dezelfde zijn. Het uiteindelijke testen moet met geschikte apparatuur gebeuren en daarvoor zat ik te denken aan een hoge school oid waar ze over deze spullen beschikken.
Ben ik nu nog een stap vergeten of moeten we 1 stap opsplitsen?

jaap

Eigenlijk ben je bij stap 1 al te ver. Aanleiding, probleemstelling, doelstelling, hoofdvraag en deelvragen. Met andere woorden, op welke vraag wil je een antwoord? Klinkt en is saai maar het voorkomt wel dat je verdwaalt in je eigen onderzoek :) en dat je 1000 proefjes moet gaan doen.
Misschien moeten we gewoon met de aanleiding beginnen?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Inderdaad, I stand corrected. Het testen van slis-, half-hout-, pen-en-gat-, deuvel- en dominoverbindingen zegt meer over de verbindingstechniek dan over de lijm. Dat is niet wat je wilt onderzoeken.

Als je puur de lijm wilt testen kan je denk ik volstaan met een trek- en een schuif-test. Lijm twee stukken hout op elkaar, laat het uitharden volgens de gebruiksaanwijzing en probeer het van elkaar te trekken of te schuiven. De kracht die bij die bewerkingen nodig is die telt.

Dan kan je de te lijmen oppervlakken nog varieren met al dan niet kops hout en met verschillende houtsoorten. Volgens mij heb je dan al genoeg variabelen voor een uitgebreide test. Als je 8 lijmen en 4 houtsoorten op kops en niet-kops hout op benodigde trek en afschuifkracht (=2) wilt testen heb je al 8 x 4 x 2 x 2 is 128 verschillende testen uit te voeren. Om dan een test uit een minimum (3? 5?) aantal gelijke tests wilt uitvoeren om uitschieters in de testresultaten uit te kunnen filteren schiet het aantal tests al snel in de honderden.......
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik sluit me aan bij Domi 84 en denk dat de opmerking van houtenklaas hout snijdt :eek:
Het is een uitdaging misschien is het verstandig om het een homogeen stuk te beginnen mdf uit een plaat (wel een beetje vloeken in de kerk) Het is trouwens een heel veel gebruikt materiaal. Maar nu ik dit schrijf denk ik dat als je er krachten op los laat dat je tot de conclusie komt dat de lijm sterker is dan het mdf.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Persoonlijk zou ik er voor zijn om de test op 1 'gestandaardiseerde' lokatie, onder supervisie van 1 persoon uit te voeren. Dat komt de representativiteit/vergelijkbaarheid van resultaten beslist ten goede. Wellicht kan Rick wat werkplaatsruimte aanbieden ;-)

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. De enige manier om testen echt te vergelijken is om ze in eenzelfde omgeving te bewaren cq te testen. Tijdschema's maken. Na 1 dag, 2 dagen, een week, 28 dagen en een half jaar. In de eerste week is zelfs het tijdstip waarop je beproeft van belang. 24 uur is 24 uur en geen 22 of 26..

Ook niet geheel onbelangrijk: een referentie: waar kan je je resultaten mee vergelijken? Zonder dit is een wetenschappelijk experiment eigenlijk waardeloos. Maar om een referentie te verkrijgen zal je een gestandaardiseerde test moeten ontwikkelen en de referentie moeten opbouwen tot je over een periode van tijd met hetzelfde materiaal constant resultaat verkrijgt in een gecontroleerd milieu. Met die referentie voorkom je dat je 10000 proefjes moet doen. Eigenlijk zou je dat voor elke houtsoort moeten doen, maar dat lijkt me hier wel overbodig.

Ook: hoeveel lijm gebruik je? Dit is hierin volgens mij een hele belangrijke. Er zit hier genoeg ervaring om te weten hoeveel lijm er per lijmsoort nodig is voor een goede verbinding. Spreek hier een standaard voor af en gebruik, tot op de tiende gram, dezelfde hoeveelheid lijm op eenzelfde glad geschaafd oppervlak van vooraf bepaalde afmetingen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.