Houd het simpel

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Een probleem waar ik al geruime tijd tegenaan liep is het degelijk vast- en tegenhouden van de planken die ik aan het schaven was. Soms schroefde ik schroeven in het blad van mijn werkbank, maar die braken na geruime tijd af, met het resultaat dat het werkstuk en ik op de grond lag omdat de weerstand opeens wegviel. Ook eens een poging gedaan met een lijmklem, maar die is te hoog. Als je een keer doorschiet met de schaaf heb je een buts in de voorkant.

Ik had al eens de werkbankklemmen van Veritas in mijn handen gehad, en besefte vandaag opeens dat die wel heel erg makkelijk na te maken zijn, maar dan van hout. Zo gezegt, zo gedaan. Had nog een stukje taxus liggen, en binnen tien minuten had ik twee werkbankklemmen, helemaal voor niks. Twee gaten boren in de werkbank, en klaar. En ze werken perfect ;) .

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Je moet er nog een paar extra maken in verschillende hoogtes. Ik schaaf wel eens tot zo'n 4mm met de in hoogte verstelbare bankhaak. Het is toch leuk als je dan niet eerst iets hoeft te gaan maken, maar gelijk aan de slag kunt.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Daar heb je gelijk in Seek, dat zal ik binnenkort ook doen. Dit idee kwam ineens boven, en heb het ter plekke uitgevoerd, zonder het verder uit te werken. Maar het is inderdaad handig om een voorraadje van die dingen te hebben.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Prima oplossing inderdaad. Topic titel had ook kunnen zijn: Hout het simpel :)

Nu maar hopen dat het heel blijft tijdens je krachtsinspanningen, anders lig je weer tussen de houtkrullen :lol:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.