grote machines verplaatsen

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Hoi,

ik ga morgen kijken naar enkele grote machines.

2 Topies, een vandiktebank, schaafbank en grote lintzaag.

Allemaal tweedehands, dwz dat ik een mooie klusje aan m'n vingers zal hebben (als deal doorgaat) om dit allemaal te verplaatsen.

Ik dacht om zoiets te huren
http://www.boels.be/nl/huren/hijs-heftechniek/materiaalliften/krachtarmlift-1

Denken jullie dat dit voldoende is?
Een zware aanhanger + trekvoertuig is al ok. Enkel het heffen ben ik nog niet uit.

Zijn er nog dingen waar ik zou moeten mee rekening houden?
Apparaten zijn vrij 'oud' zeg maar, dus wrs alles in gietijzer.
 

tuoh

Oud hout
Beter een demontabel hefportaal meenemen samen met een kettingtakel. Machine optakelen en aanhanger eronder rijden en klaar is kees. Bij zo een lift zitten meestal de poten in de weg en kan je dus niet dicht genoeg bij de machine komen. Als het grote gietijzeren machines zijn is een hefvermogen van 600kg ook aan de lichte kant. Hou hier ook rekening mee voor de geschikte hijsbanden!! Zelf gebruik ik altijd hijsstroppen van 3ton.
Vergeet ook geen palletkar om machines eventueel te verrijden. Ook een zware "pens" en wat stukken vulhout is een pré om machines de eerste centimeters te lichten. Succes met de klus.
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Laatst bewerkt:

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Dat weet ik ook nog niet. Ik zal zien hoe ze staan. Hopelijk kan ik er een beetje goed bij ...
We zullen zien. Morgennamiddag ... ben benieuwd!
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Mijn vader verplaatste zijn machines vroeger met behulp van 2 palletwagens en een of twee domme krachten om de machine aan een zijde iets op te lichten om een palletwagen eronder te krijgen. Dan aan de andere zijde wederom met de domme kracht(en) machine iets optillen en de andere palletwagen eronder.

Om een machine te verhuizen naar een andere locatie werd altijd gebruik gemaakt van een wagen met laadlift. Daar werd de machine dan opgereden.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Is wel duur om een dagje te huren..... Weet niet van waar je bent in België.... Heb indertijd zelf een kettingtakel gekocht (2 ton), van een goedkoper merk, heeft 50 euro ofzo gekost... Vind je ook wel op 2dehandssites. Om het aan te hangen kan je ook wel wat verzinnen met wat houten balken ('bruggen'....), schoren, zware lijmklemmen, een paar bouten etc... Is er in de buurt geen fruitboer ofzo met een vorklift... zijn misschien bereid om voor een prijsje even te komen heffen als je zelf de spullen eerst op palletten zet...
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Tjah ... niet echt. Het is 40km verderop, dus even in de buurt is het niet. En zelf met een vorklift werken ... noooo :) daar begin ik niet aan. Ik zal eerst eens gaan kijken ...

voor hetzelfde geld is het niets, of weegt het véél minder dan gedacht.
Nu, het zijn machines van een pro timmerman ...

We zullen zien.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
De kans dat het veel minder weegt is gering...

Wat betreft het hijsen hangt veel van de situatie ter plaatse af...
Hier was het probleem machines de kelder inkrijgen. Is via werkput in garage gebeurd: Balk tegen plafond bevestigd met stutten (zo van die dingen waar ze in de bouw de welfsels en overspanningen mee stutten). Balken over werkput. Vrachtwagen met losklep lost machine. Met transpalet op de werkput gereden. Met de takel iets omhoog. Transpalet naar de kelder via keldertrap. Balken weg. Voorzichtig naar beneden takelen.... Met de transpalet machine op zijn plaats....

Het hefportaal is zeker een knappe oplossing, maar ik vind de huurprijs nogal hoog.... Misschien kan je een alternatief vinden ter plaatse mits wat improvisatie. Misschien kent de verkoper wel iemand met een vorklift...

In elk geval veel succes met de (toch wel leuke) onderneming.
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Helaas is het niets geworden.

Machine's stond vol roest (incl messen, toppieassen, ...) , geleiders konden nog amper verduwd worden, vandiktebank kon ik niet meer omhoog en omlaag doen.
Machine's waren ook enorm oud. Oudste vlakbank was +100jaar... ok, was leuk, maar helaas heb ik de tijd en budget niet om dat de restaureren.

Ik wist niet wat het ging worden aangezien ik niets wist over de machines. Een collega van mij, haar vader, verkocht ze ... meer had ze er ook niet over verteld.

Nuja, wie niet waagt :)

Misschien volgend jaar een nieuwe hammer vandikte/vlakbank dan maar? :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.