Demontabele werkbank in wording

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Goedendag medeWoodworkers,

Bij mijn voorstelronde heb ik aangegeven dat ik, als eerste werkstuk sinds (zeer) lange tijd, bezig was met een werkbank. Hierbij het verslag van de vorderingen tot nu toe.
Als bij de introductie aangegeven, kan ik toch wel merken dat je er "even" tussenuit bent geweest. De eerste blunder: hout kopen bij de bouwmarkt. Wetende dat mijn vurenhouten zaagbok van ruim 30 jaar oud nog steeds leeft, besloot ik de werkbank ook in vuren uit te voeren, en ach, bij de bouwmarkt kun je dat geschaafd krijgen. Vol enthousiasme daar balken uitgezocht voor het eerste deel. Goed kijken natuurlijk of er geen "krom en hoerige" tussen zitten. Hop naar huis en starten maar.......

00_Tekening.jpg
Tekening werkbank

:p Potjandrie, daar kwam ik bedrogen uit. Geen vlak blad, want de balken zijn afgerond! Maar goed, schaven maar. Dat deden we vroeger op de MTS toch ook! .Maar dat viel dat even tegen. Blijkbaar is de basis verder weggezakt dan ik wil toegeven. Maar goed, oefening baart kunst.

01_BladInWerkbankSchaaf.jpg
Schaven van het werkblad

De zwaluwstaart verbinding voor de randligger ging goed! Deze had ik nog nooit gemaakt. Op school was het pen-gat of halflips. Vol enthousiasme over het resultaat snel naar de winkel om hout voor de poten te halen. Bijna sluitingstijd, dus opschieten. En daar ging het fout……. Niet opgelet en balken gehaald die bijna een pirouette hadden gedraaid. :mad:
Wanhopig toch geprobeerd deze onderling te verlijmen, want ja, zonde van het geld om ze niet te gebruiken. Dat ging nog wel, maar daarna het schaven natuurlijk niet meer (conditie/ gebrek aan techniek). En dat wilde ik nu wel goed hebben, want in de poten komen een hoop verbindingen.
Dus op zoek naar een mogelijkheid om de boel te vlakken en op dikte te brengen. :confused: Gelukkig bracht Rick uitkomst door zijn werkplaats en ondersteuning aan te bieden. Spullen onder de arm, en op naar Zwolle!
Ook het bedienen van de machinerie was een tijd geleden, maar na het ondersteuning van Rick, kwam ook dat weer bovendrijven. Al met al een leuke ochtend met een gezellig team en onderkomen.:D

Het bezoekje aan Zwolle heeft een “boost” gegeven. Hoewel de weekenden niet allemaal vrij waren (werk en verplichtingen), heb ik de afgelopen periode toch weer wat kunnen doen. Zo heb ik de afgelopen periode de verbindingen gemaakt voor de leggers waarop het blad komt te rusten. De bovenzijde van de poten worden het verbindende element (vrij logisch) dat onderstel en blad bij elkaar moet houden. En dat zonder lijm, want de bedoeling is dat ik een deel van het blad kan demonteren zodra ik de werkbank tegen de muur plaats. Ik kan hem namelijk niet permanent midden in de garage opgesteld laten staan.:rolleyes:

03_PootVlak.jpg
Afzagen bovenzijde van de samengestelde poot

Om een en ander demontabel te krijgen en toch goed stevig heb ik de volgende verbindingen bedacht.


05_PootVerbindingSchets3D.jpg
Schets verbinding poot, ligger en rand werkblad


06_PootVerbindingSchets.jpg
Detail verbinding poot, ligger en rand werkblad

Op bovenstaande is te zien hoe de ligger (donker bruin), poot (licht bruin) en rand werkblad (geel) zijn verbonden. De haak aan de ligger zorgt er voor dat de poten niet naar buiten vallen, de haak aan de rand van het werkblad idem. Zo blijft alles gefixeerd.
Buurman komt regelmatig even kijken. Want als ik aan de klus ben, kan ik hem niet bezig houden met Wordfeud ;). Vragend naar mijn planning, kan ik alleen maar antwoorden dat ik hoop dat de werkbank volgend jaar af is.

04_PootVerbinding.jpg
De eerste verbinding is gereed

En hier het resultaat. Ligger en poot zijn verbonden. De ligger heb ik iets boven de poot laten uitsteken, waardoor het blad straks alleen/ vlak op de liggers rust. Na alle vier de poten en beide liggers te hebben gerealiseerd, volgt het “test” momentje. Of eigenlijk gewoon eens kww (kieken wat ‘t wordt).;)

07_TestOnderstel.jpg
KWW – Stark wark

Over dit resultaat ben ik niet geheel ontevreden. Op naar de volgende verbinding, namelijk aan de onderzijde van de poten. Ook hier natuurlijk weer wat ingewikkelds bedacht. De lange zijde laat is de ligger middels zwaluwstaart in de poot vallen.

09_VerbindingLiggerSchets.jpg
Schets swaluwstaartverbinding lange onderste ligger

Deze verbinding zorgt ervoor dat de poten niet naar buiten kunnen wijken. De eerste verbinding is ook al gerealiseerd.

08_VerbindingLigger.jpg
Zwaluwstaartverbinding lange onderste ligger
Deze zit er redelijk strak in. Voor de verbinding van de korte onderste liggers had ik een haakverbinding bedacht, tenminste op schets. :confused:

10_VerbindingLiggerSchets.jpg
Schets detail aanzicht ligger


Wordt vervolgt……..
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Vervolg


12_VerbindingLiggerSchets.jpg
Schets detail verbinding lange en korte ligger


Vandaag een dagje vrij genomen om verder te gaan. Mijn oude werkbank bleek echter bezet. :rolleyes:

11_WerkbankBezet.jpg
Werkbank bezet - Onze hond was aan een borstelbeurt toe

Doordat de werkbank bezet was, kan ik alleen naar het resultaat tot nu toe staren. Soms kan dat geen kwaad. Ik bedacht mij dat deze laatste verbinding niet zo slim is. Ik denk er nu aan, om deze als zwaluwstaart uit te voeren in plaats van met een haak. Is toch iets minder fragiel.:confused:
De bezetting van mijn werkbank heeft er ook toe geleid, dat ik dit deel van het verhaal heb kunnen noteren en delen.

Wordt vervolgt……..
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Mooie verhaal man! Ga dit volgen. Wat betreft de hond, die moet je zo nu en dan z'n gang laten gaan, want zo te zien borstelt die het werkstuk makkelijk schoon:D

Helemaal off topic maar kan het niet laten als liefhebber. Deze drukte maker leeft naast onze golden retriever.

kinky.jpg
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
@ Huib, Ik hoop dat je dan een beetje geduld hebt. Als gezegd zal mijn werkbank niet 1, 2, 3 klaar zijn. Mooie actie foto van jouw hond overigens!

Na de, vreedzame, ontzetting van de workmate, heb ik 's avonds nog even een verbinding klaargemaakt.

13_ZwaluwstaartPoot.jpg

Op bovenstaande foto is de zwaluwstaart in de poot in de maak.

14_LangeLiggerVerbonden.jpg

Nu er twee verbindingen gereed zijn, even passen natuurlijk. :) De linker verbinding moet nog ietsje aangepast worden. Ligt net niet vlak.
Ondertussen nog even nagedacht over de verbinding met de korte legger. Hier in ik op twee gedachten.

Gedachte 1: zwaluwstaart verbinding met de lange legger :confused:

15_VerbindingLiggerAlt1.jpg

Gedachte 2: de pen borgen middels een houten pin

16_VerbindingAlt2.jpg

Hoewel het een uitdaging is om gedachtegang 1 te realiseren, denk ik dat het praktischer is om de tweede variant te realiseren. Het demontabele gedeelte van de werkbank betreft de korte zijn. Vrijstaand een werkbank van circa 800mm, tegen de muur een werkbank van circa 500mm. Dit betekent dat de lange zijden niet per se (persé) gedemonteerd hoeven te worden. ;) Alleen als ik de werkbank echt helemaal demontabel wil hebben, zal ik voor variant 1 moeten gaan (of een alternatief). Gelukkig heb ik dit weekeinde geen tijd om te klussen zodat ik nog even hierover kan nadenken. :confused:

Wordt vervolgd ......
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Beetje mosterd aan het eind van de maaltijd maar kijk toch ook eens op dit forum bij het item van David 80 "(semi)mobiele werkbank" gestart op 31 januari 2011. http://www.woodworking.nl/showthrea...ele-werkbank-maken&highlight=mobiele+werkbank
Ik geloof dat vanaf blz 3 van dat item een aantal interessante aanwijzingen voor demontabele verbindingen staan van o.a Tuoh. Er staan nog een paar draadjes op dit forum met leuke oplossingen

(maar misschien kende je die wel :)).

Zelf ben ik bezig een bank te bouwen en gebruik 150 mm lange M10 trekbouten. Is een minder houtige techniek natuurlijk.

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Bedankt voor je reactie, Klaas. Ik had tijdens het afstruinen van de site de werkbank van de door jou aangegeven link ook al gevonden. Als je naar de sketchup tekening kijkt, zie je dat het oorspronkelijke plan hierop aansluit met de doorstekende delen van de lange regel waar een wig doorheen steekt. Ik wil echter de korte regel kunnen uitwisselen, zodat ik het achterste deel van het blad kan verwijderen cq rechtop kan zetten tegen de wand als ik de volledige werkbank niet nodig heb.
Voor de korte regels kan ik het principe van het doorsteken niet gebruiken omdat dit dan in de knel komt met de beoogde bankschroef (legvise).
Toch ga ik het draadje nog een keer bestuderen, want wellicht dat het me helpt bij het vinden van de juiste oplossing.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken en de link!
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Mooi verhaal. Daar heeft WR1944 toch al "last" van. Het verslag van het bureau dat hij heeft gemaakt was ook leuk om te volgen!
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Het is weer een tijdje geleden dat ik aan mijn werkbank heb kunnen werken. In december heb ik waarschijnlijk iets meer tijd om er aan te werken! :p
Vandaag in ieder geval wat kunnen doen. Heb vandaag de pennen en gaten gemaakt van de onderste regels. Pennen zagen en bijsteken, gaten beitelen en dan passen en meten.
Dit betekent dat het onderstel bijna klaar is, althans van de grote versie. De korte leggers maak ik later.......:rolleyes:

image.jpg
Volgende stap is alle poten op lengte maken. ....
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Goedenavond medeforummers, Met spierpijn op de bank schrijf ik deze update. Dat krijg ja als je in plaats van in een gemakkelijke bureaustoel de al een paar dagen de hele dag aan de klus bent. Niet alleen aan de werkbank, maar ook, letterlijk, rondom huis. Dinsdag bijvoorbeeld in de kou (brrr... ook dat ben je achter het bureau niet meer gewend) een dakgoot "ontbladerd". En een lek in een golfplaat tijdelijk gedicht. Deze zal een keer vervangen moeten worden, maar eerst moet het maar wat warmer en droger worden en ik moet de juiste vervangende plaat nog vinden. :confused:

Maar goed... de werkbank...
Ik heb er verschrikkelijk veel lol aan om er aan bezig te zijn. Zoals je ook hier en daar op het forum leest: waarom kopen als je het zelf kunt maken! Afgelopen dagen heb ik, zoals bij de vorige update aangegeven, de poten op lengte gemaakt. Daarna ben ik begonnen om het tweede deel van het blad samen te stellen. Dus weer een zwaluwstaart verbinding maken voor de omranding (deels). Ook deze is weer aardig gelukt. :cool:
Zwaluwstaart_korte_rand.jpg
Zwaluwstaart verbinding in wording

Daarna "droog" passen om de pen van het blad af te tekenen (deel dat in de rand steekt) en uit te beitelen. Ik kon de bovenfrees natuurlijk pakken, maar ik vind het eigenlijk net zo leuk om het allemaal met de hand te doen. :rolleyes:
Droog_passen_blad2.jpg
Droog passen van de omranding (en zwaluwstaart)

Ik heb voor deze helft een iets andere werkvolgorde aangehouden dan voor het eerste deel. Al doende leert men....:p
Lijm er op en in de klemmen met de boel. En in de spanbanden, want ik heb geen lijmklemmen van 2,2 meter!
Zo, dat kan op deze wijze wel overnachten.
Lijmen_blad2.jpg
Verlijmen van de omranding

Vanmorgen de klemmen eraf. Dit gedeelte kon ik voor de koffie doen, daar hoefde ik niet bij na te denken. Door schade en schande wijs geworden, weet ik dat ik voor de koffie geen "denkwerk" moet doen zoals aftekenen en dergelijke. Dat gaat dan vaak fout. :(
Na de koffie druk aan de gang. En dan komt het moment dat de beide bladen op het frame liggen. Wat een machtig gevoel. Even wat regels in de tussenruimte gelegd om het beeld te completeren. Ik moet trouwens weer in mijn geheugen graven hoe ik dat tussenstuk vorig jaar ook al weer bedacht had. :eek:
Impresse_werkbank.jpg
Wat een jetser!

Over de totale lengte van ruim 2 meter zit er 2mm verloop in het tussenstuk. Nog even uitzoeken waar dat zit en of ik er wat aan wil doen. Daarna alle zwaluwstaarten gevlakt (bijschaven zal ik het niet noemen :eek:). De korte rand pas gezaagd. Dat ging per hoek (natuurlijk) steeds beter!
Pootverbinding.jpg
Verbinding poot, rand en ligger
Hoewel het een lastige verbinding is, ik weet ook niet of ik deze weer zou toepassen (moet ook eens terugzoeken in mijn schetsen waarom ik er op gekomen ben), is het resultaat wel leuk. Een eigenwijs streepje meranti tussen het vuur! Deze moet ik overigens nog vlakken.

ik heb meer dan 20 jaar (misschien wel 30) plezier van de Workmate, maar vandaag ook veel aan één van de bladen van mijn nieuwe werkbank gestaan. Wat een zegen dat je nu rechtop kunt werken! :D
Elke avond demonteer ik de werkbank met een bezwaard hart maar ja, de auto en fietsen vinden het te koud om buiten te overnachten...
In ieder geval wel het bewijs dat de demontabele werkbank werkt!

Wordt vervolgd.......
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Beste Rick en Meron, bedankt voor jullie reactie.
@ Rick: die bijdrage gaat nog groter worden. De staander van de bankschroef wil ik ook in meranti uitvoeren en ik heb nog twee korte liggers nodig. Binnenkort volgt wel een PB.
@ Meron: het is verbazend dat je voor het maken van een werkbank zo weinig gereedschap nodig hebt (laat mijn vrouw het maar niet horen :eek:
- beitels (Aldi)
- slijpsteen
- schaaf (ik had nog een nooitgedagt)
- hamer
- (kap)zaag
- lijmklemmen
- kruishout (Peaktool bij de leverancier uit Arnhem)
- blokhaak
- kraspen
en dat kan je allemaal zo duur maken als je zelf wilt En aangezien ik geen profi ben, doe ik het rustig aan wat betreft de prijsstelling van de aankopen. Waar ik goed en veel mee kan werken vervang ik eventueel tzt voor iets degelijks zoals de zaag.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Goedenavond medeWoodworkers,

Ik ben weer een stukje gevorderd met de werkbank. De afgelopen periode bezig geweest met het middenstuk. Hoewel ik hem esthetisch graag in een donkere kleur wilde, heb ik hem uit vuren samengesteld. Dit had ik a) nog liggen en b) was ik nog niet uit de constructie/vormgeving. :confused:
Al bezig zijnde is de uiteindelijke vorm is eigenlijk geworden zoals ik hem in eerste instantie in Sketchup had opgezet.

image.jpg
"droog" passen van het middenstuk

Aan de zijkanten heb ik een sparing gehouden waar ik de beitels tussen kan hangen als ik ze niet gebruik. :p
image.jpg
sleuf ten behoeve van gereedschap

De verbinding aan de kopse kant is weer met een zwaluwstaartverbinding gedaan. Het tweede deel heb ik met een sleuf gedaan. Even gewoon makkelijk........:rolleyes:
image.jpg
bovenaanzicht gereedschapsleuf

Tja, en dan heb ik afgelopen week ook een paar ritjes gemaakt. De eerste is naar Arnhem voor een spindel en Tungolie (lang gedubd tussen rauwe lijnzaadolie en tungolie). Nu op zoek naar voldoende poetslappen om de eerste laag (verdund met terpentijn) op te zetten......
De tweede rit was naar Zwolle. Daar lag een mooi stukje Sipo-mahonie klaar! Gewoon zonde om te verzagen. Zoals op de impressie op pagina 1 te zien, wil ik de staande bankschroef aan de onderzijde verjongen. Maar ik vind de mahonie balk zo mooi, dat ik het bijna niet durf te verzagen! :confused:
image.jpg
impressie van de mahonie voor de bankschroef

Gelukkig heb ik ook nog eerst de korte liggers te maken, kan ik rustig bedenken wat ik met de bankschroef ga doen.

Wordt vervolgd........
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Het is weer even tijd voor een update.....

Ik heb de eerste delen van de werkbank in de tungolie verdund met terpentijn gezet. Het wordt er wel mooi van, maar wat stinkt dat enorm en wat blijft die lucht hangen! Pffff...... De volgende lagen doen we als het wat warmer is met alle deuren open.

Enfin, ondertussen ook de korte liggers gemaakt en het middendeel is verlijmd. En zie hier het resultaat:

image.jpg
de werkbank in de smalle variant

De smalle variant zal tegen de wand van de garage komen. Bij grote klussen wordt de brede versie opgesteld.
Maar voordat het zover is, eerst alle verbindingen vlakken et cetera. En dan gaan we aan de bankschroef werken.

Wordt dus vervolgd.......
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Eindelijk weer even tijd en zin (energie) om even wat te doen in de garage.
Vandaag even de bankschroef gemonteerd. Hij moet nog wel in de olie worden gezet, maar dat is een werkje wat in goed overleg moet. Sommigen uit het gezin kunnen niet goed tegen de lucht, en die blijft wel even hangen.....:(
Even een fotootje. De wrengstok moet ik nog even tussen de rommel terugvinden. Dat is namelijk het nadeel van zo'n hoekje bij de werkbank....... Een ieder vindt het een ideaal hoekje om even "tijdelijk" iets te "parkeren". Even snel een klusje doen betekent altijd eerst ruimte maken.......

Werkbank bankschroef.jpg

De gaten geboord met m'n nieuwe aanwinst: de (vierkante) gatenboor die laatst op het marktplein te koop stond en aanbevolen door Wim Kluck. Deze loopt idd als een zonnetje ;)
Daarnaast nog wat aanwinsten van de afgelopen periode en een "tussendoor" werkstukje; het vogelhuisje uit Holzwerken (nr 44). Dat moet medio juli klaar zijn als verjaardagscadeautje. Ook daar ben ik vandaag weer heel even mee bezig geweest.
Voor een van de aanwinsten wacht ik nog op een filmpje van Roeland, maar ik vermoed dat ik dat filmpje eind mei zelf moet opnemen in Zwolle :D

Ik zal vanavond nog even de foto draaien. Ik ben er nog niet achter hoe dat op de iPad moet.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.