Basis Wiskunde

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Goedemiddag Rizz,

Naast de al geopperde waardevolle suggesties zou je ook gebruik kunnen maken van het internet waarop je immers ook je vraag stelde. Een bijzonder populaire site voor de beta vakken is Khan academy. Wiskunde en dergelijke uitgelegd op youtube. Inmiddels wordt ook op scholen wereldwijd al gebruik gemaakt van dergelijke youtube lessen die dan vervolgens worden toegelicht.
Ik heb mij niet verdiept in de beschikbaarheid ervan in het nederlands maar in het engels is er keus te over. Uiteraard is het nuttig om klassikaal aan de slag te gaan, maar gezien de bezwaarlijke reistijd en afstand kun je met internet een heel eind komen op tijden die je zelf bepaalt.

Heel veel succes en ik ben benieuwd,

Groet,

Balkensplinter
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
In mijn studentenjaren (Technische Natuurkunde) heb ik aan havo/vwo scholieren o.s. bijles wiskunde gegeven.
Wat mij is opgevallen is dat al mijn studenten niet konden omgaan met breuken.
Het kunnen omgaan met breuken is essentieel voor vereenvoudigingen en ook voor formules met variabelen oplossen.

Kun je (eenvoudig/vlot) 1/3 + 1/5 optellen, of 1/3 + 3 2/8 ?
1/3 - 1/5 ?
1/5 delen door 3?
1/3 delen door 7
7 delen door 1/3
7 vermenigvuldigen met 1/3
1/7 vermenigvuldigen met 2 1/3
1 2/3 + 3 4/5 optellen

Zo zijn er nog meer geintjes te bedenken met breuken.
Mogelijk erg basaal, ik weet het. Maar zoals aangegeven, mijn ervaring met mijn studenten was dat ze dit niet konden.
Mede hierdoor liepen ze vast, vonden het vak niet meer leuk en ging het bergafwaarts.

Mocht je moeite hebben met één van deze breuken, dan is mijn eerste advies over wiskunde gaan leren: leer breuken.

En verder is wiskunde gewoon een mooi vak.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
In mijn studentenjaren (Technische Natuurkunde) heb ik aan havo/vwo scholieren o.s. bijles wiskunde gegeven.
Wat mij is opgevallen is dat al mijn studenten niet konden omgaan met breuken.
Het kunnen omgaan met breuken is essentieel voor vereenvoudigingen en ook voor formules met variabelen oplossen.

Kun je (eenvoudig/vlot) 1/3 + 1/5 optellen 8/15 , of 1/3 + 3 2/8 ? 3 7/12
1/3 - 1/5 ? 2/15
1/5 delen door 3? 1/15
1/3 delen door 7 1/21
7 delen door 1/3 21
7 vermenigvuldigen met 1/3 2 1/3
1/7 vermenigvuldigen met 2 1/3 ?
1 2/3 + 3 4/5 optellen 5 7/15

Zo zijn er nog meer geintjes te bedenken met breuken.
Mogelijk erg basaal, ik weet het. Maar zoals aangegeven, mijn ervaring met mijn studenten was dat ze dit niet konden.
Mede hierdoor liepen ze vast, vonden het vak niet meer leuk en ging het bergafwaarts.

Mocht je moeite hebben met één van deze breuken, dan is mijn eerste advies over wiskunde gaan leren: leer breuken.

En verder is wiskunde gewoon een mooi vak.

Bijna.. :) Snelle denkfouten voorbehouden en het risico dat ik me hier compleet voor aap zet.. Niet alles, maar dit lukt me nog wel.. De rest is ff ophalen..

@ Balkensplinter: Mooie site en bedankt voor de suggestie. Ik heb echter wel de druk van een programma nodig en ik wil dat papiertje gewoon.. Een examen is natuurlijk wel het medium om je kennis te testen. Zelfstudie zoals jij het bedoelt is te vrijblijvend. Maar de site is natuurlijk wel als naslagwerk te gebruiken. Ondanks dat mijn Engels echt wel behoorlijk is, heb ik hier wel wat moeite mee, maar ook dat is overkomelijk..
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Rizz, je hebt ze allemaal goed (tenzij ik ook een rekenfout maak)
Alleen 1/7 vermenigvuldigen met 2 1/3 is niet beantwoord.
Dit is (1/7) x (2 1/3) = (1/7) * (7/3) = (1X7)/(7x3)=7/21=1/3

Dan ga je wiskunde alleen nog maar leuk vinden ;-)
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Dit leerden wij vroegah gewoon op school... Maar ik realiseer me dat mijn zoon hier - uit het hoofd althans - ook moeite mee zou hebben.

Dat klopt Henkverhaar, Ik heb het dus ook geleerd, maar toen ik 14 was, had ik altijd ruzie met m'n wiskundeleraar en niet zo zuinig ook. Maar hier gaat het ook niet echt om. Gegevens interpreteren en wiskundig kunnen beredeneren, is mijn grootste probleem. Dat zit allemaal nog steeds in de basis (t/m eindexamen HAVO), maar mis ik dus.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Hee, het was geen kritiek - het was voornamelijk om aan te geven dat het iets is waar hedendaagse studenten waarschijnlijk moeite mee hebben omdat ze het gewoon nooit tegen zijn gekomen...

Het nadeel van interpretatie van het geschreven woord,, :( Mijn excuus henkverhaar, ik mag me niet zo aangevallen voelen..

En 99% (1 controle met de rekenmachine, percentage aan het begin van deze zin is een benadering, want anders gaat mijn zin hierna niet op.. :D) hierboven heb ik uit het hoofd gedaan, vroegâh leerde je nog hoofdrekenen.. :) Nee da's niet waar, ook ik ben al van de rekenmachine generatie, maar ben mezelf blijven dwingen om zaken uit het hoofdje uit te rekenen
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Even een kleine update in dit topic:

Ik ben inmiddels begonnen! Het is uiteindelijk toch een LOI cursus geworden, om twee redenen. De eerste is omdat deze cursus (Praktijkdiploma Wiskunde) het beste aansluit op mijn behoefte, de tweede is dat de klassikale opleidingen zich óf op een onmogelijke locatie bevinden, óf op een onmogelijke tijd gegeven worden.

Ik ben goed op weg en zeer gemotiveerd.. Het enige jammere aan deze cursus is, is dat alles met de rekenmachine gedaan wordt en niets uit het hoofdje.. Nu weet ik nog niet hoe ik breuken moet vermenigvuldigen bijvoorbeeld..Op de rekenmachine wel, maar dat wist ik al.. Nou ja, dat kan ik altijd nog opzoeken.

Tot nu toe is het nog geen uitdaging, er is blijkbaar meer blijven hangen dan ik oorspronkelijk dacht, maar het wordt nog vele malen moeilijker en de cursus begint met de absolute basis..

Iedereen nog bedankt voor het meedenken!! :)
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Breuken vermenigvuldigen: Teller 1 x teller 2 op noemer 1 x noemer 2
Breuken delen = breuk 1 vermenigvuldigen met omgekeerde breuk 2: Teller 1 x noemer 2 op Noemer 1 x Teller 2

Alvast veel succes!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
:) Allen bedankt..

Ben inmiddels alweer zover dat ik m'n eerste 2 inzendopdrachten ingeleverd heb.. Bij beiden een score van 87% goed :D

Kijk Rhynix, daar heb ik wat aan.. :cool:
 

WR1944

Oud hout
Het werken met breuken komt vrij weinig voor in beschaafde landen. Men prefereert decimale getallen. En kom je nu en dan een breuk tegen in berekeningen dan maakt de rekenmachine daar korte metten mee. Maar in Amerika wordt nog veel met breuken gewerkt door het bezopen inch-systeem. Dus heb ik die weetjes of ezelsbruggetjes voor het werken met breuken weer uit het stof moeten opvissen.
Ook kom je zaken tegen waar je indirect met breuken wordt geconfronteerd. In winkels kom je soms aanbiedingen tegen. Product 1 is: 3 for $4 en product 2 is: 4 for $5. Dan is een beetje handigheid in het hoofdrekenen wel handig. Dan reken ik het om naar een bedrag van $20. Dan heb je 15 stuks van product 1 en 16 stuks van product 2.
En inderdaad, als je een vraag hebt, stel die op dit forum. Het barst hier van de kennis.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Het werken met breuken komt vrij weinig voor in beschaafde landen. Men prefereert decimale getallen. En kom je nu en dan een breuk tegen in berekeningen dan maakt de rekenmachine daar korte metten mee. Maar in Amerika wordt nog veel met breuken gewerkt door het bezopen inch-systeem. Dus heb ik die weetjes of ezelsbruggetjes voor het werken met breuken weer uit het stof moeten opvissen.
Ook kom je zaken tegen waar je indirect met breuken wordt geconfronteerd. In winkels kom je soms aanbiedingen tegen. Product 1 is: 3 for $4 en product 2 is: 4 for $5. Dan is een beetje handigheid in het hoofdrekenen wel handig. Dan reken ik het om naar een bedrag van $20. Dan heb je 15 stuks van product 1 en 16 stuks van product 2.
En inderdaad, als je een vraag hebt, stel die op dit forum. Het barst hier van de kennis.

Klopt, nu reken ik breuken ook al gelijk om naar decimalen, maar het ging om het principe.. :) Rekenen an sich heb ik echt geen problemen mee, kan dat redelijk snel en naar nu blijkt heb ik meer kennis dan ik tevoren dacht.

Heel fijn dat ik idd hier ook vragen kan stellen.. Ik heb nu zo ongeveer 35000x een helpende hand toegewezen gekregen.. Dit forum, vrienden, collega's, tot aan m'n manager aan toe.. Gaat helemaal goed komen! De cursus is ook redelijk in Jip en Janneke taal.. Voel me af en toe zelfs bijna beledigd door het niveau.. ;) Maar, dat zal ik snel in moeten gaan slikken, heb al even verder gekeken en dat zorgde voor een lichte overload in mijn brein..
 

Flat4ever

Nieuw lid
18 jan 2013
11
0
Mocht je je nog een keer willen verdiepen in het hoofdrekenen kan ik je het volgende boek aanraden:
Secrets of mental math; The Mathemagician's Guide to Lightning Calculation and Amazing Math Tricks; by: Arthur Benjamin and Michael Shermer

Volgens mij is deze op het vrije web wel te vinden.

Verder zou ik je zeker nog steeds adviseren om het basisboek wiskunde aan te schaffen. Dit zal je zeker hebben bij de LOI cursus.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Dank voor het advies.. Ik heb het boek ingezien en met mijn beperkte kennis is het echt niet te volgen.. Zeer summiere uitleg en er wordt verondersteld dat je zonder voorbeelden alles gelijk begrijpt. Iemand zoals ik, die meer leert van voorbeelden dan van geschreven tekst, zoals nu blijkt, heeft hier weinig aan. Er wordt nog steeds uitgegaan van een bepaalde basis..

Ik denk dat ik het met deze cursus en met alle aangeboden hulp wel ga redden. Maar nogmaals dank!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.