Basis Wiskunde

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Beste mede-forummers

Niet heel lang geleden ben ik met een nieuwe baan begonnen: onderzoeker op een betonlaboratorium, een fantastische kans! We onderzoeken in opdracht van de klant bepaalde eigenschappen van beton. Ik heb reeds wat vakspecifieke opleidingen gedaan een aantal jaar geleden in mijn vorige baan, maar nooit echt wat nuttigs gedaan met de cursussen, omdat dit meestal over constructief beton ging en ik toentertijd in de betonwaren werkte.

Nu blijkt echter dat ik ernstig tekort schiet in mijn basiskennis wiskunde, dit vooral omdat ik altijd ruzie had met de wiskunde leraar op de HAVO. En dit ga ik echt nodig hebben ivm mijn vervolgopleidingen als ik eenmaal in dienst ben. (ben nu nog gedetacheerd)

Ik twijfel nu een beetje en ik weet niet goed wat ik moet doen. Ik red me nu met de spreadsheets die al gemaakt zijn en met wat omgekeerde redenering begrijp ik meestal wel wat ik aan het doen ben. Ik blijf net zo lang zoeken tot ik het weet iig. Maar het zelf beredeneren vanaf het begin lukt niet zo goed.

Er worden overal wiskunde cursussen aangeboden, op HAVO/VWO niveau, van onderbouw tot bovenbouw cursussen, die laatste op eindexamen niveau. Maar na een gesprek met een mevrouw van de NTi wordt me vooral aangeraden om lager te beginnen.. Maar waar?

Hebben jullie tips voor me? Waar moet ik het zoeken? Wat belangrijk is: ik wil het iig thuis doen, niet klassikaal. Ik heb genoeg mensen om me heen die bedreven zijn met wiskunde die me aangeboden hebben om te helpen als dat nodig is..

Dank alvast!

Dank alvast!
 

Flat4ever

Nieuw lid
18 jan 2013
11
0
Koop in ieder geval hetvolgende boek:
Basisboek Wiskunde van Jan van de Craats en Rob Bosch
Dit is een zeer goed naslagwerk om je basisvaardigheden wiskunde onder de knie te krijgen.

Vanuit mijn ervaring met veel collega studenten (duaal en voltijd) tussen de 19 en 32 jaar bleek heel sterk dat het gebrek aan kennis van breuken een groot probleem is. Zorg dat je dus veel tijd besteedt aan breuken. Schroom ook niet om je collega's om hulp te vragen trouwens, dat vinden ze ongetwijfeld leuk om te doen ook.

Verder kan ik uiteraard niet inschatten hoe je wiskunde kennis is, maar het basisboek is naar mijn mening erg behulpzaam.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Is inderdaad een prima boek, maar daar staat ook veel stof in waarvan ik me afvraag of hij dat ooit gaat gebruiken. Vandaar mijn vraag: waar loopt de topicstarter tegenaan?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Wat ik vooral moet kunnen is het beheersen van formules, statistiek en analyse van behaalde resultaten in de proeven die ik doe.

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe mijn wiskunde kennis is, maar ik ben erg goed met cijfertjes. Voorbeeld: in de Cursus Basiskennis Betontechnologie worden er mengselberekeningen gedaan in een bepaalde volgorde volgens vaste formules. In eerste instantie kon ik die formules niet zelf omdraaien, bij het missen van bepaalde variabelen, maar leg het me 1x uit en ik kan ermee toveren. Deze cursus heb ik dan ook met het hoogste cijfer landelijk in dat jaar gehaald. Waar ik vastliep, was met de vervolgcursus Betontechnoloog (samen vormen ze het diploma Betontechnoloog), waarin er verwacht wordt dat je met zo min mogelijk variabelen tot een oplossing komt. Daarin ook weer: leg het me uit en ik kan alles doen met die gegevens, maar dan verschijnt het volgende probleem. Die beredenering mis ik.

Wat ik tot nu toe heb begrepen van het boek van van Craats en Bosch, is dat de uitleg zeer summier is en je echt wel een bepaalde basis nodig hebt om de opgaven te maken en ik weet echt niet, ik twijfel er iig erg aan of ik die basis wel heb..
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Zo'n basisboek lijkt me inderdaad reuze handig; het is al lang geleden tenslotte. Een andere bron waar ik zelf nog wel eens kijk is het wetenschapforum en dan speciaal de afdeling wiskunde. Er staan verschillende links op naar minicursussen etc.
Succes met de studie!

jaap
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Dank je voor de link, Jaap, ik zal 'm 's goed bekijken.. Als ik maar eenmaal weet waar ik kan beginnen komt het met de studie wel goed. Ik wil deze baan erg graag houden, het is leuk, interessant, het team is leuk en de verdiensten zijn ook niet onaardig.. . Ik zal hier dan ook alles voor doen. Ik doe het goed, boven verwachting zelfs (volgens mijn chef) dus ik wil die verwachting ook waarmaken..
 
Laatst bewerkt:

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Als je in de buurt van een stad woont waar ze een wiskunde faculteit hebben. Daar zijn ze vaak erg behulpzaam. Misschien kunnen ze je aan een student koppelen, die jou in een paar sessies op niveau brengt.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja ik krijg ook de indruk dat het koppelen aan een ""hulpje"" - ja, dat zou een student kunnen zijn - je hier heel goed kan helpen. Als het ""hulpje"" goed is zal binnen korte tijd helder zijn waar de theoretische hiaten echt zitten en kun je zelf verder met een passende cursus of boek. Mooi om van je motivatie te lezen :)

klaas0639
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Goeie suggesties, dank daarvoor.. :)

Na overleg met m'n chef vanochtend besloten om helemaal onderaan te beginnen, op HAVO-niveau. Dit zal ongetwijfeld in het begin makkelijk zijn, maar m'n hersens moeten ook weer op gang komen en zo kan ik wel een goede basis leggen voor het vervolg. Zoals ik schreef in mijn openingspost heb ik voldoende mensen om mij heen die wiskunde goed beheersen, dus ik kom er zo wel.

Mijn baas heeft overigens het liefst dat ik klassikaal iets ga doen, want die interactie is unbeatable, maar dan komt de eigenwijs in mij naar boven.. Wil het zelf doen.. :)

Nogmaals dank voor de reacties, ik heb er toch iets aan gehad, al was het alleen maar om het denkproces aan de gang te zetten en wellicht is de student toch een goed idee, maar dat beslis ik als ik mocht vastlopen..
 

chris.nl

Nieuw lid
10 aug 2014
17
0
Ik heb dit een jaar of tien geleden ook gedaan, bij mij heeft het klassikale wel degelijk de doorslag gegeven. Ik ging 2x per week een avond naar school. Mijn ervaring is dat je de stof veel sneller oppikt.

Havo als uitgangspunt, is dat 1e klas havo (dus eigenlijk wat direct na de basisschool komt)?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik heb dit een jaar of tien geleden ook gedaan, bij mij heeft het klassikale wel degelijk de doorslag gegeven. Ik ging 2x per week een avond naar school. Mijn ervaring is dat je de stof veel sneller oppikt.

Havo als uitgangspunt, is dat 1e klas havo (dus eigenlijk wat direct na de basisschool komt)?

En misschien moet ik dat ook wel doen, punt is dat alles zo'n kolere-eind weg is en ik ook nog eens 75 km van m'n werk woon. Daarnaast ook nog studeren, sporten en hobbyen, is een hoop..

En ja Havo 1e klas, dus ws. zal ik door het eerste deel heenracen, maar ik weet nu al dat het snel moeilijker wordt..

Ik zal nog eens naar mogelijkheden vlakbij m'n werk zoeken..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht

Dank!

Je baas heeftt denk ik voorkeur voor klassikaal omdat daarvan het afbreukrisico kleiner is (gemiddeld :))

Dat is waar.. :) Daarom ook nog even verder kijken. Er zit nog een andere kant aan: ws. moet ik dit nog zelf betalen, omdat ik nog niet in dienst ben en klassikale opleidingen zijn vrij stevig aan de prijs. Ik kan ook nog even 5 maanden wachten, maar dan moet ik weer een jaar wachten op de vakspecifieke vervolgopleiding, die in maart begint en 1x per jaar gegeven wordt.. Dilemma's dilemma's :p
 

WR1944

Oud hout
Mijn ervaring is dat studeren iets is waar je snel het ritme van verliest als je er een periode "uit" bent. Ik heb indertijd (60er jaren) UTS Vliegtuigbouw gedaan en ben daarna in dienst gegaan (dienstplicht bij de Luchtmacht). Daarna ben ik naar de HTS gegaan. Nu zat er tussen de wiskunde van die UTS en de HTS een flink niveau-verschil en dat gekoppeld aan twee jaar geen studie deed me bijna de das om. Gelukkig kon ik samen met een klasgenoot opwerken en zodoende m'n hiaten vullen.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik de methode kiezen met de meeste "dwang" en de meeste ondersteuning. Dan lijkt klassikaal me de beste manier om jezelf op te krikken. De eerlijkheid gebied me te vertellen dat ik uiteindelijk bij de hogere wiskunde af heb moeten haken. Ik heb toen geen poging gedaan om de theorie te beheersen (te weinig tijd) maar me uitsluitend toegelegd op de praktische toepassing ervan. En dat bleek bij de examens gelukkig voldoende en later in de praktijk ook.

Succes met je studie. En realiseer je: kennis is macht.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Zie je, zo'n forum is toch ergens goed voor! :) Ik heb me laten overhalen om toch klassikaal iets te gaan doen. Leuk nieuws van de baas: ondanks dat ik nog niet on dienst ben, vergoeden zij een deel van de kosten, nl. de kosten voor een thuisopleiding, de rest betaal ik zelf.. Nu nog iets in de buurt van òf Lisse, òf Rotterdam..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.