Eikenhouten tongewelf

koenakaq

Nieuw lid
12 okt 2014
10
0
www.facebook.com
Ik ben momenteel voor werk bezig met het restaureren van een eikenhouten tongewelf, datering ongeveer 1350.

In de loop der jaren is er wel het een en ander vernieuwd, waaronder daksporen. maar het gros is nog origineel.

Nu heeft onze grote vriend de boktor afgelopen decenia aardig huisgehouden, en aan ons nu de eer om het een en ander te vernieuwen of aan te scherfen.

Waaronder enkele complete spanten: Spantbeen, Standzoon, Korbeel, dekbalk.

Hier onder enkel mooie verbindingen:

20141014_131829.jpg20141014_131939.jpg20141014_141329.jpg20141014_155449.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi ambachtelijk werk waarvan ik zeer veel bewondering voor heb.
Dit is iets op mijn maat wat ik graag zou doen.
Weinigen jongeren kunnen dit nog na doen en respect tonen wat hier te zien is.
Dikke pluim van me.
 

koenakaq

Nieuw lid
12 okt 2014
10
0
www.facebook.com
Dank jullie wel, inderdaad het ambachtelijke werk,
Ben nu 28 en doe dit al zo'n 12,5 jaar. Zijn bijna geen jongeren meer die dit kunnen, of willen.

Sowieso, wie gaat er nu nog timmeren?

Bij mij is het met de paplepel ingegoten, en zou ook niet anders meer kunnen.
 

koenakaq

Nieuw lid
12 okt 2014
10
0
www.facebook.com
Kleine update, vandaag weer verder gegaan met de dekbalk. welke grotendeels behouden moet blijven van de rijksgebouwendiens ivm oude telmerken "1350"
Deze heb ik aan 2 kanten aangescherft en pas gemaakt op het spantbeen en het korbeel.

Op de foto zie je nog het oude korbeel, deze zal ook nog worden vervangen.

20141016_144708.jpg20141016_144720.jpg20141016_144734.jpg
 
A

Athanor

Guest
Mooi gemaakt en een uitdaging om het authentiek te houden!

Fons
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Prachtig! Ben erg benieuwd hoe het eruit ziet als de nieuwe spant gemonteerd is.
Ik vind dit soort vakwerk zo gaaf om te zien. Tof dat dit nog gedaan wordt op professionele basis.
Wat voor gereedschap gebruik je hier nu voor? Ik zie een boormachine liggen dus neem aan dat je het niet met een CNC frees hebt gemaakt?
 

koenakaq

Nieuw lid
12 okt 2014
10
0
www.facebook.com
Voornamelijk handgereedschap. Maar ook festo handcircelzaag. Kettingzaag. Boormachine met spiraalboren. Sds boormachine met hakbeitels voor hout.
grote handcircelzaag "blad van 450mm"

Veel beitels, blokschaaf. Spookschaaf.

Noem het maar op. Heb ook de beschikking over een complete machinale werkplaats.

Als je het kan bedenken Is het aanwezig.

En om het tillen te vergemakkelijken een heftruck en een loopkat.
 

koenakaq

Nieuw lid
12 okt 2014
10
0
www.facebook.com
Prachtig! Ben erg benieuwd hoe het eruit ziet als de nieuwe spant gemonteerd is.
Ik vind dit soort vakwerk zo gaaf om te zien. Tof dat dit nog gedaan wordt op professionele basis.
Wat voor gereedschap gebruik je hier nu voor? Ik zie een boormachine liggen dus neem aan dat je het niet met een CNC frees hebt gemaakt?

Maar dit Is uiteraard allemaal handwerk. Komt geen cnc aan te pas. Allemaal op de oude manier.

Mag ook geen machineslag op het hout zitten. Dus alles met de handschaaf opgeschaafd
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mooi werk en soms denk ik toch dat ik mijn roeping heb gemist. Niet dat ik mijn huidige job niet graag doe, maar toch.
Kan je/mag je misschien wat details geven over de werf?
 

koenakaq

Nieuw lid
12 okt 2014
10
0
www.facebook.com
Mooi werk en soms denk ik toch dat ik mijn roeping heb gemist. Niet dat ik mijn huidige job niet graag doe, maar toch.
Kan je/mag je misschien wat details geven over de werf?

Eigenlijk wil ik geen reclame maken maar gewoon de passie voor hout delen.

Maar We zijn te vinden op Facebook: Pronk bouw.

Of Www.pronkbouw.nl
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Nou Koenakaq, je mag van mij rustig vertellen wie dit moois maakt. Ik vind het fantastisch dat je dit met ons deelt en dat we wat van je kennis gebruik mogen maken. Het hout waar je nu aan werkt is dus al zo'n duizend jaar oud, tenminste toen is het boompje gaan groeien. Wat een machtig stuk historie man!

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.