Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Eikenhouten tongewelf

Ik ben momenteel voor werk bezig met het restaureren van een eikenhouten tongewelf, datering ongeveer 1350.

In de loop der jaren is er wel het een en ander vernieuwd, waaronder daksporen. maar het gros is nog origineel.

Nu heeft onze grote vriend de boktor afgelopen decenia aardig huisgehouden, en aan ons nu de eer om het een en ander te vernieuwen of aan te scherfen.

Waaronder enkele complete spanten: Spantbeen, Standzoon, Korbeel, dekbalk.

Hier onder enkel mooie verbindingen:

20141014_131829.jpg20141014_131939.jpg20141014_141329.jpg20141014_155449.jpg

Knap stukje werk zou het wel eens bij u op de werf willen komen bewonderen

Mooi ambachtelijk werk waarvan ik zeer veel bewondering voor heb.
    Dit is iets op mijn maat wat ik graag zou doen.
    Weinigen jongeren kunnen dit nog na doen en respect tonen wat hier te zien is.
    Dikke pluim van me.

Dank jullie wel, inderdaad het ambachtelijke werk,
    Ben nu 28 en doe dit al zo'n 12,5 jaar. Zijn bijna geen jongeren meer die dit kunnen, of willen.

Sowieso, wie gaat er nu nog timmeren?

Bij mij is het met de paplepel ingegoten, en zou ook niet anders meer kunnen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koenakaq Bekijk Berichten
    of willen.
    Dat zou ik best willen doen hoor!

Kleine update, vandaag weer verder gegaan met de dekbalk. welke grotendeels behouden moet blijven van de rijksgebouwendiens ivm oude telmerken "1350"
    Deze heb ik aan 2 kanten aangescherft en pas gemaakt op het spantbeen en het korbeel.

Op de foto zie je nog het oude korbeel, deze zal ook nog worden vervangen.

20141016_144708.jpg20141016_144720.jpg20141016_144734.jpg

Vakwerk!

groet, Kor
    kies ook voor hout
    http://www.kiesvoorhout.nl

Athanor
    Guest
    Mooi gemaakt en een uitdaging om het authentiek te houden!

Fons

Prachtig! Ben erg benieuwd hoe het eruit ziet als de nieuwe spant gemonteerd is.
    Ik vind dit soort vakwerk zo gaaf om te zien. Tof dat dit nog gedaan wordt op professionele basis.
    Wat voor gereedschap gebruik je hier nu voor? Ik zie een boormachine liggen dus neem aan dat je het niet met een CNC frees hebt gemaakt?

Voornamelijk handgereedschap. Maar ook festo handcircelzaag. Kettingzaag. Boormachine met spiraalboren. Sds boormachine met hakbeitels voor hout.
    grote handcircelzaag "blad van 450mm"

Veel beitels, blokschaaf. Spookschaaf.

Noem het maar op. Heb ook de beschikking over een complete machinale werkplaats.

Als je het kan bedenken Is het aanwezig.

En om het tillen te vergemakkelijken een heftruck en een loopkat.

Forum Rechten